کد خبر: ۲۱۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بانک صادارت در بین بانک های ایرانی بالاترین شعب را در خارج از ایران دارد و یکی از موثرترین بانک در مراودات جهانی ایرانیان است.

بانک صادارت در بین بانک های ایرانی بالاترین شعب را در خارج از ایران دارد و یکی از موثرترین بانک در مراودات جهانی ایرانیان است. این بانک به تنهایی توانسته بخش بزرگی از دغدغه صادرکنندگان و واردکنندگان در زمینه نقل و انتقالات پولی را رفع و جذب سرمایه در سطح منطقه و بین الملل را تسهیل کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک صادرات ایران در کشور‌های اروپایی، منطقه خلیج فارس و آسیای میانه گسترده‌ترین شبکه بانکی در خارج از کشور را دارد.

چندی پیش، معاون بین الملل بانک صادرات درخصوص عملکرد بانک صادارت در حوزه بین الملل گفته بود: « یکی از محدودیت‌هایی که برای صادرکنندگان ایجاد شده، این است که دغدغه اصلی صادرکنندگان این است که کالای اصلی را صادر کند و وجه حاصل از صادرات را دریافت کند و به چرخه اقتصادی کشور برگرداند و رفع تعهد ارزی انجام دهد. بانک صادرات شبکه‌ای را در اختیار دارد که می‌تواند ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را دریافت و به چرخه اقتصادی کشور برگرداند تا رفع تعهد ارزی صورت گیرد. همه صادرکنندگان در بخش‌های مختلف اقتصادی در سطح خرد و کلان می‌توانند با انعقاد قرارداد بخش بین الملل بانک صادرات، مدیریت وجوه ارزی حاصل از صادرات را در اختیار بانک صادرات قرار داده تا بانک صادرات با استفاده از شبکه بانکی که دارد بتواند این سرویس را بدون ریسک در اختیار شرکت ها، اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دهد.»

بانك صادرات ايران با برخورداري از 30 شعبه درانگليس،فرانسه،يونان ،آلمان،امارات،قطر،لبنان،بحرين،ازبكستان و افغانستان،یکی از گسترده ترين شبكه شعب خارجي نظام بانکي كشور را در اختيار دارد . بخشی از شعب این بانک این گونه است که در امارات ۸ شعبه، قطر ۲ شعبه، عمان ۲ شعبه، آسیای میانه، ازبکستان و لبنان ۵ شعبه دارد. سیاست بانک صادرات در حال تعامل حداکثری در زمینه نقل و انتقالات پولی با کشور‌های همسایه و از طریق کشور‌های همسایه بوده و با شبکه‌ای که در اختیار دارد این موضوع را تسهیل کرده و ظرفیت این شبکه در اختیار صادرکنندگان و واردکنندگان است که نیازمندی‌های خود را رفع کنند.

چندی پیش یکی از نماینده های مجلس گفته بود: « بانک صادرات جزو یکی از بانک های قوی ، مقتدر و معتبر ماست که دولتی بوده و درحال حاضر تبدیل به خصوصی شده است و در ایران و خارج از کشورمان دارای بیشترین شعب است و دارای بالاترین اعتبار است .»

این حقیقت قابل کتمان نیست که بانک صادرات در حوزه بین المللی برای صادرکننده و واردکنندگان چه نقش اساسی دارد.

بر همین اساس در سال 1402 بانک صادرات توانسته عملکرد قابل قبولی را  ثبت کند به عنوان نمونه می توان از ساماندهی و ثبات تأمین ارز برای واردات کالا و پاسخگویی به‌موقع به تمام درخواست‌های شعب عامل،فروش ارز بابت تأمین نیازهای ضروری مردم از طریق ۱۲۰ واحد ارزی، خرید ارز بابت استرداد بخشی از سپرده‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انعقاد قرارداد مدیریت وجوه ارزی با صادرکنندگان بزرگ کشور، مدیریت تأمین ارز بابت بازپرداخت طرح‌های زیربنایی فاینانس و صندوق توسعۀ ملی، تحقق بودجۀ شعب خارج از کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی و دستیابی به سود با استفاده از راهکارهای مؤثر برای کاهش اثرات محدودیت‌های بین‌المللی، فروش ارز زیارتی اربعین حسینی از طریق ۲۲۴ واحد ارزی منتخب در سراسر کشور،تسهیل ساز‌وکار واردات کالا و خدمت به‌ویژه از طریق ابزار پرداخت حوالۀ ارزی (بازنگری فرایندها)،بهبود نسبی وضعیت باز ارزی بانک، پیاده‌سازی سامانۀ جامع ارزی تحت‌وب (پویا) در امور بین‌الملل (کد ۲۱۳۷) در آذر 1402 و انجام مقدمات لازم جهت پیاده‌سازی سامانۀ متمرکز ارزی (CORE) در شبکۀ ارزی بانک نام برد.

این اتفاق ها نشان از آن دارد که بانک صادرات در حوزه بین الملل برتر از دیگر بانک های ایرانی فعال بوده و تلاش کرده تا بتواند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور را رفع کند و همچنین این نکته ضروری است که به دلیل بالارفتن صادرات و واردات در ماه های اخیر نقش بانک های بزرگی که در حوزه بین الملل کار می کنند چقدر جدی است. به همین دلیل بانک صاردات به دلیل داشتن بالاترین شعب در سطح بین المللی قطعا تاثیر مثبت و به سزای در مرداوات اقتصادی ایران و جهان دارد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: