کد خبر: ۲۱۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 22 November 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
رئیس‌کل بانک مرکزی، گفته قصد داریم به‌کارگیری هوش مصنوعی را در صنعت بانکداری توسعه دهیم. اما رییس کل بانک مرکزی به این سوال پاسخ نمی دهد که با کدام امکانات می خواهد بانکداری ایران را با هوش مصنوعی رونق بدهد.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ؛ رئیس‌کل بانک مرکزی، در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفته قصد داریم به‌کارگیری هوش مصنوعی را در صنعت بانکداری توسعه دهیم. اما رییس کل بانک مرکزی به این سوال پاسخ نمی دهد که با کدام امکانات می خواهد بانکداری ایران را با هوش مصنوعی رونق بدهد.

به گزارش بانکداری ایرانی، این روز ها تب هوش مصنوعی اقتصاد ایران رو فراگرفته و هرکسی از بهره برداری هوش مصنوعی برای کسب و کار خود سخن می گوید و گویی به مد روز تبدیل شده است. اما هیچ کس به امکانات خود توجهی ندارد. گویی برخی از کارشناسان و مدیران در فضایی دیگری غیر از فضای کسب و کار خود فعالیت می کنند که شرایط و امکانات صنعت خود را نمی شناسند.

در روزهای اخیر که همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت بود، همه به نوعی از بهره‌بردن از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری حرف زدن و وعده‌های جالبی دادند ولی کمتر کسی حرف های درست و منطقی زده است.

بانک مرکزی که همواره تلاش می کند تمام قصورات صنعت بانکداری ایران را به دوش بانکها بگذارد و خودش را مبرا از همه مشکلات نشان دهد، این روزها همواره از بهره برداری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری سخن می گوید اما نمی گوید که اصلی‌ترین ابزار بهره بردن از هوش مصنوعی یعنی اینترنت را چگونه حل می کند؟

بهره بردن از هوش مصنوعی برای صنعت بانکداری امری مبارک و پسندیده است اما تا وقتی که شرایط کامل مهیا نشود فقط سبب آزار و اذیت کاربران می شود.

بانک مرکزی اگر در این تلاش است که اساس بانکداری ایران را با هوش مصنوعی پیش ببرد باید برای این موضوع به عنوان عضوی از کابینه دولت مطرح کند.

چرا که به گفته، محسن سیفی کفشگری مدیرعامل بانک صادرات ایران، باید بپذیریم بخش عمده ای از مدرن سازی و هوشمندسازی شبکه بانکی مربوط به خود شبکه بانکی نیست، حتی اگر از بهترین پلتفرم های دنیا استفاده کنیم هم بانکداری ایران مدرن نمی شود. ما نیازمند تامین فضای مناسب برای هوشمندسازی هستیم که بخش عمده ای از آن متوجه نهاد ناظر می شود. وقتی در کشور اینترنت پرسرعت، ارزان و در دسترس نباشد نمی توان از بانکداری هوشمند سخن گفت و این در حالی است که موضوع اینترنت در اختیار نظام بانکی نیست.

اما بانک مرکزی توجهی به این سخنان ندارد چرا که بانک مرکزی اصولا در هیچ فضایی در رشد و توسعه صنعت بانکداری حضور ندارد و تنها در فضای انتقاد از صنعت بانکداری و اقتصاد ایران فعال است.اما این به معنی نیست که بانک مرکزی باید در هوش مصنوعی ورود کند و دست به اختراع یا تولید بزند. بلکه این وظیفه بانکها و بخش خصوصی است. موضوعی که برای بانک مرکزی مهم است، اینکه باید تبیین استراتژی کند قوانین بنویسد و به عنوان رگولاتور در سطح بالای دولت برای بانکها چانه زنی کند.

در همین رابطه رسول لطفی عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن در همین همایش گفته که بانک مرکزی نباید در فرایند فنی حوزه های نوین ورود کند بلکه باید بیشتر به بخش استراتژیک ورود نماید. در حال حاضر ۱۲ روش برای احراز هویت بر پایه هوش مصنوعی در کشور وجود دارد که هیچ یک از بانک ها از آنها استفاده نمی کنند. هیچ کس نمی تواند مانع گسترش بهره گیری از فناوری شود، ضمن آنکه نخبه های جوان بزرگترین سرمایه های کشور هستند و باید آنها را حفظ کرد. اگر بحث توکن در کشور فعال شده بود، دولت بسیار راحت تر می توانست نسبت به مولدسازی دارایی های خود اقدام کند.

ولی این سوال اساسی همچنان وجود دارد که بانک مرکزی چه اقدامی کرد جز سردادن شعارهای زیبا و رسانه پسند؟

ماجرا وقتی نگران کنده می شود که بانک مرکزی بدو مهیا کردن شرایط، فضای عجیب و غریبی را فراهم کرده و اخیرا معاون بانک مرکزی گفته که قرار است که هوش مصنوعی به عنوان ضامن تعیین شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اخیرا گفته در اعتبارسنجی مهمترین نکته این است که اطلاعات سازمان های مختلف بانکی و سازمان های مالیاتی، قوه قضائیه، وزارت رفاه، راهنمایی و رانندگی، وزارت نیرو و مخابراتی که در تعامل با مردم هستند به جمع و پردازش بر اساس مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی با ارائه امتیاز اعتباری برای بازپرداخت تسهیلات بپردازند. وثیقه‌گذاری و رمز ارزها در شبکه بانکی در حال حاضر مورد تایید نیست، زیرا هم منع قانونی و هم تبعاتی برای سیستم پولی کشور دارد، اما اقداماتی در حوزه های مختلف بانکی و مالی در دست اقدام است تا توصیف الکترونیک مطلوبی در این حوزه ارائه دهیم.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: