کد خبر: ۲۱۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 17 July 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی؛
این روزها که امید گشایش های سیاسی در ایران با انتخاب رییس جمهوری جدید ایجاد شده ، سوال اساسی این است که صنعت بیمه آمادگی آن را دارد که با دنیای جدید بیمه در جهان مواجه شود؟

این روزها که امید گشایش های سیاسی در ایران با انتخاب رییس جمهوری جدید ایجاد شده ، سوال اساسی این است که صنعت بیمه آمادگی آن را دارد که با دنیای جدید بیمه در جهان مواجه شود؟

صنعت بیمه نسبت به چندسال پیش تغییراتی داشته و این روزها هوش مصنوعی در حال دگرگون کردن صنعت بیمه در جهان است. صنعت بیمه ایران چندسالی از این فضا دور بوده آیا خود را آماده کرده است و تغییراتی را در درون ایجاد کرده تا بتواند با این تغییرات پیش امده در جهان همراه شود؟

به گزارش بانکداری ایرانی، صنعت بیمه ایران قدمتی طولانی دارد و در گذشته با شرکت‌های بزرگ دنیا همکاری داشته و حتی برخی از شرکت‌های ایرانی در ادغام با برخی از شرکت های خارجی پا به عرصه نهادند و شاید بتوان گفت که این شرکت‌ها در گذشته توانمندی هایبیشتری در عرصه های فناوری و تکنولوژی روز دنیا داشتند  و پا به پای صنعت بیمه در دنیا حرکت می‌کردند اما امروزه که صنعت بیمه در جهان از هوش مصنوعی برای فعالیت های خود بهره می برد، آیا در ایران هم این وضعیت مهیاست و شرکت های بیمه می توانند برای ان در حوزه تحلیل داده‌های بیمه گری و فروش محصولات، پوشش ریسک، ارائه خدمات، بالابردن سطح عمومی خدمات و ارائه محصول بهتر و با کیفیت تر و مواردی از این دست استفاده کند؟ پاسخ این سوال روشن است چرا که صنعت بیمه ایران پا به پای تحولات روز دنیا پیش نمی رود و می توان گفت که صنعت بیمه ایران در تمام بخش‌های خود از نهاد ناظر گرفته تا شبکه فروش بیمه‌گرها نمی توانند از هوش مصنوعی استفاده لازم را ببرد.

انگیزه مدیران ارشد صنعت بیمه برای ورود به این حوزه پایین است و علت اصلی آن نداشتن دانش کافی در این حوزه است. مدیران جوان و تکنولوژی محور در صنعت بیمه رشد چندانی نداشتند و این نقیصه سبب شده تا فضای کسب و کار بیمه رشد چندانی نکند در حالی است که برخی از شرکت های بیمه تلاش کردند که از این فضا بهره ببرند اما به دلیل ناآشنا بودن مدیران ارشد صنعت بیمه همچنان مقاومت هایی برای ورود بیشتر شرکت های به حوزه وجود دارد.

از سوی دیگر ناظر صنعت بیمه هم میل چندانی در این خصوص ندارد تا ایجاد انگیزه کند. بیمه مرکزی در حوزه فناوری های نوین اقدمات مهمی انجام نداده است . این در حالی است که بیمه مرکزی دارای بازوهای پژوهشی است که می تواند این مسیر را برای شرکت های بیمه هموار کند اما به دلیل عدم پویایی بیمه مرکزی شاهد رخداد خاصی در حوزه های جدید و به روز نیستیم. بیمه مرکزی ایران نیاز به یک خانه تکانی اساسی در مدیران خود دارد تا با تزریق مدیرانی تحول محور مسیری درست را برای شرکت های بیمه رقم بزند. اما نهاد ناظر صنعت بیمه به یکی از سیاسی ترین نهاد تبدیل شده که به ندرت خدمات ارزنده ای به صنعت بیمه می کند و در بسیاری از موارد به عنوان رقیب شرکت های بیمه رفتار می کند.

حلقه مفقوده این جریان در صنعت بیمه آموزش است. آموزش پذیری در صنعت بیمه به گونه ای نیست که مدیران ارشد را در بر بگیرد. در حقیقت مدیران ارشد این صنعت آموزش پذیری قابل قبولی ندارند تا به فناوری های روز دنیا در این صنعت آشنا باشند. مدیران صنعت بیمه اغلب مدیران سنتی هستند که در برخی موارد با فشاری که از سوی مشتریان و بدنه فروش صنعت بیمه به این صنعت وارد شده تغییراتی را اعمال کردند اما در کل به دنبال تغییر دنیای سنتی خود نیستند به همین دلیل صنعت بیمه به آرامی حرکت می‌کند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. مدیران ارشد و میانی صنعت بیمه در ابتدا باید تکانی به خود داده و تغییراتی در نوع نگاه، مدیریت، تحلیل داده‌ها، رویه های ارائه خدمات و محصول و مواردی از این دست اجرا کنند تا در اندازه صنعت دنیا حرکت کند.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: