با تحول روزافزون فناوری و تغییر انتظارات نسل جدید مشتریان، نظام بانکی نیز در حال پوستاندازی است. نایبرئیس هیئتمدیره بانک سینا، احمد سلمانی آرانی، در گفتوگو با بانکداری ایرانی از حرکت بانکها به سوی تبدیلشدن به پلتفرمهایی فراتر از بانکداری سنتی خبر داد و از اقدامات بانک سینا در مسیر تحول دیجیتال، ورود به حوزههای بینرشتهای و پاسخ به نیازهای جدید مشتریان سخن گفت.
احمد سلمانی آرانی، نایبرئیس هیئتمدیره بانک سینا، با اشاره به روندهای نوظهور در حوزه بانکداری گفت:«نظام بانکی و مالی به تدریج در حال تبدیلشدن به مجموعهای از اپلیکیشنهاست که به ارائه خدمات ساده و در دسترس به مشتریان کمک میکنند. اما امروز مشتریان، بهویژه نسل جدید، انتظاراتی فراتر از خدمات صرفاً پرداخت دارند. آنها به دنبال دریافت خدمات مشاورهای، وکالتی و راهکارهای تعاملی در مبادلات مالی و تبادل اطلاعات هستند.»
او افزود: «بانکها باید از قالبهای سنتی فراتر رفته و وارد عرصه پلتفرمی شوند. این به معنای ورود به سایر صنایع همچون بیمه، گردشگری، حملونقل، محیطزیست و سایر حوزههاست. تحقق این چشمانداز مستلزم ایجاد زیرساختهای لازم، استفاده از نیروهای متخصص و بهروز و نیز تعریف رویکردهای نوین برای پاسخگویی به نیازهای فرابانکی است.»
سلمانی آرانی درباره وضعیت بانک سینا گفت: «بانک سینا با ساختار چابک و نیروی انسانی منعطف، موفق شده است تا به انتظارات متنوع مشتریان در حوزههای مختلف پاسخ دهد. در ماههای اخیر نیز اقدامات مهمی در زمینه فناوریهای نوین داشتهایم و در آینده نزدیک شاهد رونمایی از خدمات جدید خواهیم بود. هوش مصنوعی در بانک سینا صرفاً یک واژه تبلیغاتی نیست، بلکه در بخشهای مختلف مورد استفاده عملی قرار گرفته و ثمرات آن بهزودی قابل مشاهده خواهد بود.»
عضو هیئتمدیره بانک سینا با تأکید بر ضرورت تحول دیجیتال گفت: «تحول دیجیتال دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است. سیستم بانکداری جدید ما را به این مسیر سوق میدهد. بر همین اساس، بانک سینا در برنامههای سهساله و پنجساله خود جایگاه مشخصی را در این مسیر هدفگذاری کرده است. بهروزرسانی زیرساختها، جذب نیروی انسانی متخصص، توسعه دامنه مشتریان و همسویی با مدلهای کسبوکار جدید از جمله اولویتهای اصلی ماست.»
وی در ادامه درباره آمار فعالیتهای دیجیتال بانک اظهار داشت: «ما سامانههایی طراحی کردهایم که بهصورت روزانه اطلاعات مشتریان جدید را دریافت کرده و خدمات متناسب با آنها را ارائه میدهند. برای نمونه، تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار بار اپلیکیشن بانک سینا برای استفاده از خدمات نوین بانکی دانلود شده است.»
به گفته سلمانی آرانی، بخش قابلتوجهی از پروژههای مرتبط با تحول دیجیتال در بانک سینا تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید. این پروژهها حوزههایی چون اینترنت، اینترانت، درگاههای پرداخت و خدمات ارزشافزوده را در بر میگیرد.
او در پایان درباره مزایدههای بانک نیز گفت: «بخشی از املاک در معرض مزایده، ناشی از تملیک و تحمیل در شرایط اقتصادی خاص هستند. همین شرایط باعث شده که استقبال از مزایدهها محدود باشد، اما در تلاش هستیم تا با اصلاحات ساختاری، بازدهی بیشتری در این حوزه حاصل شود.»