کد خبر: ۲۱۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - 29 January 2024
یکی از خلاهای سرمایه‌گذاری صنعت بیمه ایران پر می‌شود
یکی از مدیران صنعت بیمه از راه اندازی صندوق سرمایه گذاری بخشی در صنعت بیمه ایران خبر داده که موضوع مهمی برای ارتقا صنعت بیمه است و می‌تواند که این شرایط را برای تامین مالی، سرمایه گذاری و تخصصی‌تر شدن سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه کمک کند.

یکی از مدیران صنعت بیمه از راه اندازی صندوق سرمایه گذاری بخشی در صنعت بیمه ایران خبر داده که موضوع مهمی برای ارتقا صنعت بیمه است و می‌تواند که این شرایط را برای تامین مالی، سرمایه گذاری و تخصصی‌تر شدن سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه کمک کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، صندوق سرمایه گذاری بخشی یک نوع صندوق تخصصی(Specialty fund) شناخته می شود. صندوق های تخصصی بر یک موضوع، منطقه، یا صنعت خاص تمرکز دارند و عملکردشان نیز به عملکرد آن صنعت یا منطقه خاص بستگی دارد. از آن جایی که تنوع در این نوع صندوق سرمایه گذاری وجود ندارد، یک سرمایه گذاری پرریسک شناخته می شود. باید توجه داشت که بازده بالقوه صندوق تخصصی، ریسک فعلی سرمایه گذار را جبران نمی کند. بنابراین، سرمایه گذار باید قبل از سرمایه گذاری در یک صندوق تخصصی، عاقلانه تصمیم بگیرد. با این حال، ممکن است در بلندمدت بازده این صندوق ها بسیار بالا باشد و آن را به یک گزینه سرمایه گذاری جذاب تبدیل کند.

ازجمله کارکرد های این صندوق می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- کمک به ارتقای صنعت بیمه
- حمایت از شرکتهای پر پتانسیل
- افزایش نقدشوندگی سهام شرکت ها
- تحلیل مستمر عملکرد شرکت‌های بیمه

انواع صندوق های تخصصی

صندوق سرمایه گذاری موضوعی(Thematic Funds)
صندوق سرمایه گذاری موضوعی، دارایی های خود را در یک الگوی موضوع محور سرمایه گذاری می کند که ممکن است چندین بخش مرتبط را شامل شود.

صندوق سرمایه گذاری منطقه ای(Regional Funds)
این صندوق سرمایه گذاری، در یک منطقه جغرافیایی خاص سرمایه گذاری می کند. به این صورت که در قاره، کشور، یا ایالت خاصی که شانس رشد اقتصادی بالا و محیط تجاری تسهیل کننده دارد، سرمایه گذاری می کند. البته برخی از صندوق های منطقه ای در یک صنعت خاص منطقه مورد نظر سرمایه گذاری می کنند و استراتژی صندوق های بخشی را در پیش می گیرند.

صندوق سرمایه گذاری بخشی(Sector Fund)
صندوق های قابل معامله بخشی بدون توجه به یک شرکت خاص، پیش بینی مثبتی از آینده یک صنعت دارند و با انتظار رشد قیمت ها، اقدام به خرید سهام شرکت های آن صنعت به خصوص می کنند.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری بخشی با صندوق سرمایه گذاری سهامی

صندوق سرمایه گذاری بخشی اهداف متفاوتی نسبت به صندوق سهامی دارد. صندوق سهامی مجاز است با توجه به شرایط بازار، سهام شرکت های مختلفی از صنایع متفاوت را در پورتفوی خود قرار دهد، در حالی که صندوق بخشی به صورت هدفمند بر روی یک صنعت مشخص تمرکز دارد. از این رو، صندوق بخشی به دلیل سرمایه گذاری در صنعتی خاص، بیشتر در معرض نوسان ها و ریسک های آن صنعت قرار می گیرد و قاعدتا ریسک بالاتری نیز نسبت به صندوق سهامی و مختلط دارد.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری بخشی با صندوق سرمایه گذاری شاخصی
همانطور که ذکر شد، دو صندوق سرمایه گذاری شاخصی و بخشی که در بازار سرمایه نیز شناخته شده اند، از انواع صندوق های سهامی هستند که ترکیب دارایی خاص خود را دارند. در واقع دو صندوق شاخصی و بخشی بر اساس یک مولفه خاص تعریف می شوند و سعی دارند سبد دارایی خود را به گونه ای تنظیم کنند که حداکثر همبستگی را با آن مولفه خاص داشته باشند.

تفاوت صندوق بخشی با شاخصی در این است که عمده سرمایه گذاری یک صندوق بخشی بر روی یک صنعت خاص صورت می پذیرد و سبد دارایی آن از مدیریت فعال برخوردار است. در حالی که صندوق شاخصی از یک شاخص خاص پیروی می کند و اصولا نیاز چندانی به مدیریت فعال ندارد؛ لذا نوسانات بازدهی صندوق شاخصی منطبق بر نوسانات شاخص مورد نظر خواهد بود. همچنین، صندوق سرمایه گذاری بخشی و شاخصی از لحاظ حد نصاب ترکیب دارایی ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به این صورت که صندوق شاخصی ملزم است حداقل ۸۵ درصد از دارایی خود را به سهام و حق تقدم سهام شرکت های موجود در شاخص مورد نظر اختصاص دهد. اما صندوق بخشی باید حداقل ۷۰ درصد از دارایی های خود را در یک صنعت خاص سرمایه گذاری کند.

 

 

در راه بودن صندوق سرمایه‌گذاری بخشی

 


کدام صنایع ایران دارای صندوق بخشی هستند؟

عموما مبنای طبقه بندی صنایع جهت ایجاد صندوق های بخشی، استاندارد طبقه بندی صنعت جهانی (GICS) است. به عنوان مثال، صنایع ایالات متحده آمریکا بر اساس این استاندارد به 11 بخش زیر تقسیم بندی می شوند:

▪️ بخش کالاهای اختیاری مصرف کننده؛
▪️ بخش کالاهای اساسی مصرف کننده؛
▪️ بخش انرژی؛
▪️ بخش مالی؛
▪️ بخش فناوری اطلاعات؛
▪️ بخش بهداشت و درمان؛
▪️ بخش صنایع؛
▪️ بخش مواد؛
▪️ بخش املاک؛
▪️ بخش خدمات ارتباطی و مخابراتی؛
▪️ بخش خدمات رفاهی.

همانگونه که می بینیم صنعنت بیمه دارای این خلا است که صندوق سرمای گذاری بخشی ندارد و این یک ضعف بزرگی است که در دنیای امروز، صنعت بیمه دارای یک صندوق سرمایه گذاری بخشی نیست و این ضعف وجود دارد و با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری بخشی صنعت بیمه قطعا ارتقا در این صنعت رخ خواهد داد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: