کد خبر: ۲۱۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - 24 November 2023
تراز منابع و مصارف دولت در چهارماهه سال جاری، ۵۱ هزار میلیارد تومان کسری داشته است که ۲۵ هزار میلیارد تومان از این کسری به کمک تمرکز حساب دستگاه‌ها از طریق خزانه تامین شده است

بانکداری ایرانی-تراز منابع و مصارف دولت در چهارماهه سال جاری، ۵۱ هزار میلیارد تومان کسری داشته است که ۲۵ هزار میلیارد تومان از این کسری به کمک تمرکز حساب دستگاه‌ها از طریق خزانه تامین شده است

به گزارش تسنیم، پیگیریها از خزانه داری کل کشور نشان میدهد، کسری تراز نقدی دولت در 4 ماهه نخست امسال به 51 هزار میلیارد رسید. به عبارت دیگر تراز منابع و مصارف دولت در چهارماهه سال جاری با توجه به عدم تحقق کامل منابع، 51 هزار میلیارد تومان کسری داشته است.

بر اساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس، این کسری از طریق 2 هزار میلیارد تومان عدم تخصیص سهم عوارض نهاد‌های ذیربط از ارزش افزوده، 24 هزار میلیارد تومان استفاده از صندوق توسعه (انتقال بخشی از منابع استقراضی از صندوق توسعه ملی، از سال گذشته به سال جاری) و 25 هزار میلیارد تومان ظرفیت ماده (125) قانون محاسبات عمومی تأمین شده است.

بر اساس ماده 125 قانون محاسبات عمومی، خزانه داری می‌تواند در صورت نیاز از حساب‌های اختصاصی دستگاه‌ها برداشت کرده و بعدا به آن حساب برگرداند.

در راستای ایجاد مکان مدیریت نقدینگی به دولت در قانون برنامه ششم همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند تا همه حساب‌های فرعی و اصلی خود را از طریق خزانه و نزد بانک مرکزی متمرکز کنند تا امکان مدیریت نقدینگی برای خزانه فراهم شود.

بر این اساس در 4 ماهه نخست امسال تمرکز حساب دستگاه‌ها از طریق خزانه داری موجب شده است تا 25 هزار میلیارد تومان از کسری نقدی دولت تامین شود و دولت نیازی به استقراض از بانک مرکزی برای رفع این کسری نداشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: