کد خبر: ۲۱۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 02 July 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بیمه دانا در بین شرکت های بورسی دارای بهترین نقدینگی است و در رتبه های بعدی بیمه البرز با رقم 8هزار میلیارد ریال ، بیمه کوثر با شش هزار میلیارد ریال قرار دارند.اما شرایط نگران کننده در بخش نقدینگی به شرکت بیمه میهن اختصاص دارد. این شرکت در اسفند 1402 مبلغ 17 هزار و 489 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد اما نقدینگی این شرکت تنها 30 میلیارد ریال بوده که ریسک بالایی را به همراه دارد. بیمه حافظ با رقم 102 میلیارد ریال در رتبه دومین دارنده کمترین نقدینگی قرارداد.

شرکت های بیمه برای از بین بردن ریسک نقدینگی بر اساس آیین نامه 69 تلاش می کنند تا هم از یک میزان نقدینگی مناسبی برخوردار باشند و هم نقدینگی زیادی را بی مصرف نگذارند که ضرر دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی، در سال 1402 اغلب شرکت ها بر اساس حق بیمه تولیدی خود نقدینگی نگهداشتند تا بتوانند ریسک نقدینگی را پوشش دهند. چرا که یکی از مهمترین ریسک های صنعت بیمه ریسک نقدینگی است. اگر شرکت های دارای نقدینگی مناسبی نباشند، این مساله می‌تواند در واقع ریسک‌هاي نقدینگی گویای ناتوانی مؤسسه‌های بیمه در تأمین نقدینگی برای رسیدن به اهداف یا پرداخت دیون است.

بر اساس آیین نامه 69 شورای عالی بیمه، ریسک هائی که موسسه بیمه به دلیل عدم کفایت داراییهای جاری جهت ایفای تعهداتش با آن مواجه است. بر اساس این آیین نامه دارایی های جاری منهای بدهی های جاری می شود و باید از یک ضریب خاصی که عدد 36 است پایین تر نباشد البته این عدد بر اساس فرمول های خاصی به دست می آید که بری توانگری هم محاسبه می شود.

نقدینگی شرکت‌های بیمه از مهم‌ترین متغیرهای تعیین‌کننده ثبات و توانگری آنها در ایفای تعهدات به بیمه‌گذاران است. زیرا، پرداخت به موقع خسارت به مشتریان به وضعیت مناسب نقدینگی و وجوه نقد در دسترس شرکت‌های بیمه بستگی دارد. از طرفی، نگهداری وجوه نقد زیاد، کارآیی شرکت‌های بیمه را کاهش می‌دهد. بنابراین، شرکت‌های بیمه معمولا درآمد یا ذخایر بیمه‌ای را به سمت سرمایه‌گذاری‌های مختلف با سطوح مختلف نقدشوندگی سوق می‌دهند و برای پرداخت خسارت‌ها به ورودی‌های جاری نقد اتکا می‌کنند.

در زمان کرونا روزنامه دنیای اقتصاد موضوع نقدینگی شرکت ها را بررسی کرده نوشته بود: « وضعیت نقدینگی و توانگری شرکت‌های بیمه به ویژه در کوتاه مدت به میزان زیادی به ورودی‌های جاری وجوه نقد وابسته است. بنابراین در زمان رخدادهایی نظیر پاندمی کرونا که اقتصاد کلان دچار تغییرات اساسی شده و عوارض منفی کرونا بر کسب وکارها و سلامت مردم تاثیر گذاشته و باعث شده پرداخت‌های شرکت‌های بیمه‌ای افزایش یابد، وضعیت نقدینگی شرکت‌های بیمه نسبت به شرایط عادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از این‌رو، در گزارش حاضر سعی شده است اثر رخداد پاندمی کرونا بر وضعیت نقدینگی شرکت‌های بیمه ارزیابی و تحلیل شود.»

بر این اساس نقدینگی شرکت هی بزرگ بورسی بیمه گری بررسی شد و مشخص شدکه هرکدام دارای چه وضعیتی در نقدینگی های خود هستند.

بیمه دانا در بین شرکت های بورسی دارای بهترین نقدینگی است. شاید تصور بر این باشد که این میزان از نقدینگی برای یک شرکت کارایی این شرکت را پایین آورد. اما شایان ذکر است که حق بیمه تولیدی این شرکت 328 هزار میلیارد ریال بوده و باید این شرکت نقدینگی قابل قبول را نگهداری کند تا در خصوص توانگری به مشکل برنخورد. بعد از شرکت بیمه دانا، بیمه البرز با رقم 8هزار میلیارد ریال ، بیمه کوثر با شش هزار میلیاردریال قرار دارند.

اما شرایط نگران کننده در بخش نقدینگی به شرکت بیمه میهن اختصاص دارد. این شرکت در اسفند 1402 مبلغ 17 هزار و 489 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد اما نقدینگی این شرکت تنها 30 میلیارد ریال بوده که ریسک بالایی را به همراه دارد. بیمه حافظ با رقم 102 میلیارد ریال در رتبه دومین دارنده کمترین نقدینگی قرارداد.

در مجموع شرکتهای بیمه برای اینکه توانگری خوبی داشته باشند مدیریت نقدینگی قابل قبولی را در سال 1402 ارائه کردند.

 

 

نقدینگی شرکت های بیمه

بررسی ریسک نقدینگی شرکت های بیمه

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: