کد خبر: ۲۱۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 01 July 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
دارایی بانک ایران زمین در ابتدای سال 1403 با 15 درصد افزایش به رقم 680 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

بانک ایران زمین در سال گذشته در برخی از حوزه های تخصصی رشد قابل قبوی داشته و توانسته درآمدزایی کسب کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، بررسی ها نشان می دهد؛ بانک ایران زمین درآمد کارمزد بالا، رشد هزار درصدی در برخی از درآمدها و کاهش وصول مطالبات قابل توجهی را تجربه کرده و در کنار آن به بسترسازی در حوزه بانکداری دیجیتالی هم اقدامات مهمی انجام داد.

بر اساس این گزارش، دارایی بانک ایران زمین در ابتدای سال 1403 با 15 درصد افزایش به رقم 680 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. درآمد تسهیلاتی پارسال این بانک در این دوره در کنار سپرده گذاری و اوراق بدهی به رقم 32 هزار میلیارد ریال رسید  که رشدی 27درصدی داشته است  .  در سال 1401 مبلغ 25هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

درآمد کارمزد این بانک در یکسال گذشته بیش از دو هزار و 866 میلیارد ریال بوده و با رشدی 40درصدی همراه بود. یکی از دلایل افزایش کارمزد به توجه ویژه بانک ایران زمین به فضای کسب و کار دیجیتالی و بانکداری دیجیتالی بوده و توانسته بستر سازی خوبی در این حوزه انجام دهد.

در همین راستا، در اسفند سال گذشته مراسم آیین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بانک ایران زمین و بنیاد آینده سازان محلات با موضوع طرح ملی توانمندسازی محلات با هدف ایجاد تحول، پیشرفت و توسعه کشور و همچنین اشتغال و رفاه هموطنان به ویژه جوانان این مرز و بوم برگزار شد و امروز به مرحله اجرا رسیده است. البته به گفته مقامات سیاسی، بانک ایران زمین به عنوان محور توسعه محلات می تواند با این شرکت ها تعامل کرده و ساختار این مناطق را تغییر و توسعه دهد.

بر همین اساس درآمد خالص کارمزد بانک ایران زمین در سال گذشته مبلغ یک هزار و 746 میلیارد ریال بوده است.

یکی دیگر از رخدادهایی که سبب بهبود شرایط مالی بانک شده فروش اموال است . علاوه بر این در راستای مولد سازی اموال مازاد هم است. و با عنایت به تصویب قانون جهش تولید مسکن و تکلیف بانک ها نسبت به اعطای تسهیلات، بانک ایران زمین در راستای مولدسازی اموال مازاد خود و همچنین بهبود شاخص های کیفی بانک، مجوز تأسیس "صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات" و "صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان" را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.

اما یکی از رخدادهای خیرکننده بانک ایران زمین خالص سایر درآمدها بوده که رشدی هزار درصدی داشته و از رقم زیان چهارهزار میلیارد ریال به سود قابل توجه 42هزار میلیارد ریالی رسید.

علاوه بر این ایران زمین هزینه مطالبات مشکوک الوصول خود را تا 30درصد کاهش داده و از رقم نزدیک به 60هزار میلیارد ریال به سه هزار و 600 میلیارد ریال رساند.

سپرده مشتریان نزد بانک مبلغ 733هزار میلیارد ریال و سپرده قانونی بان 96هزار میلیارد ریال در اسفند 1402 شده است.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: