کد خبر: ۲۱۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 31 August 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بانک ایران زمین در سال‌های اخیر تلاش زیادی در راستای مسئولیت اجتماعی انجام داده که برای رفع مشکلات جامعه مفید بودند.

علی سوری- بانک ایران زمین در سال‌های اخیر تلاش زیادی در راستای مسئولیت اجتماعی انجام داده که برای رفع مشکلات جامعه مفید بودند.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی روشن‌تر این گونه تعریف شده‌ است: «مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان است. «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آن‌ها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیطزیست»، در دهه‌های پایانی قرن بیستم شدت گرفته و منجر به این شده‌است که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها دنیای مدیریت ظهور پیدا کند.

بانک ایران زمین یکی از موسسه‌هایی است که تا حد زیادی به مسئولیت‌های اجتماعی اهمیت می‌دهد و در این سال‌ها اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده است.اقدامات بانک ایران زمین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی همواره تاکید بر این محور بوده که وظیفه ذاتی بانک به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی در اجتماع، کمک به حفظ محیط‌ زیست و جلب مشارکت عمومی است.

این بانک در راستای تلاش‌های مسئولانه خود در قبال جامعه و همسو با اهداف عالی کشور همواره تلاش داشته تا نقش خود را به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی ایران در قبال جامعه به انجام برساند و این مهم جزو اولویت‌های اول این بانک است که برخی از آنها عبارتند از: راه‌اندازی کمپین «پیک زمین»، افتتاح دو مدرسه به نام فرزندان ایران اهدا بسته آموزشی به دانش‌آموزان، برگزاری همایش حمایت از کودکان سرطانی، مشارکت در راه اندازی مرکز تجمیعی واکسن کرونا در باغ‌ موزه دفاع مقدس، پویش حمایت از «بلوط ایران ‌زمین»، پویش «آلرژی به مصرف انرژی» و حمایت از پویش «سهم من برای تالاب.

اما به صورت موردی و دقیق تر می توان به موارد زیر اشاره کرد که در سالهای اخیر بانک ایران‌زمین در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام داده است:

- کمپین محیط‌زیستی« همین یک زمین» ؛ بانک ایران‌زمین در مقام یکی از حامیان مهم محیط‌زیست در کشور،در سال 1395 ضمن اعلام فراخوان پویش محیط‌ زیستی #برای زندگی همین-یک-زمین-را-داریم با هدف پاکسازی محیط‌ زیست از انواع آلودگی، یک مسابقه جذاب عکاسی و نقاشی نیز با محوریت حفاظت از محیط‌زیست ترتیب داد و برای نفرات برگزیده جوایز نفیسی در نظر گرفت.

- کمپین محیط‌زیستی « یک قطره کمتر»؛ این کمپین در شهریور 1397 در بانک ایران ‌زمین کلید خورد و هدف آن فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف صحیح آب بود.

- پویش محیط‌زیستی بلوط ایران‌زمین؛ این پویش بسیار مهم اواخر سال 1397 و هم‌زمان با آغاز هفته منابع طبیعی به جامعه هدف معرفی شد. هدف از برگزاری این پویش، آگاه کردن جامعه از اتفاق تلخی بود که در شرف وقوع بود و می‌رفت تا با از بین بردن درختان زیبای بلوط، مناطق پراهمیت زاگرس را برای همیشه از این‌ گونه گیاهی منحصربه‌فرد محروم سازد. این پویش همه‌ساله و هم‌زمان با آغاز هفته منابع طبیعی از سوی بانک ایران‌زمین برگزار می‌شود.

- پویش محیط‌زیستی آلرژی به مصرف انرژی؛ بانک ایران‌زمین با هدف مصرف بهینه انرژی و اصلاح الگوی مصرف در محیط کار و خانه، با اقدامی خلاقانه و جذاب، هم‌وطنان و همکاران خود را به پیوستن به پویش محیط‌زیستی #آلرژی- به-مصرف-انرژی دعوت کرد.

- حمایت از پویش من هم یک جنگلبانم؛ این بانک در گستره فعالیت‌های زیست‌محیطی خود، نگاه ویژه‌ای به جنگل‌ها و مراتع کشور دارد و مهم‌تر از آن، حمایت از قهرمانان ارزشمند طلای سبز را بر خود فرض می‌داند. حمایت صادقانه بانک ایران‌زمین از پویش #من- هم-یک-جنگلبانم، به دریافت تندیس از دبیر دومین جشنواره روز جنگلبان منتهی شد.

- حمایت از جایزه یحیی؛ جایزه یحیی جایزه‌ای سالانه ویژه قدردانی از محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران است که به ابتکار و همت دو هنرمند عضو انجمن، مجتبی رمزی و پریدخت مشگ‌زاد در دل انجمن یوزپلنگ ایرانی شکل‌گرفته است. سومین دوره این جایزه در 14 آذر سال 1395 با حمایت بانک ایران‌زمین و به‌منظور تجلیل از خانواده محیط‌بانان شهید استان‌های فارس و هرمزگان برگزار شد و توانست به سهم خود نقش بسیار مؤثری در ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه داشته باشد. جایزه یحیی به یمن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره محیط‌بانِ شهید، یحیی شاه‌کوه محلی به این عنوان مزیّن شده است.

- پویش محیط‌زیستی پیک زمین، بانک ایران‌زمین در ماه اسفند 1399 به‌منظور ادای دین به طبیعت در هفته منابع طبیعی، ضمن حضور در منطقه تلو و کاشت نهال، کمپین محیط‌زیستی بسیار مهم خود به نام #پیک -زمین را آغاز کرد.

حمایت از پویش سهم من برای تالاب

- پویش سهم من برای تالاب، جدیدترین اقدام حمایتی بانک ایران‌زمین از محیط‌زیست است. این نهاد مالی با حمایت از پویش #سهم- من- برای- تالاب، از مخاطبان خود در بسترهای مختلف خواسته است با پیوستن به این پویش و حمایت همه‌جانبه از آن، دین خود را در احیای دوباره تالاب‌های در معرض نابودی؛ همچنین تالاب‌های زنده نیازمند به کمک بیشتر، ادا کنند. استقبال از این پویش نیز بسیار قابل‌توجه بوده است.

- افتتاح دو مدرسه به نام فرزندان ایران زمین: 24 مهرماه سال 1400 با حمایت بانک ایران‌زمین و در راستای اجرای مسئولیت‌ اجتماعی سازمانی، دو مدرسه به نام فرزندان ایران زمین در مناطق محروم استان خوزستان احداث و افتتاح شد.

- اهدا بسته آموزشی به دانش آموزان: 12 آبان 1400 بانک ایران زمین در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی به دانش آموزان مدرسه ابن سینا واقع در روستای شیرامین از توابع شهرستان آذرشهر بسته آموزشی اهدا کرد. اقلام کمکی تحصیلی اعم از کامپیوتر ، ویدئو پرژکتور ، دفتر و خودکار بود و اولویت با اقلام ساخت ایران بوده است.

- برگزاری همایش حمایت از کودکان سرطانی: 16 ابان 1400 در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی همایش حمایت از کودکان مبتلا به سرطان استان مرکزی با حمایت بانک ایران زمین در اراک برگزار شد.
- حمایت از 2000کودک: 22 مردادماه 1400 اعلام شد از جمله اقدامات بانک ایران زمین در حیطه مسئولیت های اجتماعی ، حضور این بانک در پویش ایران مهربان و سرپرستی 2000 کودک تحت پوشش کمیته امداد امام راحل (ره) بوده است.

- مشارکت درراه اندازی مرکز تجمیعی واکسن کرونا در باغ‌موزه دفاع مقدس

- افزایش خدمات بانکداری مجازی

- اهدای کانکس های بانک ایران زمین به هموطنان زلزله زده خوی؛ بانک ایران زمین در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود و یاری به هموطنان زلزله زده در شهرستان خوی، اقدام به خرید و ارسال کانکس جهت اسکان موقت زلزله زدگان کرد. لازم به ذکر است پیش از این در روزهای ابتدایی وقوع زلزله طی دو مرحله کارکنان بانک ایران زمین نیز در اقدامی مناسب و خودجوش با جمع آوری کمک های مالی، ۱۵۰ بسته غذایی و بهداشتی را به این منطقه ارسال و توزیع کردند.

- بانک ایران زمین حامی ابر پروژه ریلی شرق کشور؛ بیش از دو دهه است که هموطنان استان خراسان جنوبی انتظار راه اندازی و بهره برداری از راه آهن این استان را می کشند و امروز با ایجاد زیرساخت ها و تأمین منابع کلان این پروژه از سوی بخش های مختلف دولتی و خصوصی و سیستم بانکی کشور، این آرزو به واقعیت تبدیل شده است.

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین ساخت خط راه آهن استان خراسان جنوبی را از افتخارات برجسته کشور بیان کرد و گفت: این بانک از بدو تاسیس همواره حامی و همراه طرح های ملی و فراملی بوده و همیشه در حوزه اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی پیشگام بوده است.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: