کد خبر: ۲۱۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - 03 April 2024

شخصیت سرمایه گذاری هر فرد در مسیر سرمایه گذاری مشخص می‌کند که چه نوع بازار دارایی یا چه ابزار مالی برای سرمایه گذاری او مناسب است. سرمایه‌گذارانی هستند که از شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریز برخوردار هستند و عده دیگری هم شخصیت سرمایه گذاری ریسک‌پذیر دارند.

 

مقایسه سود بانکی با صندوق های بورسی

برخی دیگر از افراد هم تمایل به سرمایه گذاری در بانک دارند. چراکه به نظرشان این گزینه کم‌ترین میزان ریسک را برای سرمایه آن‌ها دارد. اما آیا این سود قابل توجه است؟ بقیه بازارها چقدر سود می‌دهند؟ زمانی که بحث مقایسه سود بانکی با صندوق های بورسی مطرح می‌شود، این سوال مهم پیش می‌آید که آیا سرمایه گذاری در بانک بهتر است یا صندوق‌های بورسی؟

واقعیتی که بسیاری از آن اطلاع ندارند، این است که صندوق‌های بورسی انواع مختلفی دارند. دسته‌ای از آنها ریسک خاصی ندارند و دسته‌ای دیگر با ریسک بالاتری مواجهند. بنابراین در ادامه به مقایسه سود بانکی با انواع صندوق های بورسی خواهیم پرداخت.

صندوق‌های بورسی در مقایسه با سرمایه گذاری در بانک سود بیش‌تری می‌دهند. البته انتخاب گزینه‌های مختلف به شخصیت ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر افراد هم بستگی دارد. در ادامه، علاوه بر سود، ابعاد دیگر این ابزارهای مالی را برای سرمایه گذاری مناسب بررسی می‌کنیم.

 

ریسک‌گریزها و ریسک‌پذیرها در سرمایه گذاری



سرمایه گذاران معمولا به دو دسته کلی ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز تقسیم می‌شوند. بانک عده‌ای از ریسک‌گریزترین افراد را جذب می‌کند. در مقابل، افرادی هستند که با شناختی بیش‌تر از صندوق‌های بورسی، انتخاب‌شان با کمی ریسک بیش‌تر، متوجه صندوق‌های بورسی مختلف می‌کنند.

 

سود سرمایه گذاری در بانک

مقایسه سود بانکی با صندوق های بورسی

سود بانکی در بازه‌های زمانی مختلف همیشه صعودی بوده است. با این حال، نمی‌توان گفت که سود بانکی همگام با تورم حرکت می‌کند. سود بانکی در یک ساله در سال گذشته 20.5 درصد بود. این میزان سوددهی، از تورم کمتر است.

البته بعضی از طرح‌های خاص بانکی بوده که تا 30 درصد سود سالیانه دارد اما آن‌چه که در سرمایه گذاری در بانک به طور معمول محاسبه می‌شود و به افراد ارائه می‌شود، همین میزان 20.5 درصد بوده است. در مجموع، مزیت سرمایه گذاری در بانک برای افراد این است که بانک، گزینه سرمایه گذاری با کم‌ترین میزان ریسک است و سود کمی می‌دهد.

 

صندوق های درآمد ثابت، جایگزین بهتر از بانک!



صندوق‌های سرمایه گذاری دارای انواع مختلفی هستند که برخی کاملا ریسکی و برخی کم‌ریسک هستند. افراد سرمایه گذار که روحیه ریسک گریزی دارند، می‌توانند به جای بانک صندوق‌های درآمد ثابت را به عنوان جایگزین مناسب سرمایه گذاری در بانک انتخاب کنند. صندوق‌های بادرآمد ثابت دارای سبدی متشکل از اوراق بادرآمد ثابت و گواهی سپرده کوتاه مدت و مقدار کمی سهام هستند. به همین‌خاطر، سود بیش‌تر از بانک را با میزان ریسک کم به سرمایه گذار می‌رسانند.

 

انواع صندوق‌های درآمدثابت

 


صندوق‌های درآمد ثابت از نظر تقسیم سود دو دسته هستند. صندوق های درآمد ثابت با سود تقسیم و بدون سود تقسیم هستند. صندوق درآمد ثابت کیان، سود ماهانه یا همان تقسیم سود ندارند و سود حاصل یکجا و هنگام ابطال به فرد پرداخت می‌شود. البته این سود، موثر است. اما بعضی دیگر مانند صندوق ندای ثابت کیان، با همان ویژگی‌ها و مزایای صندوق درآمدثابت کیان، دارای تقسیم سود ماهانه در میانه هر ماه هستند. این دو صندوق از طریق کیان دیجیتال قابل خرید هستند. کیان دیجیتال یک پلتفرم آنلاین در فضای سرمایه گذاری است که امکان سرمایه گذاری آنلاین در بازار بورس را برای سرمایه گذاران تسهیل می‌کند.

هر دو گزینه صندوق‌های درآمد ثابت که اشاره شد، بازدهی یک‌ساله بیش‌تر از بانک را دارند و از نظر میزان ریسک هم شبیه بانک هستند.

 

سرمایه گذاری در صندوق طلا

 


صندوق‌های سرمایه گذاری طلا هم از جمله صندوق های بورسی هستند. این صندوق‌ها مانند صندوق سرمایه‌گذاری طلا کیان با سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه بورسی و اوراق مبتنی بر شمش طلا بازدهی مشابه با سکه یا طلا دارند. با این حال، کسب سود آنها تضمینی نیست. هرچند، در بلندمدت بازدهی این صندوق‌ها بالاتر از تورم بوده است. این صندوق گزینه‌ای مناسب برای افراد سرمایه گذاری به حساب می‌آید که روحیه سرمایه گذاری معتدلی میان ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز دارند.

از مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا به عنوان جایگزین خرید فیزیکی طلا این است که امکان سرقت و گم شدن در صندوق طلا با توجه به ساختار آن وجود ندارد.

 

سرمایه گذاری در صندوق های سهامی

 


یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سهامی هستند. سرمایه‌گذاری بلندمدت در صندوق‌های سهامی با رشد قابل توجهی همراه بوده است. اما این نکته را باید خاطر نشان کرد که این صندوق‌ها با توجه به ساختار و ماهیتی که دارند، از نوسانات بازار سهام تاثیر می‌پذیرند، پس سرمایه گذاری در این نوع از صندوق‌های بورسی برای افرادی مناسب است که روحیه ریسک‌پذیری دارند.

می‌توان با اشاره به نکاتی که در مورد انواع ابزار مالی در نظر گرفته شد، در مورد مقایسه سود بانکی با صندوق های بورسی به این جدول مراجعه کرد.

 

مقایسه سود بانکی با صندوق های بورسی

 

مقایسه ریسک سرمایه گذاری در صندوق های بورسی

نتیجه گیری

مقایسه سود بانکی با صندوق های بورسی، این نکته مهم را نشان می‌دهد که انتخاب گزینه سرمایه گذاری باید بنابر شخصیت سرمایه‌گذار انجام شود. سود صندوق‌های بورسی طلا و سهامی، در بلندمدت می‌تواند تورم را پوشش دهد و ارزش پول سرمایه‌گذار را حفظ کند. در میان صندوق‌های بورسی، صندوق‌های درآمدثابت برای افراد ریسک‌گریز مناسب هستند اما صندوق‌های سهامی، بیش‌تر مناسب افراد سرمایه‌گذار با روحیه ریسک‌پذیر است. همه گزینه‌هایی که در صندوق‌های بورسی مورد بررسی قرار گرفت در مقایسه با سود بانکی در بلندمدت عملکردی بهتری دارند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: