کد خبر: ۲۱۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 14 November 2023
سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا چهارشنبه خبر داد و برای ۱۷ استان هشدار آب‌گرفتگی معابر، سیلاب و شکستن درختان کهنسال صادر کرد.

بانکداری ایرانی-سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا چهارشنبه خبر داد و برای ۱۷ استان هشدار آب‌گرفتگی معابر، سیلاب و شکستن درختان کهنسال صادر کرد.

به گزارش  تسنیم، بر اساس پیش‌بینی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایدار است و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اراک و اصفهان غلظت آلاینده‌های جوی افزایش می‌یابد.

فردا با ورود سامانه بارشی به کشور، ابرناکی و بارش در استان‌های واقع در غرب، شمال غرب و به‌تدریج جنوب غرب،‌ دامنه‌ها و ارتفاعات البرز غربی،‌ ارتفاعات زاگرس مرکزی،‌ چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و فارس آغاز می‌شود.

پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب،‌ برخی مناطق بوشهر، فارس، اصفهان،‌ هرمزگان و کرمان خواهد بود. شدت بارش‌های روز پنجشنبه برای استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر است و در جزایر شمال خلیج‌فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

روز جمعه در برخی مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق و شنبه هفته آینده در جنوب شرق کشور، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. طی روزهای جمعه و شنبه آینده با گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور ابرناکی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. از ظهر پنجشنبه در شهرهای واقع در دامنه های جنوبی البرز افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی روزهای جمعه و شنبه آینده در دامنه‌های جنوبی البرز و روز شنبه در شمال شرق کشور وزش باد شدید است و در مناطق مستعد احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/08/24

زمان پایان: شنبه 1402/08/27

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد موقتی و در ارتفاعات البرز بارش برف

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/08/24: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب و غرب اصفهان.

پنج‌شنبه 1402/08/25: کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

جمعه 1402/08/26: بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

شنبه 1402/08/27: گیلان، غرب مازندران، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و نوار غربی آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقتی، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: پنج‌شنبه 1402/08/25

زمان پایان: جمعه 1402/08/26

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/08/25: سمنان، نوار شرقی خراسان رضوی.

جمعه 1402/08/26: قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: