کد خبر: ۲۱۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 06 February 2024
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به بانکداری ایرانی ؛
بیمه مرکزی در اولایل بهمن ماه فهرستی از بدهکاران عمده به شرکت های بیمه را منتشر کرده است که نام ۱۶۴ بدهکار در قالب بیمه گزار یا نماینده به همراه میزان بدهی آنها به بیمه گران دیده می شد.

بیمه مرکزی در اولایل بهمن ماه فهرستی از بدهکاران عمده به شرکت های بیمه را منتشر کرده است که نام ۱۶۴ بدهکار در قالب بیمه گزار یا نماینده به همراه میزان بدهی آنها به بیمه گران دیده می شد. 

علی استاد هاشمی در نشست خبری امروز و در پاسخ به سوال خبرنگار بانکداری ایرانی مبنی بر این که انتشار فهرست بدهکاران به صنعت بیمه چه دستاوردی داشت ؟ اقداماتی برای وصول این منابع و جلوگیری از شکل‌گیری دوباره این حجم از مطالبات انجام شده است؟ گفت: باید به این نکته توجه کرد که اولاً وصول مطالبات بزرگ صنعت بیمه به عهده شرکت‌های بیمه‌ای است و بیمه مرکزی مسئول وصول مطالبات نیست.

وی تصریح کرد : مطالبات هم به این صورت ایجاد می‌شود که بیمه ای نامه ای فروخته می‌شود و در طرف مقابل مطالبه ایجاد می‌شود که باید به موقع وصول شود این کار به عهده شرکت بیمه گر است و بیمه گذار هم موظف است که حق بیمه را براساس زمانبندی بیمه نامه پرداخت کند و اما کاری که بیمه مرکزی انجام می‌دهد به عنوان نهاد تنظیم گر صنعت بیمه جلوگیری از رسوب مطالبات در صنعت بیمه است،یک طرف این موضوع شرکت‌های بیمه‌ای هستند که اجازه دادند که این مطالبات رسوب کند و تبدیل به مطالبات سنواتی شود.

وی افزود : بیمه مرکزی در مرحله نخست بدهکاران بزرگ بیمه‌ای را شناسایی کرده و معرفی می‌کند و این معرفی به صورت عمومی است که ماه گذشته لیست این بدهکاران منتشر شده است مرحله بعدی اعلام لیست این بدهکاران است تا میزان ریسک این بیمه‌گذاران برای بیمه‌ نامه‌های جدید مشخص شود، بیمه مرکزی با ارائه راه حل‌ها به شرکت‌های بیمه‌ای به آنها مشاوره خواهد داد تا بتوانند مطالبات خود را وصول کنند و همچنین برای انعقاد بیمه نامه‌های جدید ریسک این بدهکاران را در نظر بگیرند این اقدامات از طریق آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود از طرف دیگر شرکت‌هایی که بدهی‌های بزرگ به صنعت بیمه دارند در بیمه مرکزی تدابیری در نظر گرفته شده تا دریافت بیمه‌های جدید برای آنها به مراتب سخت‌تر شود.

استادهاشمی اقدامات بیمه مرکزی در خصوص بدهکاران بزرگ بیمه ای اینگونه تشریح کرد: این اقدامات به دو صورت انجام می شود با بالا بردن نرخ بیمه نامه‌ها برای این شرکت‌ها و  با محدود کردن شرکت‌های بیمه‌ای که می‌توانند به این بیمه گذاران خدمات ارائه دهند، که این اقدامات در سال آینده بطور جدی پیگیری خواهد شد البته ایجاد این محدودیت‌ها نیاز به مجوزهای هم از درون صنعت بیمه و هم خارج از صنعت بیمه دارد به همین خاطر اقدامات در حال انجام است .

وی تاکید کرد: وصول این مطالبات می‌تواند به تقویت بنیه شرکت‌های بیمه‌ای کمک کند و ورود وجوه نقدی که از وصول این مطالبات حاصل می‌شود، توانگری شرکت‌های بیمه‌ای را بالا می‌برد و همچنین ریسک شرکت‌های بیمه‌ای را پایین می‌آورد و همچنین ظرفیت نگهداری شرکت‌های بیمه‌ای را افزایش می‌دهد که این دو موضوع از وظایف بیمه مرکزی است یعنی تقویت توانگری بیمه‌ها و افزایش سهم نگهداری شرکت‌های بیمه .

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: