کد خبر: ۲۲۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 05 May 2025
اقدامی در جهت مسئولیت اجتماعی صنعت بیمه؛
در حادثه بندرشهید رجایی بیش از دو هزار و 100 خودرو حادثه دیدند و پرداخت خسارت به این میزان از خودروی حادثه دیده برای برخی از شرکت های بیمه کمی سخت به نظر می رسد با این وجود صنعت بیمه در راستای مسئولیت اجتماعی پذیرفته است که بدون فرانشیز این خسارت را به آسیب دیدگان پرداخت کند.

حادثه ناگوار انفجار در بندر شهید رجایی واقع در استان هرمزگان، که در روزهای اخیر رخ داد، خسارات گسترده‌ای بر جای گذاشت و زندگی و اموال بسیاری از شهروندان را تحت تأثیر قرار داد. در میان خسارات متعدد این رویداد، آسیب واردشده به خودروهای مستقر در بندر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و واکنش سریع صنعت بیمه را در پی داشت.

به گزارش  بانکداری ایرانی، در حادثه بندرشهید رجایی بیش از دو هزار و 100 خودرو حادثه دیدند و پرداخت خسارت به این میزان از خودروی حادثه دیده برای برخی از شرکت های بیمه کمی سخت به نظر می رسد با این وجود صنعت بیمه در راستای مسئولیت اجتماعی پذیرفته است که بدون فرانشیز این خسارت را به آسیب دیدگان پرداخت کند.با توجه به تعداد خودروی آسیب دیده و همچنین ارزش بالای خودروهای حادثه دیده این اتفاق یکی از اقدامات بزرگ در صنعت بیمه است.

رویداد بندر شهید رجایی؛ انفجار، خسارت و واکنش صنعت بیمه

حادثه انفجار در بندر شهید رجایی، یکی از مهم‌ترین و پرترددترین بنادر تجاری کشور در بندرعباس، با وقوع آتش‌سوزی و انفجار همراه بود که بر اساس گزارش رسانه‌ها، به وارد آمدن خسارات جدی به تأسیسات و اموال شخصی و عمومی منجر شد.شمار قابل‌توجهی از خودروهایی که در این بندر متوقف یا در حال انتقال بودند، تحت تأثیر مستقیم این انفجار قرار گرفتند. برخی از این خودروها تحت پوشش بیمه‌نامه بدنه بودند و مشمول دریافت خسارت خواهند شد، اما خودروهای فاقد این پوشش، ممکن است صرفاً با استفاده از ظرفیت‌های دیگر مانند بیمه مسئولیت، امکان جبران بخشی از خسارات خود را داشته باشند.

اقدامات فوری بیمه‌گران و سیاست حذف فرانشیز
در پی وقوع این حادثه، معاون اتکایی بیمه مرکزی با حضور میدانی در محل، دستور تسریع در رسیدگی به خسارات را صادر کرد. به دنبال آن، شرکت‌های بیمه‌ای از جمله بیمه ایران، البرز، دی ، آسیا و معلم، آمادگی خود را برای ارزیابی سریع خسارات و پرداخت آن بدون کسر فرانشیز اعلام کردند. بر اساس تصمیم اتخاذشده، خودروهایی که دارای بیمه‌نامه بدنه معتبر هستند، ظرف مهلت ۲۴ ساعته مورد ارزیابی قرار گرفته و خسارت آن‌ها با حذف سهم فرانشیز، پرداخت خواهد شد. این رویکرد در هماهنگی با سیاست‌های حمایتی بیمه مرکزی اتخاذ شده و نشان از آمادگی صنعت بیمه در مواجهه با بحران‌های غیرمنتظره دارد.

اهمیت تصمیم اتخاذشده؛ نگاهی فراتر از جبران مالی

رویکرد حذف فرانشیز از خسارات حادثه اخیر، دربردارنده پیامدهایی مثبت و قابل توجه است:

تسهیل بار مالی برای زیان‌دیدگان: با حذف سهم فرانشیز، مالکان خودروهایی که در این حادثه دچار آسیب شده‌اند، از پرداخت سهمی از هزینه‌ها معاف شده و فشار مالی کمتری متحمل خواهند شد. این تصمیم در شرایط بحرانی، نوعی همدلی عملی با آسیب‌دیدگان تلقی می‌شود.

نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری صنعت بیمه: بنا بر اظهارات پرویز خوش‌کلام خسروشاهی، از مدیران ارشد صنعت بیمه، این اقدام در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بیمه‌گر صورت گرفته است. چنین عملکردی می‌تواند به تقویت اعتماد عمومی و افزایش مشروعیت اجتماعی صنعت بیمه منجر شود.

سرعت در ارزیابی و پرداخت خسارت: تعیین مهلت ۲۴ ساعته برای بررسی و پرداخت خسارت، بیانگر آمادگی عملیاتی شرکت‌های بیمه و درک عمیق آن‌ها از اهمیت زمان در شرایط بحرانی است. این اقدام مانع از تعمیق بحران‌های ثانویه در میان آسیب‌دیدگان خواهد شد.

تحکیم جایگاه صنعت بیمه در جامعه: اقدامات سریع و حمایتی در شرایط خاص، وجهه صنعت بیمه را به‌عنوان یک نهاد قابل اعتماد و همراه مردم ارتقا می‌بخشد. در بلندمدت، این عملکرد می‌تواند منجر به افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه و تمایل بیشتر شهروندان به تهیه پوشش‌های بیمه‌ای شود.

فرانشیز در بیمه؛ مفهومی در خدمت مدیریت ریسک
فرانشیز در قراردادهای بیمه به سهمی از خسارت اطلاق می‌شود که پرداخت آن بر عهده بیمه‌گذار قرار دارد. این سازوکار، که معمولاً به‌منظور جلوگیری از ارائه ادعاهای خرد و تشویق به مدیریت بهتر ریسک طراحی شده است، بخش جدایی‌ناپذیری از اغلب بیمه‌نامه‌هاست. با این حال، در شرایط خاص مانند حوادث گسترده، بلایای طبیعی یا رویدادهای غیرمترقبه، شرکت‌های بیمه ممکن است در راستای ایفای نقش اجتماعی خود و حمایت از زیان‌دیدگان، از کسر فرانشیز صرف‌نظر کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: