کد خبر: ۲۱۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 05 August 2024
افزایش تسهیلات تکلیفی و وام ازدواج بانک صادرات ایران
اخیرا بانک مرکزی گزارش کرده که وضعیت تسهیلات دهی بانک ها نسبت به سال قبل رشد قابل توجه 28 درصدی داشته است که بخش اعظم این وام های مد نظر بانک مرکزی وام های تکلیفی مانند وام ازدواج بودند.

اخیرا بانک مرکزی گزارش کرده که وضعیت تسهیلات دهی بانک ها نسبت به سال قبل رشد قابل توجه 28 درصدی داشته است که بخش اعظم این وام های مد نظر بانک مرکزی وام های تکلیفی مانند وام ازدواج بودند که بانک ها در سال جاری اقدام به پرداخت کردند. اما بانک صادارت در این حوزه جهشی 62 درصدی نسبت به سال قبل در همین دوره کوتاه سه ماهه داشته که نسبت به کل صنعت رشدی دو برابری را تجربه کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی و به نقل از گزارش ابتدای سال بانک مرکزی، کل وام‌های پرداختی سیستم بانکی ایران در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۲۱۵۲ هزار میلیارد ریال یا حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است. پیش تر مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده بود: «از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.»
همه این موارد گویای افزایش قبل توجه تسهیلات دهی بانکها در سال جاری است.

اما نکته مهمتری که در گزارش بانک مرکزی نهفته بود ، میزان سهم بانک های ایرانی در این افزایش بود. مثلا در آن تاریخ اعلام شده که بانک صادرات 21 درصد رشد در یک ماه و نیم ابتدای سال داشته است اما این گزارش با کمی تعجیل در هفته های نخست ماه سال منتشر شده که بعضا به دلیل مشخص نشدن بودجه بانک ها کمی تسهیلات به سختی پرداخت می شود.

بانک صادرات در چهارماهه ابتدای امسال نزدیک به 988 هزار و 434 میلیارد ریال مانده تسهیلات قرض الحسنه و تکلیفی چهاردرصدی پرداخت کرده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته حدود 60 درصد رشد داشت.

 

رشد دو برابری نسبت به کل صنعت بانکداری

بانک صادرات در پرداخت این وام های تکلیفی در سال های اخیر تلاش زیادی کرده و توانسته رکوردار در این حوزه باشد چرا که نسبت به هر دوره مالی قبل رشد قابل توجه بالای 50 درصدی داشته است این در حالی است که کل صنعت بانکداری بر اساس گزارش بانک مرکزی تنها 28 درصد در این دوره رشد داشتند اما بانک صادرات جهش 62 درصدی را با سود چهار درصدی محقق کرده است.

 

رشد دو برابری نسبت به کل صنعت بانکداری


وام ازدواج یکی از تسهیلاتی است که خیلی از جوانان سراغ گرفتنش می‌روند؛ نرخ سود تسهیلات ازدواج با تغییرات سالانه، چهار درصد است. ولی دوره بازپرداخت آن متغیر است. هرچند به خاطر بیشتر شدن مبلغ وام ازدواج در سال‌های اخیر، زمان بازپرداخت آن در بیشتر بانک‌ها 10ساله محاسبه می‌شود.

بانک صادرات وام 120 ماهه تا سقف 350 میلیون تومان را پرداخت می کند. در حقیقت، بانک مرکزی موظف کرده که بانکها از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با دوره بازپرداخت 10 ساله پرداخت کند. وام ازدواج در سال 1403 آن‌طور که پیشنهاد و مصوب شده برای هر کدام از زوجین ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. یعنی زوج‌هایی که از اول فروردین 1401 به بعد ازدواج کرده‌اند، می‌توانند در مجموع 600میلوین تومان وام بگیرند. البته تعدادی از متقاضیان هم می‌توانند هر کدام وام 350 میلیون تومانی بگیرند. مثلا عروس‌های زیر 23 سال و داماد‌های زیر 25 سالی که متقاضی این تسهیلات هستند هر کدام می‌توانند ۳۵۰ میلیون و در مجموع 700 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: