کد خبر: ۲۱۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - 06 March 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
در 9 ماهه ابتدایی امسال شرکت های بیمه به دلیل وضعیت اقتصادی رویه خاصی را برای فروش محصول در نظر گرفتند در حقیقت این شرکت ها برای فروش بالاتر به سراغ نسیه فروشی رفتند و مطالبات از افزایش دادند.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ؛ شرکت‌های خصوصی و بورسی بیمه در سال جاری رشد بالایی مطالبات و بدهی را در سال 1402 ثبت کردند.

به گزارش بانکداری ایرانی،  در 9 ماهه ابتدایی امسال شرکت های بیمه به دلیل وضعیت اقتصادی رویه خاصی را برای فروش محصول در نظر گرفتند در حقیقت این شرکت ها برای فروش بالاتر به سراغ نسیه فروشی رفتند و مطالبات از افزایش دادند.

بر اساس گزارش صورت های مالی 12 شرکت بیمه خصوصی و بورسی، مطالبات از بیمه گذاران در 9 ماهه منتهی به 30 آذر رشدی 81 درصدی و مطالبات از بیمه گران رشدی 41 رصدی داشت.

در حقیقت شرکت های بیمه چاره ای جز نسیه فروشی یا قسطی فروشی ندارند در واقع بالارفتن نرخ قدرت خرید شهروندان پایین آمده و باید محصول را با شرایط خاصی خریداری کنند به همین دلیل مطالبات از بیمه گذاران رشد داشته است.

بالاترین مطالبات از بیمه گذاران متعلق به شرکت بیمه دانا با رقم 143 هزار میلیارد ریال از آن به شرکت بیمه آسیا با رقم 114 هزار میلیارد ریالی بود .

 

اوج گیری نسیه فروشی شرکت‌های بیمه در سال جاری

بالاترین رشد مطالبات از بیمه گذاران متعلق به شرکت بیمه میهن با رقم 204 درصد و بعد از آن شرکت بیمه دی با رقم 199 درصدی بود.

بالاترین رقم مطالبات از بیمه گران رقم 10 هزار میلیارد ریال به شرکت کوثر اختصاص داشت. بعد از آن شرکت بیمه آسیا با رقم 7هزار و 898 میلیارد ریال اختصاص داست.

مطالبات از بیمه گران بیشتر به موضوعات اتکایی مرتبط است و موضوعی است که همواره در صنعت بیمه بوده و این همکاری اتفاقا صنعت بیمه را ارتقا می دهد .

سهم مطالبات از دارایی شرکت های بیمه


نکته جالب توجه اینکه نزدیک به 50 درصدی از دارایی شرکت های بیمه را مطالبات از بیمه گر و بیمه گذار تشکیل می دهد. 49 درصد از دارایی بیمه معلم و تجارت نو به مطالبات اختصاص دارد و 47 درصد از بیمه میهن و بیمه دی به این سرفصل تعلق دارد.در حقیقت دارایی شرکت های بیمه امسال 42 درصد رشد داشتند ولی مطالبات این شرکت ها 45 درصد افزایش یافت که تناسبی ناموزون است.


بیمه گر و بیمه گذار چه کسانی هستند؟

در صنعت بیمه ، بیمه‌گر یعنی شرکت بیمه و به اصطلاح حقوقی یعنی شخصی است حقوقی که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌گذار متعهد می‌شود که در صورت بروز حادثه‌ای خسارت را جبران کرده و یا وجه معینی را پرداخت کند.

طبق ماده ۳۱ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری: عملیات بیمه در ایران بوسیله شرکت‌های سهامی عام ایرانی که کلیه سهام آنها با نام بوده و با رعایت قانون، طبق قانون تجارت به ثبت رسیده باشند انجام خواهد گرفت.

 بیمه‌گذار مشتری یا افراد معمومی که بیمه می خرند همان شخصی حقیقی و یا حقوقی است که طرف تعهد بیمه‌گر بوده و با پرداخت حق بیمه جان، مال و مسئولیت خود و یا شخص معینی را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد. طبق ماده ۵ قانون بیمه: بیمه‌گذار ممکن است اصیل باشد یا به یکی از عناوین قانونی، نمایندگی صاحب مال یا شخص ذینفع را داشته یا مسئولیت حفظ آن را از طرف صاحب مال داشته باشد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: