کد خبر: ۲۱۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - 05 March 2024
رییس اداره کل نوآوری بانک کشاورزی به بانکداری ایرانی گفت:
طی روزهای اخیر، آیین بهره‌برداری عملیاتی از پلتفرم مدیریت زنجیره تامین «پالیز» بانک کشاورزی که به منظور تامین مالی پایدار بخش کشاورزی راه اندازی شد، رونمایی شد.


طی روزهای اخیر، آیین بهره‌برداری عملیاتی از پلتفرم مدیریت زنجیره تامین «پالیز» بانک کشاورزی که به منظور تامین مالی پایدار بخش کشاورزی راه اندازی شد، رونمایی شد.

به گزارش بانکداری ایرانی، پلتفرم مدیریت زنجیره تامین «پالیز» ابزاری جدید در اکوسیستم بانکداری دیجیتال است که در راستای تلفیق مفاهیم اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال، با بهره گیری از ظرفیت های بانک کشاورزی، نقش حمایتی این بانک در رکن ضامن و روش های تامین مالی متفاوت اعم از نقدی و اعتباری، اعتبار معاملات را به نحو قابل توجهی افزایش داده و با امکان پوشش انواع زنجیره های محصولات کشاورزی، کارکرد موثری را در مدیریت تامین مالی زنجیره ها و هدایت منابع به سمت تولید، حذف واسطه گری، تنظیم بازار بخش کشاورزی، افزایش هماهنگی بین اعضای زنجیره و بهبود برنامه‌ریزی تولید، رقم می زند.

محمدخانی رییس اداره کل تحول و نوآوری بانک کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار بانکداری ایرانی در خصوص سطح دسترسی و مزایای این سامانه و پلتفرم اظهار کرد: این سامانه مزایای زیادی برای کشاورزان دارد. از بعد اقتصادی می تواند سبب کاهش قیمت تمام شده خدمات و محصول شود، چرا که به حذف واسطه ها کمک می کند. همچنین این سامانه از انحصار جلوگیری می کند و شبکه خریداران و فروشندگان را کمک می کند. تا مستقیم با هم در ارتباط باشند. و این سامانه سبب افزایش سطح دانش کشاورزان در خصوص کشاورزی می شود مثلا می تواند به وضعیت تولید هم کمک کند. حتی در حوزه کود و حوزه های تخصصی بالاتر هم این سامانه توانایی کمک رسانی دارد.

او در ادامه افزود: موضوع امنیت غذایی هم در این سامانه مورد توجه قرار دارد. شفافیت در تامین مالی و منابع و منشا و اهداف تامین مالی در این سامانه مشخص می شود این سامانه در حوزه بهره وری هم کمک می کند صرف جویی در زمان و نیروی انسانی و هزینه مالی و زمانی می شود. این بستر برای تمام سرشاخه های کشاورزی ایران فعال است و می تواند همه اهداف کشاورزان را پوشش بدهد.

بر اساس این گزارش ، از دیگر مزایای پالیز برای تولید کنندگان و سایر شرکت های زنجیره تامین می توان دسترسی بر خط کشاورزان به شبکه تامین کنندگان نهاده های اولیه (بذر ، کود ، سم و ...) در سطح کشور، بهره مندی از شبکه دانشی مبتنی بر کارشناسان زنجیره های تخصصی، عرضه محصولات و خدمات به شبکه شرکت ها و خریداران در بازارهای فعال در سطح کشور، بهره مندی از پروفایل تولید کنندگان و تاریخچه عملکرد کشاورز به صورت آنلاین، مدیریت جریان مالی و ثبت تراکنش های مالی معاملات بر بستر امن بانکداری متمرکز بانک کشاورزی، تامین مالی تولید کنندگان و شبکه شرکت های زنجیره به شکل تعهدی و اعتباری، بهره مندی از خدمات و پتانسیل های بیمه محصولات کشاورزی و ... را برشمرد.

محمد خانی در خصوص نقش این پلتفرم در بخش تامین مالی به بانکداری ایرانی گفت: این پلتفرم این توانایی را دارد که برای همه شهروندان خدمت رسانی کند . در حقیقت این پلتفرم برای کم کردن مشکلات مالی، فنی و تخصصی در حوزه کشاورزی طرحی شده است.اگر نوع نیاز به این پلتفرم از جنس مالی است که این پلتفرم کمک می کند تا همه چیز شفاف شده و منبع و مصرف آن مشخص شود. اگر در حوزه اعتبار و تسهیلات باشد بااین پلتفرم عملیات تسهیلات دهی شفاف شده و مبلغ اعطا شده در جای اصلی خود مصرف شود. حتی اعتبار سنجی هم با این پلتفرم میسر است. به همین دلیل این پلتفرم یک سامانه برای کشاورزی و بهبود زنجیره تامین غذایی و امنیت غذایی در ایران مفید است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: