کد خبر: ۲۱۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 12 November 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
مسئولیت اجتماعی در سال‌های اخیر یکی از وظایف اصلی بنگاه‌های اقتصادی است. مسئولیت اجتماعی شرکتی یا مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها از موضوعات بسیار مهم اخلاق کسب و کار است که به نقش شرکت‌ها درحوزه اجتماع می‌پردازد.

مسئولیت اجتماعی در سال‌های اخیر یکی از وظایف اصلی بنگاه‌های اقتصادی است. مسئولیت اجتماعی شرکتی یا مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها از موضوعات بسیار مهم اخلاق کسب و کار است که به نقش شرکت‌ها درحوزه اجتماع می‌پردازد.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک ایران زمین در مسئولیت اجتماعی فعالیت های مختلفی داشته است. به عنوان نمونه اخیرا از یک پلتفرم رونمایی کرده که در این حوزه فعال است. در حقیقت، بانک ایران زمین، سال‌هاست که با انتخاب مدل متفاوت از بانکداری، تعریف جدیدی از مسئولیت اجتماعی را ارائه داده است. به عقیده کارشناسان، مدیران این بانک بر این باور هستند که مسئولیت اجتماعی تنها یک هزینه کردن بودجه و شوی نمایشی نیست؛بلکه بالاتر از آن است.این عوامل مهم سبب شده که تا از سال‌ها قبل این بانک مسیر خود را از بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتالی تغییر دهد.

بانک ایران زمین در سال‌های اخیر بانک ایران زمین در حوزه مسولیت اجتماعی کارهای زیادی کرده است. کمپین های زیادی را اجرایی کرده و توانسته کمک زیادی به جامعه ارائه کند.برخی از این اقدامات به شرح زیر است.

«کمک به زلزله زدگان »
حمایت از زلزله زدگان از جمله اقدامات بانک ایران زمین برای تنوع بخشی به بسته مسئولیت‌های اجتماعی است. این بانک در سال ۱۳۹۶، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان جهت تهیه اقلام مورد نیاز زلزله زدگان غرب کشور اختصاص داد و شماره حسابی هم برای کمک به زلزله زدگان اعلام کرد. در زلزله سال ۱۴۰۱ خوی هم ایران زمین ۹ کانکس را توزیع کرد؛ ضمن اینکه در ساماندهی تامین اقلام خوراکی و بهداشتی به کمک آمد. بین سال‌های یاد شده یعنی در سال ۱۳۹۸ زلزله دیگری در شهرستان میانه اتفاق افتاد. در این زمان هم بانک ایران زمین در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، ۳ عدد کانکس را در میان آسیب دیدگان توزیع کرد.

«پیک زمین»
پویش «پیک زمین» ازجمله اقدامات بانک ایران زمین در حوزه مسئولیت های اجتماعی بخش محیط زیست است. این پویش و «من هم یک جنگلبانم» و با هدف حمایت و حفاظت از جنگل‌ها و محیط زیست کشور از اواخر سال 1399 آغاز به کار کرد.

« مدرسه سازی»
افتتاح دو مدرسه به نام فرزندان ایران زمین: 24 مهرماه سال 1400 با حمایت بانک ایران‌زمین و در راستای اجرای مسئولیت‌ اجتماعی سازمانی، دو مدرسه به نام فرزندان ایران زمین در مناطق محروم استان خوزستان احداث و افتتاح شد.

«کمک به مدرسه ها»
اهدا بسته آموزشی به دانش آموزان: 12 آبان 1400 بانک ایران زمین در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی به دانش آموزان مدرسه ابن سینا واقع در روستای شیرامین از توابع شهرستان آذرشهر بسته آموزشی اهدا کرد. اقلام کمکی تحصیلی اعم از کامپیوتر ، ویدئو پرژکتور ، دفتر و خودکار بود و اولویت با اقلام ساخت ایران بوده است.

«کمک به کودکان سرطان»
برگزاری همایش حمایت از کودکان سرطانی: 16 ابان 1400 در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی همایش حمایت از کودکان مبتلا به سرطان استان مرکزی با حمایت بانک ایران زمین در اراک برگزار شد.

«سرپرستی کودکان»
حمایت از 2000کودک: 22 مردادماه 1400 اعلام شد از جمله اقدامات بانک ایران زمین در حیطه مسئولیت های اجتماعی ، حضور این بانک در پویش ایران مهربان و سرپرستی 2000 کودک تحت پوشش کمیته امداد امام راحل (ره) بوده است.

«راه اندازی مرکز تجمیعی واکسن کرونا »
تیر ماه سال ۱۴۰۰ روزانه بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند. بیش از ۳۰ شهر هم در وضعیت قرمز به سر می‌بردند و روزانه بیش از ۹ هزار نفر درگیر کویید-۱۹ می‌شدند. در چنین شرایطی راه اندازی مراکز تجمیعی تززریق واکسن کرونا بسیار اهمیت داشت. در همین ماه، مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا با مشارکت بانک ایران زمین در باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران راه اندازی شد. روزانه بیش از ۱۷۰۰ واکسن در این مرکز تزریق می‌شد تا از گسترش کرونا در کشور جلوگیری شود. این اقدام هم در راستای تکمیل مسئولیت‌های اجتماعی بانک ایران زمین انجام شد.

«واکسن کرونا»
مشارکت درراه اندازی مرکز تجمیعی واکسن کرونا در باغ‌موزه دفاع مقدس

«همین یک زمین»
در سال 1395 بانک ایران زمین پویش «برای زندگی همین ‌یک زمین را داریم» را باهدف پاک‌سازی محیط‌زیست از انواع آلودگی راه‌اندازی کرد.

«کمپین یک قطره کمتر»
این بانک در سال 1397 باهدف فرهنگ‌سازی درزمینه مصرف صحیح آب پویشی با شعار یک قطره کمتر را راه‌اندازی کرد.

« پویش بلوط ایران‌زمین»
بانک ایران زمین باهدف آگاه‌سازی جامعه نسبت به از بین رفتن درختان بلوط مناطق غرب کشور از سال 1397 تاکنون در هفته منابع طبیعی پویش حمایت از «بلوط ایران‌زمین» را برگزار می کند.

«پویش آلرژی به مصرف انرژی»
در سال 1398 این بانک باهدف مصرف بهینه انرژی در محیط کار و خانه پویشی با نام «آلرژی به مصرف انرژی» را راه‌اندازی کرد.

«حمایت از پویش سهم من برای تالاب»
جدیدترین اقدام زیست‌محیطی بانک ایران زمین حمایت مالی از پویش سهم من برای تالاب است که باهدف احیای دوباره تالاب‌های در معرض نابودی شکل‌گرفته است.

«پروژه میراب»
در راستای اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی با رویکرد محیط‌زیستی با عنوان «میراب» بوده است، این بانک همچنین پیش از این با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از دخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاک‌سازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و... اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست انجام داده است.

«حمایت از پویش من هم یک جنگلبانم»
این بانک در گستره فعالیت‌های زیست‌محیطی خود، نگاه ویژه‌ای به جنگل‌ها و مراتع کشور دارد و مهم‌تر از آن، حمایت از قهرمانان ارزشمند طلای سبز را بر خود فرض می‌داند. حمایت صادقانه بانک ایران‌زمین از پویش #من- هم-یک-جنگلبانم، به دریافت تندیس از دبیر دومین جشنواره روز جنگلبان منتهی شد.

«حمایت از جایزه یحیی»
جایزه یحیی جایزه‌ای سالانه ویژه قدردانی از محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران است که به ابتکار و همت دو هنرمند عضو انجمن، مجتبی رمزی و پریدخت مشگ‌زاد در دل انجمن یوزپلنگ ایرانی شکل‌گرفته است. سومین دوره این جایزه در 14 آذر سال 1395 با حمایت بانک ایران‌زمین و به‌منظور تجلیل از خانواده محیط‌بانان شهید استان‌های فارس و هرمزگان برگزار شد و توانست به سهم خود نقش بسیار مؤثری در ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه داشته باشد.

«میزان توزیع تسهیلات قرض الحسنه »
بانک ایران زمین حدود ۹۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان منابع کمک به فرزندآوری را در قالب ۱۵۰۷ فقره تسهیلات توزیع کرده که در نتیجه به طور میانگین بیش از ۶۱ میلیون تومان تسهیلات به هر متقاضی پرداخت شده است. در کل تسهیلات فرزندآوری در نظام بانکی ایران در مقادیر ۳۰.۶۰ و ۹۰ میلیون تومانی به ترتیب از بابت فرزند اول، دوم و سوم پرداخت می‌شود. از بابت فرزندان چهارم و پنجم هم تسهیلات ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شوند. تطبیق تعداد تسهیلات ازدواج با مقادیر کل آن هم نشان می‌دهد که بانک ایران زمین به ازای ۲۳۱۲ فقره تسهیلات، به طور متوسط به هر متقاضی بیش از ۲۱۶ میلیون تومان پرداخت کرده است. در کل میزان تسهیلات ازدواج در نظام بانکی ایران در سال ۱۴۰۲ به ۱۸۰ و ۲۲۰ میلیون تومان می‌رسد. زوج‌های زیر ۲۵ سال (بر اساس سن در تاریخ عقد) می‌توانند تسهیلات ۲۲۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

شایان ذکر است که مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی روشن‌تر این گونه تعریف شده‌ است: «مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان است. «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آن‌ها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیطزیست»، در دهه‌های پایانی قرن بیستم شدت گرفته و منجر به این شده‌است که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها دنیای مدیریت ظهور پیدا کند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: