شکایت از شرکت های بیمه در سال های اخیر افزایش یافته است و در سال 1403 به بالاترین رقم یعنی 10 هزار و 890 شکایت رسید.این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه در سالهای اخیر رشد چندانی نسبت به برنامه های بیمه مرکزی و برنامه توسعه هفتم نداشته این میزان از شکایت صنعت بیمه میتواند در بلند مدت به اعتماد مشتریان به این صنعت ضربه بزند.
به گزارش بانکداری ایرانی و بر اساس اخرین گزارشها از کل تعداد 10890 شکایت ثبت شده که عموما به شخص ثالث و درمان اختصاص داشته است.
شمایی کلی از شکایتها
بر اساس گزارش های رسمی، آمار کلی شکایات عبارت است از:
مجموع شکایات ثبت شده: 10890 شکایت
شکایات مختومه: 9776 شکایت
شکایات در حال رسیدگی: 1114 شکایت
شکایات وارد: 6016 مورد (حدود 61%)
شکایات ناوارد: 3760 مورد
شکایات مرتبط با رشته بیمه شخص ثالث با 4758، در صدر جدول شکایات است و دو رشته درمان با 2540 و بدنه اتومبیل با 1804 به ترتیب در ردههای بعدی، بیشترین آمار را به خود اختصاص دادهاند. در حقیقت دو رشته ای که بیشترین تمرکز صنعت بیمه هرا به خود اختصاص داده است. بیشترین شکایت دریافتی را دارد. بیمه شخص ثالث از جمله رشتههای است که شرکت های بزرگ روی ان تمرکز دارند. به همین دلیل میزان شکایت در این رشته بیشتر است.
در مجموع بر اساس گزارشهادر سال گذشته، شکایات مرتبط با رشتههای ثالث با ۴۳.۱۹ درصد در صدر جدول شکایت است و دو رشته درمان و بدنه به ترتیب با ۲۱.۳۱ درصد و ۱۸.۶ درصد بیشترین سهم شکایات در بین رشته های بیمه را به خود اختصاص داده اند.
ویژگیهای مهم شکایتها
یکی از نکات مهمتر در بررسی شکایت ها نشان می دهد که بیش از 35 درصد از شکایت ها به دلیل ابهام در قراردادها ناوارد بوده است. یعنی بیمهگزاران نمی دانستند که چه مورادی از قرارداد را تحت پوشش قرار گرفته اند یعنی ممکن است توضیح شبکه فروش کافی نبوده باشد یا اینکه شبکه فروش رویا فروشی کرده باشند. چرا که در توضیح بیمه مرکزی از شکایت ناوارد امده است: « بالا بودن تعداد شکایات ناوارد میتواند نشاندهنده عدم آگاهی کافی بیمهگذاران از شرایط بیمهنامه یا ارائه اطلاعات نادرست در هنگام خرید بیمه باشد.»
البته بخش از این شکیتها به موتور سیکلتها هم مرتبط است که به دلیل موارد مختلفی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی هم می تواند شکایت انها را بیاثر کند.
یکی دیگر از مشخص های شکایت از شرکت های بیمه مبنی بر تاخیر بر پرداخت خسارت بوده است. برخلاف ادعای بسیاری از شرکت ها مبنی بر تسریع در پرداخت خسارت این وضعیت در بیشتر موارد رعایت نمی شود چرا که به نقدینگی شرکت های بیمه لطمه زده و عموما با تاخیر پرداخت می شود
صندوق تامین خسارتهای بدنی هم در امان نماند
یکی از مهمترین نکات در برسی شکایت ها شکایت از صندوق تامین خسارتهای بدنی است. اواخر سال گذشته، معاون اداره کل نظارت بر بیمههای اموال، اتومبیل و شکایات بیمه مرکزی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حضور نام صندوق بیمه تأمین خسارتهای بدنی در فهرست شکایت بیمه شخص ثالث گفت: به استناد ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالت به منظور حمایت از زیاندیدگان حوادث ناشی وسایل نقلیه خسارت بدنی وارده به اشخاص ثالث به علت فقدان و یا انقضای بیمهنامه، ابطال قرداد بیمه، شناخته نشدن وسیله مسبب حادثه، لغو پرونده فعالیت و... صندوق تامین خسارتهای بدنی در بخش پرداخت خسارت بیمههای شخص ثالث فعال است.
او افزود: بنابر این باتوجه به مرتبط بودن فعالیت صندوق تامین خسارتهای بدنی با بحث بیمه شخص ثالث این احتمال وجود دارد برخی از اشخاص در فرآیند انجام اقدامات اداری بیمه شخص ثالت به مشکلاتی برخورد کنند که میتوانند شکایت خود را در سایت بیمهمرکزی ایران، سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات بیمهای ثبت کنند باید تاکید کرد صندوق تامین خسارتهای بدنی در صدور بیمهنامه شخص ثالت فعالیتی ندارد، اما در خصوص پرداخت خسارت تعهداتی دارد و در برخی پروندهها احتمال نیاز به شکایت در آن وجود دارد بر این اساس نام صندوق تامین خسارتهای بدنی در فهرست شکایت بیمه شخص ثالت وجود دارد.