کد خبر: ۲۲۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 16 October 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی؛
بانک قرض الحسنه مهر ایران؛ در سالهای اخیر ، طرح های دیجیتالی زیادی را عملیاتی کرده است که می توان از پیشخوان مجازی ، کیوبانک و در درون این طرحها اقداماتی مانند خدمات چک الکترونیکی را عملیاتی کرده است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران؛ در سالهای اخیر ، طرح های دیجیتالی زیادی را عملیاتی کرده است که می توان از پیشخوان مجازی ، کیوبانک و در درون این طرحها اقداماتی مانند خدمات چک الکترونیکی را عملیاتی کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی؛  بانک قرض الحسنه مهر ایران در سالهای اخیر تلاش کرده است تا هم برای مشتریان خود خدمات ارزنده و راحتی را ارائه کند و هم امنیت کاری انها را افزایش دهد.

بر همین اساس بانک با تعبیه امضای دیجیتال داخل نرم افزار اندروید کیوبانک امکانی را فراهم کرده تا مشتریان این بانک؛ بدون نیاز به نصب اجباری اپلیکیشن امضای دیجیتال؛ از خدمات چک الکترونیک استفاده کنند حقیقت این است که با کیوچک، چک دیجیتالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مشتریان بانک می‌توانند از خدمات چک‌ صیادی به صورت آنلاین و غیرحضوری بهره‌مند شوند و به خدمات ثبت، تایید، انتقال و عودت چک به راحتی دسترسی پیدا کنند.بر کسی پوشیده نیست که چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و همه مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند. در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود.

در این خصوص سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف‌ نمودن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارائه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

اما موضوع مهمتر امنیت است. چرا که بدون شک چک الکترونیکی خیلی امن‌تر از چک کاغذی است، چراکه نمی‌توان آن را تغییر داد یا به طور کلی منکر صدورش شد. در سالهای اخیر بانک مرکزی تلاش کرده تا بستری را فراهم کند تا صادرکنندگان یا انتقال‌دهندگان چک از طریق امضای دیجیتال، احراز هویت و اعتبارسنجی شوند و همین امر بر امنیت چک‌‌های دیجیتال اضافه می‌کند. از وی دیگر میزان خطای این چک های دیجیتالی تقریبا به صفر می رسد به همین دلیل مشتریان استقبال زیادی از این طرح ها می کنند.

از سوی دیگر عدم‌محدودیت تعداد برگ چک، عدم‌امکان تغییر در برگ چک الکترونیک، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، اطلاع‌رسانی از وضعیت نقل‌وانتقالات چک، حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها، کارمزد و هزینه عملیاتی پایین‌تر، سرعت بالا فرآیندهای صدور و پرداخت چک، امکان آگاهی از گردش حساب و مدیریت موجودی حساب برای جلوگیری از برگشت خوردن چک به کمک ابزار‌های مدرن همچون تلفن همراه، خودپردازها و اینترنت، امکان جایگزینی در همه معاملات و مطلع‌شدن صاحب چک بعد از پرداخت وجه از دیگر مزایای چک دیجیتال است.

درباره چک الکترونیکی چه می دانیم؟
گفتنی است که چک یکی از روش‌های پرداخت نقدی است که در آن فردی به نام صادرکننده به بانک خود دستور می‌دهد که مبلغ معینی را از حساب خود به حساب فرد دیگری به نام دریافت‌کننده منتقل کند. چک‌ها می‌توانند به دو نوع کاغذی و الکترونیکی تقسیم شوند. چک کاغذی یک سند فیزیکی است که دارای امضای صادرکننده و شماره حساب بانکی وجود دارد. چک الکترونیکی یک سند دیجیتال است که با استفاده از امضای الکترونیکی و سامانه‌های مرکزی مانند چکنو و نهاب اعتبار پیدا می‌کند. امنیت هم در این چک ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است. برای چک الکترونیکی، از روش‌هایی مانند امضای الکترونیکی، شماره چک، کد رهگیری، رمز عبور، تأیید هویت دو مرحله‌ای، رمزنگاری، تشخیص چهره و اثر انگشت و غیره استفاده می‌شود. این روش‌ها باعث می‌شوند که چک الکترونیکی دارای امنیت بالاتری باشد و احتمال دستکاری چک توسط افراد متخلف کاهش یابد.

برای مثال، امضای الکترونیکی یک روشی است که با استفاده از کلید‌های عمومی و خصوصی، اعتبار و اصالت چک را تضمین می‌کند. شماره چک یک شناسه یکتا است که برای هر چک الکترونیکی ایجاد می‌شود و می‌تواند برای پیگیری و رفع اختلاف‌ها مورد استفاده قرار گیرد. کد رهگیری یک کد امنیتی است که برای تأیید هویت دریافت‌کننده چک لازم است. رمز عبور، تأیید هویت دو مرحله‌ای، رمزنگاری، تشخیص چهره و اثر انگشت همه روش‌هایی هستند که برای افزایش امنیت دسترسی به چک الکترونیکی استفاده می‌شوند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: