کد خبر: ۲۱۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 20 December 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
سهام بانک تجارت در یک ماه آذر ماه نزدیک به 15 درصد رشد داشته و سهامداران بانک به دلیل شرایط مناسب بانک، به این نتیجه رسیدند که این شرکت به لحاظ بنیادی درشرایط خوبی قرارداشته و سود خوبی را به سهامداران بانک می دهد.

سهام بانک تجارت در یک ماه آذر ماه نزدیک به 15 درصد رشد داشته و سهامداران بانک به دلیل شرایط مناسب بانک، به این نتیجه رسیدند که این شرکت به لحاظ بنیادی درشرایط خوبی قرار داشته و سود خوبی را به سهامداران بانک می دهد.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک تجارت یکی از بزرگترین بانک های ایران است که دارای دارایی بالایی است و باید این بانک را دارنده یکی از با کیفیت ترین دارایی تلقی کرد که البته به دلیل قوانین بانکداری در ایران، اقدام به فروش دارایی های خود کرده و در حال حاضر دارای مناسب ترین دارایی است به همین دلیل این بانک می تواند با تجدید ارزیابی به بهترین شرایط سرمایه ای خود برسد تا بتواند تسهیلات مناسبی داده و کمک کند تا بخشی از اقتصاد را از رکود خارج کند و تامین مالی تولید انجام شود.


بانک تجارت افزایش سرمایه های موفق و تاثیر گذاری بر عملکرد بانک داشته است

هیجان سهامداران بانک تجارت /افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و رشد کیفیت صورت‌های مالی  

بانک تجارت در گذشته هم این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مناسبی را انجام داده و در سال 1397 از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه مناسبی انجام داد و در آن تاریخ دارایی های بانک مشمول تورم های حال حاضر نبود.

هیجان سهامداران بانک تجارت /افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و رشد کیفیت صورت‌های مالی  

به عنوان مثال یک دارایی بانک در تهران حدود 26 هزار میلیارد ریال ارزش کارشناسی داشت و سال جاری حدود 150 هزار میلیارد ریال ارزش گذاری شده است. با اینکه در یکی از خیابان های تهران یک دارایی حدود دو هزار میلیارد ریال ارزش گذاری شده و در حال حاضر حدود 12 هزار میلیارد ریال ارزش دارد. علاوه بر این بانک دارای 700 میلیون دلار خالص دارایی ارزی است که البته تسعیر شده است.در مجموع می توان گفت که کل دارایی های بانک در شهریور 1402 بانک تجارت دارای 7838 هزار میلیاردریال دارایی است که بخشی از این رقم دارایی ثابت است که شامل تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه می شود.

در حقیقت دارایی ثابت ، شامل دارایی مشهود مانند املاک و غیر مشهود مانند سرقفلی و موارد دیگر است. دارايیهای ثابت مشهود، بر مبنای بهای تمام شده در حسابها اندازه گيری می شود. مخارج بعدی مرتبط با دارايی ثابت مشهود که موجب بهبود وضعيت دارايی در مقايسه با استاندارد عملکرد ارزيابی شده اوليه آن گردد و منجر به افزايش منافع اقتصادی حاصل از دارايی شود، به مبلغ دفتری دارايی اضافه و طی عمر مفيد باقيمانده دارايی های مربوط مستهلک می شود. هزينه های نگهداری و تعميرات جزئی که به منظور حفظ يا ترميم منافع اقتصادی مورد انتظار واحد تجاری در حد استانداردهای عملکرد ارزيابی شده اوليه دارايی انجام میشود، هنگام وقوع به عنوان هزينه های جاری تلقی و به حساب سود و زيان سال منظور می شود. دارايی های نامشهود، به استثنای سرقفلی و محل کسب و پيشه بر مبنای بهای تمام شده در حساب ها ثبت می شود.

اینکه چرا بانک تجارت مشمول تجدید ارزیابی است به قانون پنج ساله بانک بر می گردد. همانگونه که اشاره شد بانک تجارت در سال 1397 افزایش سرمایه داده و طبق قانون ، شرکت ها تا 5 سال اجازه افزایش سرمایه ندارند و بانک تجارت در حال سپری کردن این دوره بوده و می تواند افزایش سرمیه از محل افزایش سرمایه را عملیاتی کند.

در حقیقت، در قانون براي يك دوره پنج ساله، افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي داراييها معاف از ماليات است كه از بابت دوره تناوب مشكلي براي بانك وجود ندارد. افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي داراييها بهجز زمين، هزينه استهلاك دارد كه هزينه هاي استهلاك باعث كاهش سودآوري بانك در سال بعد ميشود و در نتيجه در تقسيم سود بانك اثر منفي دارد. طبق دستورالعمل بانك محترم مركزي نسبت خالص داراييهاي ثابت به حقوق صاحبان سهام پس از كسر سود قطعي نشده، نبايد حداكثر از ميزان ٣٠ درصد تجاوز كند. با اعمال افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي داراييها اين نسبت از حد مجاز تعيين شده فراتر خواهد رفت.بنابراین بانک تجارت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، توانایی تسهیلات دهی بالاتری را پیدا کرده و شرایط ناسبی را رقم خواهد زد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: