کد خبر: ۲۱۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - 20 February 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
صنعت بیمه در یک دور باطل زیان و خسارت بیمه شخص ثالث گیر کرده که سال های زیادی این شرکت را درگیر کرده و توان خروج از آن را ندارد چرا که تصمیم گیرنده این حوزه بیرون از صنعت بیمه است.

علی سوری - صنعت بیمه در یک دور باطل زیان و خسارت بیمه شخص ثالث گیر کرده که سال های زیادی این شرکت را درگیر کرده و توان خروج از آن را ندارد چرا که تصمیم گیرنده این حوزه بیرون از صنعت بیمه است.

به گزارش بانکداری ایرانی، بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری است که تقریبا هیچ شرکت تجاری بیمه گری را راه رهایی از آن نیست.

همین اجبار بعضا به زیان سنگین منجر شده تا جایی که برخی از شرکت ها را به ورشکستگی کشانده است.

بر اساس این گزارش در دی ماه سال جاری نسبت کل خسارت شرکت های بزرگ بیمه گری و خصوصی حدود 51 درصد است. این در حالی است که این 13 شرکت در بیمه شخص ثالث دارای نسبت خسارت 61 درصدی هستند.

 

بیمه شخص ثالث همچنان نفس صنعت بیمه را می گیرد

 

بر اساس گزارشی که اخیرا مرکز پزوهش های بیمه منتشر کرده رشته بیمه شخص ثالث در یک دهه گذشته، ضریب خسارت بالای ۹۰ درصد را تجربه کرده و روند رو‌به‌رشد آن در سال‌های اخیر بسیار نگران‌کننده است. این موضوع به طور مستقیم می‌تواند بر توانگری شرکت‌های بیمه تاثیرگذار باشد و در صورتی که شرکت بیمه از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نباشد؛ حتی می‌تواند شرکت را به ورطه ورشکستگی بکشاند. لذا یافتن علل و عوامل موثر در شناسایی دلایل بالا بودن ضریب خسارت و ارائه راهکار در راستای کنترل آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

بیمه شخص ثالث همچنان نفس صنعت بیمه را می گیرد


بر این اساس میز تخصصی بیمه‌های اتومبیل پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش کرده بود که در آن علت مشکلات عدم برآورد صحیح خسارت معوق در شرکت‌های بیمه، رشد دیه، رشد قیمت قطعات خودرو و رشد دستمزد تعمیرکاران، قوانین بالادستی، مطالبه خسارت افت قیمت، زیان عملیاتی در رشته بیمه شخص ثالث، اطاله رسیدگی به پرونده‌های خسارت اتومبیل، عدم پرداخت خسارت توسط صندوق و تحمیل هزینه به شرکت‌های بیمه، خسارت‌های بیش از میانگین جهانی، نبود ارزیاب خسارت در برخی از نقاط کشور، رشد تقلبات در رشته بیمه شخص ثالث، عدم حضور موثر نماینده شرکت‌های بیمه در دادگاه‌ها و خارج نکردن خودروهای مستهلک از چرخه استفاده، از جمله عوامل افزایش‌دهنده خسارت واقع‌شده در رشته بیمه شخص ثالث اعلام شدند.

اما با وجود این همه مشکلات در صنعت بیمه اراده ای برای کاهش مشکلات این رشته ندارند و بیمه مرکزی هم اراده خاصی برای رفع مشکلات ندارد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: