کد خبر: ۲۱۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - 05 March 2024

 بانکداری ایرانی-ایسنا/مرکزی مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه با اشاره به اینکه حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر به ۱۱ درصد رسیده است، گفت: بارش‌های اخیر تاثیر چندانی در آبگیری این سد نداشته است.

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون ۱۰۲ میلیمتر در این شهرستان باران باریده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۸۵ میلیمتر و میانگین بلندمدت نیز ۱۴۰ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی میزان بارندگی در این شهرستان طی سال آبی جاری به نسبت بلندمدت اظهار کرد: با ورود دو جبهه بارندگی به شهرستان ساوه حدود ۲۰ سانتیمتر برف در این شهرستان باریده و این میزان بارش پس از مذاب شدن حدود ۱۵ میلیمتر به ثبت رسیده است.

امیرحسینی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه دو متر مکعب بر ثانیه است، گفت: با وقوع بارش‌ها میزان دبی ورودی به سد الغدیر به ۶ متر مکعب رسیده بود اما به دلیل یخبندان در حوضه آبریز بالادست سد، دبی ورودی کاهش یافته و به دو متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرد: با افزایش دمای هوا و بارش باران قطعا دبی ورودی به سد افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود از هفت متر مکعب بر ثانیه نیز عبور کند.

امیرحسینی با اشاره به حفر و بازسازی چاه های آب برای تامین نیاز شهر ساوه به مصارف شرب گفت: در نتیجه این اقدام، خروجی منابع آبی سد برای مصارف شرب به میزان افزوده شدن چاه‌های آب شرب کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در امور منابع آب ساوه با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر ساوه به حدود ۲۴ میلیون متر مکعب بر ثانیه رسیده است، افزود: بارش‌های اخیر تاثیر چندانی در آبگیری این سد نداشته اما پیش بینی می‌شود روند آبگیری سد رو به بهبود باشد.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب، از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: