کد خبر: ۲۱۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 13 July 2024
بررسی بانکداری ایرانی از وضعیت سرمایه گذاری بیمه پاسارگاد؛
شرکت بیمه پاسارگاد در سال گذشته سومین شرکت برای شناسایی سود مشارکت در منافع بود و کام سرمایه گذاران خود را شیرین کرده و انتظار می رود که امسال هم همین رویه تکرار شده و کام آن ها مجددا شیرین شود.

علی سوری- شرکت بیمه پاسارگاد در سال گذشته سومین شرکت برای شناسایی سود مشارکت در منافع بود و کام سرمایه گذاران خود را شیرین کرده و انتظار می رود که امسال هم همین رویه تکرار شده و کام آن ها مجددا شیرین شود.

به گزارش بانکداری ایرانی، شرکت های بیمه برای اینکه بتوانند سود منظمی را پرداخت کنند باید در فضای مناسب و باثباتی سرمایه گذاری می کنند تا برنامه زمانی مسخصی را محقق کنند. معمولا در اوراق قرضه دولی اوراق قرضه رهنی و دیگر صندوق های با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند. هدف اصلی این شرکت ها داشتن امنیت سرمایه گذاری است. در طرح های سرمایه گذاری شرکت های بیمه امنیت سرمایه همواره محفوظ است. در کنار این مساله باید به موضوع سودآوری هم توجه ویژه داشته باشند. در کنار آن به نقدینگی هم توجه ویژه دارند یعنی شرکت های بیمه در محلی سرمایه گذاری می کنند که در صورت نیاز به نقدینگی بتوانند با سرعت آن را تبدیل به نقدینگی کنند.

بیمه پاسارگاد در سال گذشته مبلغی بیش از 250 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشتند که رشدی 25 درصدی داشته است.

سرمایه گذاری های بیمه پاسارگاد در چند بخش بلندمدت و جاری تقسیم شده بودند. سرمایه گذاری در شرکت های فرعی شرکت های وابسته، اوراق قرضه و املاک خلاصه می شد سرمایه گذاری در املاک به بهای تمام شده پس از کسر کاهش ارزش انباشته هر یک از سرمایه گذاری ها اندازه گیری می شود. درآمد سرمایه گذاری در املاک، به روش ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی یا دریافتنی به کسر مبالغ برآوردی از بابت برگشت از فروش و تخفیفات شناسایی می شود. سرمایه گذاری در املاک شامل سرمایه گذاری در زمین یا ساختمانی است که عملیات ساخت و توسعه آن به اتمام رسیده یا در حال تکمیل می باشد و به جهت ارزش بالقوه ای که از نظر سرمایه گذاری دارد (افزایش ارزش و اجاره) و نه قصد استفاده توسط شرکت نگهداری می شود.

بر همین اساس در سال گذشته سرمایه گذاری در املاک افزایش داشته و به رقم چهار هزار و 821 میلیارد ریال رسید.

درآمد از محل سرمایه گذاری های شرکت بیمه پاسارگاد در سال گذشته رقمی نزدیک به 40 هزار میلیارد ریال بوده که یکی از پردرآمدترین های بیمه بود. چرا که در سال گذشته این درآمد حدود 24 هزار میلیارد ریال بوده که در آخرین دوره مالی حدود 60 درصد رشد داشت.

به گفته معاون اقتصادی و پشتیبانی شرکت بیمه پاسارگاد بخشی از سرمایه گذاری های این شرکت مربوط به دارایی های مولد است که بازدهی مطلوبی را به همراه داشته است، تقریبا ۷۳ درصد از سرمایه گذاری های بیمه پاسارگاد در این بخش انجام شده که شامل سپرده های بانکی، سرمایه گذاری در بازار سرمایه و تسهیلات اعطایی است.

این رویه سرمایه گذاری و درامدزایی برای سرمایه گذاران شرکت بیمه پاسارگاد خبرخوبی است چرا که این عمده درآمد از محل سرمایه گذاری مشتریان بوده و به آن ها سود قابل توجهی تعلق می گیرد.

بر اساس برخی از گزارش ها در سال گذشته شرکت بیمه پاسارگاد مبلغ 1520 میلیارد ریال سود مشارکت در منافع بیمه عمر و زندگی در نظر گرفت که سومین شرکت بیمه ایرانی در شناسایی این سود بود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: