بیمه پارسیان سال جاری را با یکی از مناسبترین نسبتهای قیمت به درآمد (P/E) در صنعت بیمه آغاز کرد و توانست توجه فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کند.
به گزارش بانکداری ایرانی، نسبت P/E که به عنوان یکی از شاخصهای سنجش ارزش و ریسک سرمایهگذاری در یک شرکت شناخته میشود، هرچه به صفر نزدیکتر باشد، نشاندهندهی ارزندگی و ریسک پایینتر سهام است. در حال حاضر، P/E بیمه پارسیان حدود 1 است؛ رقمی که در بازار سرمایه ایران بسیار ارزشمند تلقی میشود و بیانگر آن است که سهام این شرکت از منظر بنیادی کمریسک ارزیابی میشود.
علاوه بر این، عملکرد بیمه پارسیان در حوزه سرمایهگذاری نیز مثبت بوده است. طبق گزارشهای منتشرشده، حدود 53 درصد از سرمایهگذاریهای این شرکت در بازار سهام انجام شده؛ بازاری که اخیراً با رشد چشمگیری مواجه شده و همین امر موجب کسب سود قابلتوجه برای شرکت شده است.
در مجمع عمومی عادی سالیانه که در اردیبهشتماه برگزار شد، شرکت اعلام کرد در سال مالی گذشته به ازای هر سهم 3987 ریال سود ساخته است. از این میزان، 625 ریال (حدود 15 درصد) به عنوان سود نقدی بین سهامداران توزیع شد.
یکی از نکات برجسته در عملکرد سال گذشته بیمه پارسیان، کسب سود خالص 64 هزار میلیارد ریالی بود؛ رقمی که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد حیرتانگیز 97,000 درصدی را نشان میدهد. این رشد نجومی در نوع خود کمسابقه و از پدیدههای جالب توجه در بازار سرمایه ایران محسوب میشود.
اما آیا چنین رشدی در سال جاری نیز تکرارپذیر است؟ پاسخ این است که رشدهای استثنایی لزوماً قابلیت تکرار سالانه ندارند و استمرار آنها ممکن است نشانهای از عدم تعادل ساختاری باشد. با این حال، رشد چشمگیر بیمه پارسیان بیشتر ناشی از خروج شرکت از وضعیت نامطلوب قبلی و حرکت به سمت سودآوری پایدار بوده است. این تحول ساختاری، همراه با انعقاد قراردادهای کلان و خُرد، همچنین مدیریت حرفهای در سرمایهگذاریها، میتواند زمینهساز تداوم عملکرد مناسب شرکت باشد.
به عنوان نمونه یکی از قراردادهای مهم ، امضای قرارداد با وزارت علوم برای بیمه کردن وسایل دانشجویان بوده است که فراوانی زیادی در سطح کشور دارد.
علاوه بر این می توان به مواردی مانند رشد عملکردی نسبت به دوره های مالی قبل اشاره کرد. به عنوان نمونه، بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۲ حدود 123 هزار میلیارد ریال حق بیمه صادر کرده بود؛ اما این رقم در سال ۱۴۰۳ به حدود 180 هزار میلیارد ریال افزایش یافته که بخش عمدهای از آن مربوط به بیمههای بلندمدت است. این رشد در فروش حق بیمه نیز نشانهای از گسترش سهم بازار و اعتماد مشتریان به برند شرکت محسوب میشود.
اهداف مطرحشده در مجمع عمومی سال جاری نیز نشان میدهد که شرکت رویکردی استراتژیک و آیندهنگرانه در پیش گرفته است. تمرکز بر افزایش سهم بازار، ارزیابی دقیق ریسک، ارتقاء سودآوری و توسعه بازار از جمله اولویتهای اصلی شرکت در مسیر دستیابی به جایگاه برتر در صنعت بیمه کشور هستند.
با توجه به این عوامل، میتوان گفت بیمه پارسیان در سال جاری نیز روندی صعودی خواهد داشت و پتانسیل تکرار موفقیتهای مالی خود را، هرچند با شیبی ملایمتر، حفظ خواهد کرد.