کد خبر: ۲۱۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
علیرغم عرضه اولیه‌های محدود اتفاق افتاد

بانکداری ایرانی- یک کارشناس بورس از رشد خوب سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: عرضه سرمایه ای که از طریق آورده نقدی و مالی مردم در بازار سرمایه سرمایه گذاری شده در سال گذشته ۶۱ همت و در سال جاری این رقم به ۱۲۱ همت رسیده که نشان دهنده رشد خوب این بخش است.

میثم طهماسب‌زاده کارشناس بورس در گفت و گو با ایسنا درباره نقش بورس در تحقق شعار سال و رونق تولید با استفاده از ظرفیت های مردمی بر لزوم وجود مکانیزم‌های تامین مالی پایدار و مقرون به صرفه نقش اساسی در تجهیز منابع برای سرمایه گذاری تاکید و اظهار کرد: علاوه براین توسعه محصول نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند که این خود امر منجر به رونق تولید، اشتغال و کاهش تورم از طریق افزایش عرضه در بازار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مکانیزم های تامین مالی در بازار بسیار مشخص است و از طریق ابزارهای مختلفی از جمله ابزارهای بدهی و سرمایه ای این کار صورت می گیرد، افزود: متولیان بازار سرمایه هم در سال های گذشته به طراحی ابزارها و ساده سازی آنها پرداختند و در این عرصه تلاش بسیاری داشتند، آنها همچنین، در سرعت بخشیدن به ابزارها و ساده سازی قوانین تلاش‌های بسیاری انجام دادند.

اثر برخی سیاست‌ها بر بورس

طهماست زاده با بیان این که بخشی از ابزارهای بازار سرمایه به کلیت اقتصاد کشور بازمی گردد، افزود:‌ به عنوان مثال برخی از سیاست های دولت از جمله افزایش نرخ سپرده ها در سال گذشته منجر شد بازار سرمایه با چالش بزرگی در انتشار اوراق های شرکتی مواجه شود.
این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: اگر بخواهیم مقایسه‌ای را در حوزه اوراق شرکتی داشته باشیم آمارها نشان دهنده این است که در در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ اوراق های شرکتی در بازار سرمایه از ۲۰۱ همت به مبلغ ۶۱ همت رسیده یعنی کاهش وحشتناکی داشته است، در حالی که اوراق دولتی از ۹۷ همت به ۳۱۹ همت افزایش یافته، این موضوع نشان دهنده این است که تامین مالی شرکت ها از طریق ابزارهای مالی بدهی به سرمایه سخت شده و دولت عملا جای آنها را گرفته است.
به گفته وی، موفقیت در خصوص ورود شرکت ها به بازار سرمایه به بخش های کلان اقتصادی و رونق بازار سرمایه باز می گردد.

در سال ۱۴۰۲ عرضه اولیه‌ها رشد نکرد

طهماسب زاده یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ اقبال به بازار سرمایه بسیار کم شد، این باعث شد که علی رغم برنامه ریزی های خوبی که در شرکت های بورس و فرابورس درخصوص پذیرش شرکت ها صورت گرفته بود، آن طور که شایسته بوده شرکت ها نتوانند عرضه اولیه خوبی را انجام دهند، البته با این وجود بازهم عرضه اولیه شرکت ها قابل قبول بوده، اما آن طور که انتظار این بخش بود، رشد نداشت و این عرضه ها که حدود ۱۷ یا ۱۸ عرضه بود، تعداد کمی داشت.
این کارشناس بورس از رشد خوب سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: عرضه سرمایه ای که از طریق آورده نقدی و مالی مردم در بازار سرمایه سرمایه گذاری شده در سال گذشته ۶۱ همت و در سال جاری این رقم به ۱۲۱ همت رسیده که نشان دهنده رشد خوب این بخش است.
وی تاکید کرد: ضعف اساسی در خصوص تاسیس شرکت ها طی دو سال اخیر بوده، به طوری که در این مدت ۴ شرکت که ۳ شرکت بیمه ای و یک شرکت تامین سرمایه بوده، تاسیس شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: