کد خبر: ۲۱۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 30 March 2024
وی همچنین اعلام کرد: افزایش ظرفیت تامین مالی، کاهش هزینه و زمان تامین مالی با استفاده از رتبه اعتباری متقاضیان تامین مالی و بدون استفاده از رکن ضامن از دیگر اقدامات سال گذشته بود که به مرحله اجرا رسید.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار به حجم تامین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و اظهار داشت: این سازمان در سال گذشته با افزایش بیش از ۳۶ درصدی تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی به تامین نقدینگی بخش خصوصی کمک کرد.

مرتضی چشان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، به اقدامات انجام شده در اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی سامانه جامع نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی (پنل بدهی) به منظور افزایش شفافیت، افزایش سرعت تامین مالی متقاضیان، حذف فرآیند کاغذی از کل فرآیند تامین مالی و همچنین نظارت بر خط بر فرآیند تامین مالی از جمله اقداماتی است که عمده آن در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

وی همچنین اعلام کرد: افزایش ظرفیت تامین مالی، کاهش هزینه و زمان تامین مالی با استفاده از رتبه اعتباری متقاضیان تامین مالی و بدون استفاده از رکن ضامن از دیگر اقدامات سال گذشته بود که به مرحله اجرا رسید.

چشان در ادامه به سنا گفت: نخستین اوراق قرض‌الحسنه جهت ارائه تسهیلات عام‌المنفعه و اوراق مرابحه سهام در راستای حمایت از بازار سهام در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

حجم تامین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار به حجم تامین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲، با افزایش بیش از ۳۶ درصدی تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی نسبت به سال گذشته، به تامین نقدینگی بخش خصوصی کمک کرد.

وی همچنین به سنا، گفت: کل اوراق بدهی منتشره در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۹۸ همت بود که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد افزایش یافت.

چشان با بیان این که این موضوع نشان‌ دهنده افزایش استقبال بنگاه‌های تولیدی برای تامین مالی از مسیر بازار سرمایه است، اظهار داشت: به طور قطع تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق این بازار منجر به رونق تولید، هدایت منابع مالی به فعالیت‌های مولد اقتصادی، تامین سرمایه در گردش بلندمدت و کاهش تورم با توجه به افزایش تولید واحدهای صنعتی خواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی در گفت‌وگو با سنا، تاکید کرد: حجم درخواست‌های واصله به این سازمان به منظور تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲ برابر شده که برخی از موافقت اصولی‌های صادره نیز منتشر نشده است.

برنامه‌های اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی در سال ۱۴۰۳

چشان در پایان به برنامه‌های اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و به سنا، گفت: الکترونیکی کردن قراردادهای پشتوانه انتشار اوراق از طریق سامانه ناب (پنل بدهی)، تجمیع کلیه دستورالعمل‌های انتشار اوراق بدهی در قالب یک دستورالعمل و عملیاتی کردن اوراق قابل تعویض و تبدیل به سهام از جمله برنامه‌های در دستور کار است که در سال آینده انجام خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف به منظور آشنایی صنایع با انواع ابزارهای تامین مالی و پیگیری رفع چالش‌های مالیاتی اوراق وکالت از دیگر برنامه‌های این اداره در سال جدید است

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: