کد خبر: ۲۱۸۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 13 July 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی؛
در لیست بدهکاران بیمه مرکزی مشخص می شود که صنعت بیمه نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان طلب دارد. یعنی حدود پنج درصد حق بیمه تولید شده این صنعت بدهی بلندمدتی است که باید تسویه می‌شد ولی راکت مانده است.

سال گذشته از ابربدهکاران صنعت بیمه رونمایی شد اما بعد از گذشته پنج ماه از زمان انتشار مشخص نیست که تکلیف آن بدهی چه شده است و آیا بدهکاران ، بدهی خود را تسویه کردند یا خیر؟ این رقم 11هزار میلیارد تومانی نزدیک به هشت سال نزد این بدهکاران بوده و با توجه به سقوط ارزش پول ملی ، یک معامله تمام ضرر برای صنعت بیمه بوده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، از ابربدهکاران بیمه در سال گذشته رونمایی شد اما از تسویه این بدهی‌ها خبری نیست. هنوز نمی دانیم که چقدر از این میزان بدهی به صنعت بیمه و شرکت های بیمه پرداخت شده است.

در فهرستی که در آن زمان منتشر شده بود، بزرگترین بدهکار به صنعت بیمه، بنیاد شهید و امور ایثارگران با رقم ۲۶ هزار و ۱۶۹ میلیارد ریال، در رده دوم شرکت ملی نفتکش با ۱۰ هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال است که البته عمده این رقم بدهی معادل ۸ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال بدهی ارزی است و در رده سوم شرکت ملی نفت ایران با بدهی ۴ هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال به صنعت بیمه دیده می‌شود. اما پیش خبری منتشر شد که این اعداد و ارقام را با تردید همراه کرده است. چرا که اعلام شده بود که صنعت خودرسازی ایران مبلغی نزدیک به چهارهزار میلیارد تومان به شرکت های بیمه گری بدهکار هستند ولی در گزارش های بیمه مرکزی خبری از این بدهی‌ها نیست و بدهی خودروسازها بسیار ناچیز اعلام شده است.

ولی نکته مهمتر این است که در آن تاریخ انتشار این خبر این تصور را ایجاد کرده بود که قرار است که این بدهی ها تسویه شود ولی همچنان خبری از تسویه بدهی نیست.

این در حالی است که بدهی های دیگران به صنعت بیمه از چندسال پیش باقی مانده و تسویه نشده است . به عنوان مثال مبلغ 26 هزار میلیارد ریال بدهی بنیاد شهید به صنعت بیمه برای سال گذشته نیست بلکه از سال 1395 این بدهی تسویه نشده است. همین رویه برای صنعت خودرویی هم تکرار شده است  و از سال های گذشته این بدهی انباشته شده است. نکته اینجاست که ارزش مبلغی که در این هشت سال نزدیک بدهکاران باقی مانده است، چند ده درصد کمتر شده و به نفع نگهدارنده آنها بوده است. در حقیقت این صنعت بیمه بود که متضرر شده و بدهکاران با پول صنعت بیمه فعالیت اقتصادی کردند و از تورم بهره بردند.

این بدهی به این دلیل مهم است که شرکت های بیمه از نقدینگی رنج می برند و با افزایش بدهی نهادها به این شرکت ها میزان ریسک این شرکت ها افزایش پیدا می کند.

در لیست بدهکاران بیمه مرکزی مشخص می شود که صنعت بیمه نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان طلب دارد. یعنی حدود پنج درصد حق بیمه تولید شده این صنعت بدهی بلندمدتی است که باید تسویه می‌شد ولی راکت مانده است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: