کد خبر: ۲۲۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - 26 October 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بیمه مرکزی گزارش مالی سال 1402 را با افزایش سودی حدود شش برابری نسبت به سال 1401 بست.

بیمه مرکزی ، نهاد ناظر صنعت بیمه در سال گذشته نشان داده که بهتر از صنعت بیمه عملکرد داشته و سودآوری خوبی را محقق کرده است و از آنجای که این سازمان یک نهاد دولتی است، این سود سازی یک خیر عمومی است که به سود آحاد جامعه است.

به گزارش بانکداری ایرانی؛، بیمه مرکزی گزارش مالی سال 1402 را با افزایش سودی حدود شش برابری نسبت به سال 1401 بست.

بررسی ها نشان می دهد؛ ناظر صنعت بیمه در سال گذشته حدود شش هزار و 736 میلیارد ریال سود ساخت این در حالی است که در سال 1401 این سازمان تنها یک هزار و 335 میلیارد ریال سود ساخته بود.

 بیمه مرکزی مبلغ 573 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده بود که بر این اساس توانست سود بالغ بر 106 میلیارد ریالی را طی سال 1402 کسب کند.

مجموع سودی که ناظر صنعت بیمه در سال گذشته از محل سرمایه گذاری کسب کرده بود مبلغ بوده قبال توجهی بود چرا که نسبت به سال قبل از آن رشد قابل توجهی داشت.

براساس این گزارش ، جمع دارایی بیمه مرکزی در ابتدای امسال 867 هزار میلیارد ریال ، سرمایه آن 13 هزار و 700 میلیارد ریال، بدهی ناظر مبلغ 665 هزار میلیارد ریال و سود انباشته ان یک هزار و 486 میلیارد ریال بود .

سود انباشته بیمه مرکزی در سال 1401 منفی بوده و در واقع زیان انباشته داشته و هیچ سودی محقق نکرده بود اما سال 1402 به دلیل شناسایی سود قابل توجه سود انباشته محقق کرد.

بیمه مرکزی پایان سال گذشته مبلغ 649هزار میلیارد ریال بوده که بیشترین سهم ذخیره به ذخیره ریاضی بیمه عمر تشکیل سرمایه اختصاص داشت.

درآمد حق بیمه بیمه مرکزی 323 هزار و 892 میلیارد ریال ثبت شده است در مقابل خسارت و مزایای پرداختنی ناخالص بیمه مرکزی رقم 339 هزار میلیارد ریال بوده که در این حوزه با توجه به مزایای پرداختی بابت بیمه و خسارت ، نشان از ضعف عملکردی بیمه است هرچند به دلیل رقم بالای درامد 427 هزار میلیارد ریالی این سازمان با زیان همراه نشده اما وضعیت بیمه گری این سازمان که عمدتا اتکایی می تواند باشد با ضعف همراه شده است.

بر اساس این گزارش، بیمه مرکزی ، ناظر صنعت بیمه در سال 1350 تاسیس شده و بر اساس ماده 5 قانون مصوب 1387 وظیه تهیه ایین نامه ها و مقررات لازم برای حسن اجرای امر بیمه، تهیه اطلاعات لازم از فعالیت های کلیه موسسات بیمه، انجام بیمه های اتکایی اجباری، قبول بیمه اتکایی اختیاری از موسسان داخلی و خارجی،واگذاری بیمه های اتکایی به موسسات داخلی یا خارجی در هر مورد که مقتضی شده باشد و ارشاد و هدایت نظارت بر وسسات بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بیمه و تنظیم امور نمایندگی و دلالی بیمه و نظارت بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت های مکارانه و ناسالم است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: