کد خبر: ۲۱۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - 31 May 2024
اتاق ایران با انتقاد از انتشار اوراق گواهی‌ سپرده ۳۰‌ درصدی به بهانه تامین سرمایه‌ در گردش شرکت های تولیدی، آثار منفی این رویه را اعلام کرد.

اتاق ایران با انتقاد از انتشار اوراق گواهی‌ سپرده ۳۰‌ درصدی به بهانه تامین سرمایه‌ در گردش شرکت های تولیدی، آثار منفی این رویه را اعلام کرد.

کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با انتقاد از انتشار اوراق گواهی‌سپرده ۳۰‌ درصدی به بهانه تامین سرمایه‌ در گردش شرکت های تولیدی، اعلام کرد: این نرخ سود عملا نرخ تامین مالی از بانک ها را برای تولیدکنندگان بالا برده و طبق گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب‌ و کار همواره یکی از سه مشکل اول فعالان اقتصادی را تشدید کرده‌ است.

نرخ تامین مالی دولت در بازار بدهی به بیش از ۳۵‌ درصد رسیده‌ و تولیدکنندگان مجبورند با نرخ‌های بیش از ۳۵‌ درصد نسبت به تامین مالی اقدام و فشار مضاعفی را تحمل کنند. علاوه‌ بر این کاهش وام بانکی حاکی از وقوع روند هشدار آمیز در خصوص نحوه اجرای سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها و آثار آن بر تامین مالی تولید است.

افزایش نرخ‌های سود از مسیر افزایش هزینه و کاهش بازدهی سرمایه‌گذاری، تامین مالی بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های جدید را فاقد توجیه اقتصادی می‌کند و در چنین شرایطی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به تامین مالی سرمایه‌ در گردش برای جلوگیری از توقف خطوط تولید فعلی اکتفا کنند و سرمایه‌گذاری برای توسعه خطوط تولید یا ایجاد خطوط تولید جدید را به تعویق اندازند.

همچنین افزایش هزینه تامین سرمایه‌ در گردش، هزینه‌های تولید بنگاه‌ها را افزایش می‌دهد و اثرات محدودکننده در عرضه ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود افزایش نرخ‌های سود به‌ رغم اثرات ضدتورمی از ناحیه کاهش طرف تقاضا و تضعیف طرف عرضه، اثرات رکودی برجای گذارد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: