کد خبر: ۲۱۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - 22 October 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
یکی ازمعضلات نظام بانکی شامل ناترازی ترازنامه، شکاف درآمد - هزینه و ناترازی نقدی است. روشن است که دلیل ناترازی، کاهش ارزش دارایی‌های بانکی است و مهم‌ترین عامل کاهش ارزش دارایی‌های بانکی، مطالبات معوق و لاوصول نظام بانکی است.

 یکی ازمعضلات نظام بانکی شامل ناترازی ترازنامه، شکاف درآمد - هزینه و ناترازی نقدی است. روشن است که دلیل ناترازی، کاهش ارزش دارایی‌های بانکی است و مهم‌ترین عامل کاهش ارزش دارایی‌های بانکی، مطالبات معوق و لاوصول نظام بانکی است.

براین اساس ، بانک سینا همواره تلاش کرده‌است تا علاوه بر افزایش تسهیلات، مطالبات بانک را کنترل کند تا اجازه ندهد که مطالبات بانک زیاد شود.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک سینا برای پیگیری مطالبات  اقدامات زیادی انجام داده است. در آذر پارسال، سرپرست معاونت حقوقی و مطالبات بانک سینا از راه‌اندازی «سامانه جامع حقوقی و وصول مطالبات» این بانک در راستای روان‌سازی، تسهیل و تسریع فرایند ثبت، رسیدگی و پیگیری پرونده‌های حقوقی خبر داده و سامانه جامع حقوقی و وصول مطالبات بانک سینا راه‌اندازی شد.

در همین رابطه، غلامرضا فتحعلی مدیرعامل بانک سینا، اخیرا، در همایش سراسری رؤسای دوایر حقوقی و وصول مطالبات این بانک با تأکید بر اینکه حوزه حقوقی در بانک‌ها به عنوان یک رکن مهم به شمار می‌رود که تقویت آن اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: با تلاش تمام همکاران حوزه حقوقی و وصول مطالبات و همچنین شعب و مناطق، حجم وصولی‌های بانک در 6 ماهه نخست امسال به یک‌هزار و 993 میلیارد ریال رسیده که این رقم در طول سال گذشته دو هزار و 181 هزار میلیارد بوده است و جای تقدیر دارد.

وی نقش رؤسای دوایر حقوقی مناطق در جهت حفظ حقوق بانک را مهم و پراهمیت خواند و اظهار داشت: تقویت عملکرد حوزه حقوقی به منظور پیشگیری از تحمیل هزینه‌‌های مطالبات به بانک ضروری است.

مدیرعامل بانک سینا با بررسی موضوعات مختلف و مرتبط با حوزه حقوقی بر لزوم تعامل بهتر با مردم و کارشناسان حوزه قضایی تأکید کرد و گفت: پیگیری‌های حقوقی بانک باید با ملاحظه شرایط و شخصیت حقیقی و حقوقی طرف مقابل انجام شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت عملکرد بانک سینا در شاخص‌های مالی و رشد منابع، بیان داشت: در پایان سال قبل، منابع بانک حدود 59 همت بوده و این رقم تا پایان شهریورماه سال جاری به 74 همت رسیده که رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

بانک سینا در شش ماهه نخست پارسال دارای مانده تسهیلات 418 هزار میلیارد ریالی بود که درآمد 30 هزار میلیارد ریالی را برای بانک در پی داشت.

در پایان شش ماهه منتهی بر 31 شهریور 1402 بانک سینا با رشدی 30 درصدی، دارای مانده تسهیلات 540 هزار میلیارد ریالی بود که توانست درآمد 38 هزار میلیارد ریالی را ثبت کرد.

در همین رابطه، مدیرعامل بانک سینا چندی قبل، در گفت و گو با بانکداری ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار بانکداری ایرانی زمینه در سال 1401 اعلام شده که مبلغ 3،896 میلیارد ریال از مطالبات از بانک ھا و موسسات اعتباري غیر بانکي شامل سپرده‌ھاي ديداري نزد بانک ھاي خارجي(محدود شده) و هنوز از سوی بانک تا آخر 1401 تعیین تکلیف نشده و حسابرس شرکت هم به بانک سینا تذکر داد، پاسخ داد: « کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و امیدوار هستیم که امسال این مبالغ به بانک سینا برگردد.»

این وضعیت نشان می دهد که ریسک مطالبات بانک سینا در ماه های اخیر بسیار کاهش یافته و وضعیت وصول مطالبات رشد کرده است.

در سال 1400 میزان مطالبات مشکوک الوصول بانک سینا 4100 میلیارد ریال بوده که در سال 1401 با کاهش دو برابری به یک هزار و 900 میلیارد ریال رسید که این رقم در سال 1402 به 558 میلیاردریال رسید.

این وضعیت نشان می دهد که بانک سینا تمام تمرکز خود را بر مدیریت مطالبات گذاشته است و ریسک سوخت تسهیلات را از بین برده است.

علی سوری
برچسب ها: بانک سینا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: