کد خبر: ۲۱۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بیمه پاسارگاد تا امروز حتی یک بار هم از این روش بهره نبرده است چرا که به اندازه کافی سودآوری داشته تا بتواند از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهد و این امر سبب شده تا بالاترین نسبت توانگری را در صنعت بیمه ایران داشته باشد.

لیلا فریادرس-  شرکت های بیمه در سال های اخیر تلاش کردن با توجه به تورم و افزایش دارایی با تجدید ارزیابی دارایی ها و محاسبه مجدد دارایی افزایش سرمایه انجام دهند که به افزایش سرمایه بی کیفیت معروف است. ولی بیمه پاسارگاد تا امروز حتی یک بار هم از این روش بهره نبرده است چرا که به اندازه کافی سودآوری داشته تا بتواند از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهد و این امر سبب شده تا بالاترین نسبت توانگری را در صنعت بیمه ایران داشته باشد.

به گزارش بانکداری ایرانی، مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد اخیرا طی مصاحبه ای اعلام کردند که بیمه پاسارگاد تا الان از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه انجام نداده است.ضمیری تاکید کرد: «شرکت بیمۀ پاسارگاد همواره راه خود را از طریق افزایش سرمایه، به صورت نقدی و از محل سودهای کسب شده طی کرده است و حتی یک مرحله هم تجدید ارزیابی دارایی‌‌ها انجام نشده است.»

این موضوع برای شرکت های بورسی و بیمه گری بسیار مهم است که از کدام محل افزایش سرمایه می دهند. چرا که هدف اصلی سرمایه شرکت های بورسی افزایش توان نگهداری ریسک است . ولی تجدید ارزیابی کمکی به بالابردن توان نگهداری ریسک نمی کند. شرکت های بیمه باید بتوانند توانگری خود را تا حد ممکن بالاتر ببرند. اما با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی که در ادبیات مالی به افزایش سرمایه کاغذی معروف است چندان به حال شرکت در حوزه بیمه گری فرقی ندارد چرا که قدرت زیادی به شرکت نمی دهد و تنها ظرفیت نگهداری شرکت را بالاتر می برد.


بررسی ها نشان می دهد ؛ بیمه پاسارگاد از ابتدا با 450 میلیارد ریال سرمایه ثبت شده و در سالهای 1387، 1388 و 1389 افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین شد.

از سال 1389 هم در چندین مرحله تا امروز افزایش سرمایه انجام داده که همه آن ها از محل مطالبات و آورده نقدی یا از سود انباشته بوده است .

از سال 1397 به این طرف هم افزایش سرمایه ها از رقم 2551 میلیارد ریال تا 125 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته بوده است.

در واقع این شرکت از سال 1397 تا امروز به دلیل شناسایی سود قابل توجه توانسته بدون وقفه از محل سود ابنباشه افزایش سرمایه بدهد.

 

بدون استفاده از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در هیج زمانی

مطابق مصوبه مجموع عمومی فوق العاده مورخ هفتم آذر 1402 اجرای مرحله اول افزایش سرمایه از 61هزار میلیارد ریال به 75هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته همزمان با برگزاری مجمع انجام شده و در تاریخ 27 آذر 1402 به ثبت رسید  و اجرای بعدی برای رسیدن به مبلغ 125 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته اندوخته سرمایه ای حداکثر طی مدت دو سال در اختیار هیات مدیره شرکت قرار گرفت.

مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته

طبق ماده 140 قانون تجارت، شرکت‌های سهامی سودده موظف هستند هرسال درصدی از سود سالانه خود را در حساب سود انباشته ذخیره کنند تا به هنگام نیاز طبق نظر و تصمیم هیئت‌ مدیره و سهامداران شرکت، از این مبلغ استفاده کنند یا آن را بین سهامداران شرکت تقسیم کنند.

در واقع افزایش سرمایه از محل سود انباشته این‌گونه تعریف می‌شود که هرگاه شرکت از سود خوبی برخوردار باشد، می‌تواند از سود انباشته شده، جهت تأمین مالی شرکت بهره برد و اقدام به افزایش سرمایه کند. بدین ترتیب درصد زیادی از سود شرکت که در سال‌های اخیر کسب شده است، مجدد به چرخه فعالیت شرکت وارد می‌شود.

در این افزایش سرمایه هیچ پولی از سهامدار دریافت نخواهد شد و نقدینگی جدید وارد شرکت نمی‌شود اما سهام جدید منتشر می‌شود که بین سهامداران تقسیم خواهد شد. به سهام جدید منتشر شده، سهم جایزه گفته می‌شود. چون در این افزایش سرمایه بدون دریافت هیچ مبلغی، به سهامدار سهم جدید تعلق می‌گیرد، یکی از بهترین نوع افزایش سرمایه محسوب می‌شود. هدف از افزایش سرمایه از سود انباشته، افزایش تعداد سهام و ارزش اسمی و کاهش قیمت سهم می‌باشد که همین امر موجب افزایش جذابیت سهم برای سرمایه‌گذار می‌شود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: