کد خبر: ۲۱۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 06 February 2024
بانکداری ایرانی بررسی کرد؛
بیمه کارآفرین گزارش مالی 9 ماهه خود را منتشر کرده و نشان داده که همسوسازی خوبی داشته و هم در شرایط بنیادی خود خوب و مناسب عمل کرده است .

آنچه که بیمه عمر و زندگی کارآفرین را با کیفیت تر کردبیمه کارآفرین گزارش مالی 9 ماهه خود را منتشر کرده و نشان داده که همسوسازی خوبی داشته و هم در شرایط بنیادی خود خوب و مناسب عمل کرده است. و به دلیل ذخیره گیری مناسب بیمه عمر و زندگی این شرکت دارای کیفیت بالاتری است به همین دلیل سهم بالاتری را در پورتفوی شرکت دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی، بیمه کارآفرین در 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1402 توانسته چهار هزار و 573 میلیارد ریال سود بسازد که نزدیک 85 درصد از سود سال گذشته را تنها طی 9 ماهه محقق کرده و رشدی 43 درصدی نسبت به دوره 9ماهه سال گذشته داشت.

درآمد ناخالص این شرکت حدود 73 درصد و حق بیمه خالص 71 درصد سایر درآمدهای بیمه گری 46 درصد و درآمدهای بیمه گری 58 درصد و سود عملیاتی شرکت 22 درصد رشد داشتند.

بیمه کارآفرین با رعایت سطح بدهی خود نسبت بدهی به کل دارایی را در سال جاری همان 85 درصد نگه داشته که نشان از مدیریت ریسک شرکت دارد. این در حالی است که دارایی های شرکت رشدی 22درصد داشتند و به رقم 153 هزار میلیارد ریال در آذر 1402 رسیده است.

رویه کنترل بدهی به گونه ای بوده که در صورت های مالی بیمه کارآفرین شاهد افزایش ذخیره های قانونی شرکت بودیم و امنیت بیشتری به سرمایه گذاران داده است. و از آنجایی که حدود 45 درصد از حق بیمه تولیدی شرکت در رشته عمر و زندگی رخ می دهد این افزایش ذخیره امنیت آور است.

ذخیره خسارت معوق رشدی 49 درصدی داشته و به رقم 5هزار و 238 میلیارد ریالی رسید. ذخیره ریسک منقضی نشده این شرکت همواره زیر 500 میلیارد ریال بوده و الان هم به 213 میلیارد ریال رسید. ذخیره بیمه عاید نشده 13 هزار و 880 میلیارد ریال بود که رشدی 35 درصدی داشت ذخیره ریاضی بیمه عمر رشدی 26 درصدی داشته و به رقم 97 هزار میلیارد ریال رسید.

طبق آیین‌ نامه شماره ۲۲ مصوب شورای‌ عالی بیمه، ذخایر ریاضی در بیمه‌های زندگی به‌ صورت زیر تعریف می‌شود:
ذخیره ریاضی در بیمه‌های زندگی عبارت است از تفاوت بین ارزش فعلی تعهدات شرکت بیمه (اعم از سرمایه و مستمری) و ارزش فعلی تعهدات اشخاص تحت پوشش بیمه با رعایت مبنای فنی آن مورد استفاده در محاسبه حق‌ بیمه که نسبت به سهم نگهداری مؤسسه بیمه محاسبه می‌شود.

اگر بخواهیم ساده ‌تر و قابل فهم بگوییم: ذخیره ریاضی عبارت است از مبالغی است که از حق ‌بیمه‌های دریافت ‌شده که شرکت بیمه کنار می‌گذارد تا بتواند در آینده تعهدات خود را در قبال بیمه‌گزاران انجام دهد ذخیره ریاضی می گوییم.

بنابراین ذخیره ریاضی در بیمه عمر به مقدار پولی اطلاق می‌شود که بیمه‌گذار به عنوان قسمتی از وثیقه (حق بیمه) خود پرداخت می‌کند و این مقدار به صورت انبوه تجمع پیدا می‌کند. این ذخیره ریاضی به عنوان یک سرمایه تشکیل می‌شود که در طول مدت بیمه، به عنوان منبع مالی برای پرداخت خسارت یا همچنین تأمین نیازهای مالی بیمه‌گذار در زمان بازنشستگی به کار می‌رود.

برخی از ویژگی‌های مهم ذخیره ریاضی در بیمه عمر عبارتند از:تأمین اقتصادی در زندگی پس از بازنشستگی: ذخیره ریاضی به عنوان یک منبع مالی مهم در زمان بازنشستگی بیمه‌گذار عمل می‌کند و به او امکان می‌دهد در دوران بازنشستگی به طور مستقل از درآمد فعلی زندگی کند.

پوشش برای مواقع ناگوار: در صورت وقوع حوادث ناگوار مثل فوت بیمه‌گذار، مقدار ذخیره ریاضی به عنوان خسارت به خانواده یا وراثت بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

حال با توجه به اینکه ذخیره ریاضی بیمه عمر بیمه کارآفرین به رقمی حدود 100 هزار میلیارد ریال رسیده و می توان گفت که هم امنیت سرمایه گذاری در این شرکت بالاست و هم آینده نگری مناسبی برای سرمایه گذاری شده است .

چرا که عملکرد شرکت‌های بیمه به طور کلی بر مبنای مدیریت این سرمایه‌ها و سایر منابع مالی است. این شرکت‌ها سعی می‌کنند با بهره‌گیری از تجربه، تحلیل ریسک، و مدیریت موثر، سودآوری و پایداری مالی را حفظ کنند. آن‌ها می‌توانند این سرمایه‌ها را به صورت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و سایر منابع سرمایه‌گذاری کنند تا علاوه بر افزایش سرمایه، سودآوری را نیز بیشتر کنند. همچنین، مدیریت ریسک به عنوان یک جزء اساسی در عملکرد شرکت‌های بیمه اهمیت دارد تا احتمال وقوع حوادث و خسارت‌ها را کاهش دهند و پایداری مالی خود را تضمین کنند.

درصد ذخیره ریاضی بیمه عمر که از هر بیمه‌نامه کسر می‌شود، متغیر است و به عوامل مختلفی از جمله سن بیمه‌گذار، نوع بیمه، مقدار حق بیمه، شرایط سلامتی، و سیاست بیمه بستگی دارد. هر شرکت بیمه ممکن است سیاست‌ها و نرخهای مختلفی را برای محاسبه حق بیمه و ذخیره ریاضی خود اعمال کند.

بیمه عمر به دو نوع تقسیم می‌شود: بیمه عمر دائمی (Whole Life Insurance) و بیمه عمر موقت (Term Life Insurance).

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: