کد خبر: ۲۲۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - 27 September 2024

 بانکداری ایرانی-مدیر گروه ساخت ماهواره «چمران-۱» از اجرای موفق این ماهواره برای ماموریت اثبات فناوری مانور مداری خبر داد.

به گزارش ایسنا، محرم غیاثوند در این باره گفت: پس از اطمینان از صحت عملکرد زیرسامانه‌های ماهواره «چمران-۱» و اطمینان از عملکرد صحیح الگوریتم های پرواز، با جذب توان لازم، ماهواره آماده اجرای ماموریت اصلی با هدف اثبات فناوری مانور مداری شد.

وی افزود: به همین منظور ابتدا ماهواره به سمت هدف فرضی نشانه‌روی شد و در حالت چرخان قرار گرفت. خوشبختانه ماهواره توانست الگوریتم‌های دینامیک پرواز را به درستی اجرا کند و نشانه روی صحیح به سمت هدف اتفاق افتاد. با توجه به شلوغی مدار مطلوب ماهواره «چمران۱»، اجرای مانور مداری با دقت بالا و بصورت مدیریت شده صورت گرفت تا از هر گونه تصادم احتمالی اجتناب شود.

غیاثوند خاطر نشان کرد: خوشبختانه ماهواره «چمران-۱»، توانست مانورهای پیش‌بینی شده را با دقت و موفقیت اجرا کند. مطابق داده‌های دریافتی از ماهواره، ارتفاع اولیه ماهواره در لحظه اول تزریق حدود ۵۵۰ کیلومتر بوده و ارتفاع حاضر ماهواره به حدود ۵۴۰ کیلومتر رسیده، یعنی بصورت کلی ۱۰ کیلومتر مانور کاهش ارتفاع و ۱۰ درجه مانور تغییر فاز را در ماهواره شاهد هستیم.

مدیر گروه ساخت ماهواره «چمران-۱» خاطر نشان کرد: با توجه به قابلیت‌های پیش‌بینی شده برای ماهواره «چمران۱»، علاوه بر امکان اجرای مانورهای متعدد مداری در طول عمر ماهواره، امکان استفاده از ماهواره به عنوان یک بستر آزمایشگاهی در مدار برای محققان فضایی نیز فراهم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ماهواره تحقیقاتی چمران-۱ روز شنبه، ۲۴ شهریور با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری با موفقیت تزریق شد. این ماهواره از سوی گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است.

معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: