کد خبر: ۲۱۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 14 November 2023
قیمت جهانی شکر به بالاترین حد ۱۲ سال گذشته رسیده و بیش از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بانکداری ایرانی-قیمت جهانی شکر به بالاترین حد ۱۲ سال گذشته رسیده و بیش از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، بازارهای شکر با کمبود مواجه هستند. قیمت شکر پس از پیش‌بینی سازمان بین‌المللی شکر در لندن در ۲۳ اکتبر مبنی بر کاهش ۱.۲ درصدی تولید جهانی شکر در سال ۲۰۲۳ در سال جاری، حمایت شد، در حالی که پیش‌بینی‌های کسری ۲.۱ درصد برای سال ۲۰۲۴ است.

بر اساس برآوردهای اخیر شرکت تایلندی، انتظار می‌رود تولید شکر در تایلند در این فصل به دلیل شرایط خشکسالی مرتبط با پدیده آب‌وهوای ال نینو کاهش یابد که خسارت قابل‌توجهی به مزارع نیشکر وارد کرد. دولت تایلند به عنوان اقدامی برای مقابله با تورم و حفاظت از امنیت غذایی داخلی، شکر را به عنوان یک کالای کنترل شده طبقه بندی کرده است، بنابراین یک هیأت نظارتی را ملزم می‌کند تا صادرات شکر این کشور را تایید کند.

تایلند سومین تولیدکننده شکر در جهان و دومین صادرکننده شکر پس از برزیل است اما در حال حاضر با شرایط خشکسالی گسترده‌ای مواجه است که انتظار می‌رود طبق هشدار مقامات تا اوایل سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

قیمت‌های جهانی شکر در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه بارندگی ناکافی در هند مخازن آب را به شدت کاهش داده است، بالاست و نشان می‌دهد که چرخه محصول بعدی می‌تواند حتی بدتر از چرخه فعلی باشد.

پیش‌بینی می‌شود که هند برای فصل اخیر هیچ شکری صادر نکند. در نتیجه، بازارهای شکر به چشم‌انداز کاهش برداشت ماه نوامبر، افزایش قیمت‌های جهانی را در کانون توجه قرار می‌دهد.

طبق اعلام، ال نینو در حال سرکوب برداشت است و ما شاهد سال‌های متوالی کسری در بازارهای شکر هستیم. علاوه بر این، تنگناهای مداوم کشتیرانی که به دلیل بحران ژئوپلیتیکی در خاورمیانه تشدید شده است، می‌تواند بازارهای شکر را به سمت قله‌های تاریخی که در سال های ۲۰۱۰ تا۲۰۱۱ شاهد بودیم، سوق دهد که قیمت به بالاترین حد در ۳۰ سال گذشته رسید.

در همین حال، شرایط نامساعد آب وهوایی همچنان مانع تولید شکر در تایلند و هند می‌شود و جریانی قوی برای افزایش قیمت جهانی شکر ایجاد می‌کند. کاهش پیش‌بینی‌شده تولید این دو کشور بزرگ تولیدکننده شکر از قیمت‌هایی حمایت می‌کند که در حال حاضر به بالاترین سطح خود در ۱۲ سال گذشته رسیده‌اند.

طبق گزارش بیزینس، این وضعیت باعث وابستگی بازار به برزیل می‌شود که در حال حاضر با مجموعه‌ای از چالش های خاص خود مواجه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: