کد خبر: ۲۱۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 28 November 2023
در راستای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در قالب رویداد مردم‌نهاد کارآفرینی همت، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 بانکداری ایرانی-در راستای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در قالب رویداد مردم‌نهاد کارآفرینی همت، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایسنا، ایجاد پایگاه‌های مردمی اشتغال با هدف تسهیل جست‌وجوی شغل برای کارجویان و متقاضیان کسب و کارهای خرد و خانگی با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار پیش‌بینی شده تا با بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی در مناطق مختلف، موانع موجود در جهت استفاده از زیرساخت‌ها و برنامه‌های اشتغال را برطرف کنند.

در همین راستا اخیرا تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت با هدف راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در قالب رویداد مردم‌نهاد کارآفرینی همت به امضا رسید.

ایجاد ستاد توسعه بازار مشاغل خرد و خانگی جهت گسترش بازار این مشاغل در داخل و خارج کشور، تأمین مالی کسب‌وکارهای خرد و خانگی، اعطای وام مشاغل خانگی به برگزیدگان رویداد همت و حمایت از ایجاد صندوق‌های مشارکت تأمین مالی خرد با محوریت پشتیبان مشاغل خانگی از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه مشترک است.از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه، ایجاد ستاد توسعه بازار مشاغل خرد و خانگی به‌ صورت مشترک جهت گسترش بازار این مشاغل در داخل و خارج کشور، تأمین مالی کسب‌وکارهای خرد و خانگی، اعطای وام مشاغل خانگی به برگزیدگان رویداد همت و اصناف تولیدی خانگی، ایجاد بستر کاریابی تخصصی صنفی جهت به‌کارگماری افراد متخصص در واحدهای صنفی، برگزاری رویدادهای کارآفرینی و اشتغالزایی همت با مشارکت ادارات استانی وزارت کار و وزارت صمت و حمایت از ایجاد صندوق‌های مشارکت تأمین مالی خرد با محوریت پشتیبان مشاغل خانگی وزارت کار است.

آنطور که محمود کریمی بیرانوند ـ معاون اشتغال وزیر کار- گفته رویداد کارآفرینی همت، چالشی است که در آن افراد حتی اگر تا قبل از آن فعالیتی در زمینه کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار نداشته باشند، توانایی خود را در آن آزمایش می‌کنند.

به گفته وی این رویدادها فرآیندی جهت شناسایی افراد مستعد و توانمند در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی هستند که ذیل پایگاه مردمی اشتغال‌آفرین فعالیت خواهند کرد.

بی‌تردید نخستین گام در ریشه‌کن کردن فقر و بیکاری، اشتغالزایی و انجام مشارکت و فعالیت‌های جمعی است. بر همین اساس استفاده از ظرفیت بالقوه محلات، روستاها، مساجد، خیریه‌ها، شهرداری‌ها، بسیج سازندگی، بهزیستی، کمیته امداد و دیگر سازمان‌های مردم نهاد به عنوان پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب گروه‌های جهادی و مردمی می‌تواند نقش سازنده و موثری در حل معضل بیکاری، ‌ راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و خلق فرصت‌های شغلی برای جوانان، زنان سرپرست خانوار و افراد جویای کار داشته باشد و موجب درآمدزایی، افزایش رفاه و ماندگاری مردم در روستا شود.

پیشتر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد مشاغل خانگی به ۲۵۰ هزار شغل در دوسال دولت سیزدهم خبر داده و گفته بود: سهم مشاغل خانگی از کل اشتغال متعهد شده دولت حدود ۱۵ درصد است و از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در کشور، ۱۵۰ هزار شغل مربوط به مشاغل خانگی است.

در حال حاضر بیش از ۶۵۰ رسته مشاغل خانگی در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارگذاری شده و کارشناسان معتقدند که هر خانه می‌تواند یک تولیدکننده در بخش مشاغل خانگی باشد.

به گزارش ایسنا، پایگاه‌های مردمی اشتغال، علاوه بر اعطای مجوز مشاغل خانگی دسترسی به دریافت تسهیلات اشتغالزا را تسهیل می‌کنند. ایجاد بانک اطلاعات کارجویان وشناسایی افراد بیکار، تشکیل پرونده برای افراد متقاضی کار و معرفی آنها به بانک‌های عامل جهت دریافت وام اشتغال و برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی و کارگاه‌های آموزش مهارت نرم با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از جمله فعالیت‌های پایگاه‌های مردمی اشتغال به شمار می‌رود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: