کد خبر: ۲۲۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 12 October 2024
بانکداری ایرانی بررسی کرد؛
بانک ملت در شش ماهه نخست امسال توانسته است رکورد درامد ناخالص شش ماه خود را بشکند و به رقم 405 هزار میلیارد ریال برساند.

بانک ملت در شش ماهه نخست امسال توانسته است رکورد درامد ناخالص شش ماه خود را بشکند و به رقم 405 هزار میلیارد ریال برساند. در حقیقت بانک ملت در بخش تسهیلات که مشاع است و بخش کارمزد که غیرمشاع است جهش درآمدی داشته که گویای این است که سلامت و کیفیت بانک روز به روز از سطح صنعت بانکداری ایران پیشی می گیرد و تخصصی تر می شود.این در حالی است که عموما طی شش ماهه نخست سال بانک‌ها درآمد ناخالص کمتری را به نمایش می‌گذارند چرا که در ماه های نخست سال عموما تسهیلات زیادی پرداخت نمی شود تا درآمد بیشتری را نصیب بانک ها کند اما در مقابل سپرده گذاری بیشتر از ماه دیگر سال ممکن است رخ دهد.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ بانک ملت در شش ماهه نخست امسال 951 هزار میلیارد ریال درآمد داشته است. که بیشترین سهم آن به درآمد از محل تسهیلات با رقم 765 هزار میلیارد ریال بوده است.

هزینه بابت پرداخت سود سپرده و دیگر هزینه ها هم مجموعا رقم 546 هزار میلیارد ریال بوده که سهم سود سپرده رقم 469 هزار میلیاردریال بوده است. در نهایت در این دوره شش ماه درآمد ناخالص بانک 405 هزار میلیارد ریال بوده است.


بررسی ها نشان می دهد ؛ درآمد سال گذشته بانک ملت حدود 400 هزار میلیارد ریال و در سال 1401 حدود 284 هزار میلیارد ریال بوده است.

جهش درآمدی بانک ملت از محل مشاع و غیر مشاع

درآمد ناخالص بانک ملت 


بر اساس این گزارش؛ در شش ماهه منتهی به شهریور امسال درآمد کارمزد با رقم 104 هزار میلیارد ریال بعد از تسهیلات بیشترین سهم را در کسب درآمد بانک داشته است. سال گذشته درآمد کارمزد بانک 76 هزار میلیارد ریال بوده است. که رشد قابل توجهی رخ داده است و نشان دهنده رشد درآمد غیرمشاع بانکی است که به معنی فعالیت تخصصی بانک است.

 

جهش درآمدی بانک ملت از محل مشاع و غیر مشاع

کارمزد بانک ملت 

درآمد کارمزد از بخش درآمدهای غیرمشاع بانک است که برای کارشناسان رشد آن قابل توجه است. در حقیقت، بانک‌‌‌ با وجود تمام تفاوت‌‌‌هایی که با کسب و کارهای متعارف دارد، در نهایت یک بنگاه هست و فعالیت آن با هدف کسب درآمد و سود صورت می‌گیرد. به طور کلی درآمدهایی که یک بانک می‌تواند کسب کند را می‌توان به دو دسته عمده درآمدهای مشاع و غیر‌مشاع تقسیم‌بندی کرد. به طور خلاصه درآمدهای مشاع بانک‌ها از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به دست می‌آید که اگر از این درآمد حاصل شده، سهم سود سپرده‌گذاران کسر شود، سهم بانک از درآمدهای مشاع حاصل می‌شود. از سوی دیگر درآمدهای غیرمشاع نیز مجموع درآمدهای حاصل از کارمزد، مبادلات ارزی و سایر فعالیت‌های مشاوره‌‌‌ای بانک‌هاست. بخش عمده درآمدهای غیر‌مشاع بانک‌ها را کارمزدهای آنها تشکیل می‌دهد.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد این مساله برای بانک‌های ایرانی نیز صادق است و یکی از کانال‌‌‌های مهم درآمدی آنها کارمزدی است که بابت تراکنش‌‌‌ها و خدمات انتقال وجوه خود دریافت می‌کنند.

به گفته کامران ندری اقتصاد و عضوسابق پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص درآمد کارمزد معتقد است که موضوع دریافت کارمزد بانکی و آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است و اصولا در دنیا بخش عمده‌ای از درآمد‌های بانک‌ها مختص به دریافت کارمزد‌هایی است که در حوزه‌های مختلف اخذ می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت بخشی از درآمد معمول و درست نظام بانکی از طریق اخذ کارمزد‌ها تامین می‌شود. و به همین دلیل هرچه بانکها در این حوزه موفق ترباشند یعنی تخصصی تر عمل کرده اند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: