کد خبر: ۲۱۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 09 October 2023
مهر بررسی کرد؛
کارشناسان ساخت وساز معتقدند تنها راه اجرای وعده ریاست جمهوری برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی واگذاری زمین به متقاضیان و برون سپاری ساخت وساز است.

بانکداری ایرانی-کارشناسان ساخت وساز معتقدند تنها راه اجرای وعده ریاست جمهوری برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی واگذاری زمین به متقاضیان و برون سپاری ساخت وساز است.

به گزارش مهر، بیش‌از دو سال از وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن می‌گذرد و تا به امروز براساس آمار بیش‌از یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در مرحله ساخت قرار دارد و هنوز واحدی تحویل متقاضیان نشده است. به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی همچنین ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر از گذشته باقی مانده بود که دولت سیزدهم عملیات تکمیل این واحدها را نیز آغاز کرده است. با این حال تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی از کمبود منابع مالی در راستای اجرای قانون نهضت ملی مسکن خبر داده و می‌گوید: یکی از مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص منابع مالی بود که مجوزی از سوی رهبر معظم انقلاب اخذ کردیم تا از ظرفیت‌های موجود تهاتر نفت و صندوق ملی در این راستا استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی معتقد است رقم ۲ میلیارد دلار از محل تهاتر نفت و منابع صندوق ملی تخصیص پیدا می‌کند و با موافقت و اجرای این مجوز با تزریق منابع مالی به پروژه‌ای نهضت ملی مسکن جانی دوباره گرفت و هم‌اکنون در مرحله طی کردن روند اداری است.

عوامل اصلی در عدم اجرای تحقق یک وعده

حمیدرضا آرامی کارشناس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در گفت‌وگو با مهر با اشاره به موانع اجرای ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال دولت سیزدهم، می‌گوید: دو مانع اصلی که سد راه اجرای ساخت طرح ۴ میلیون نهضت ملی مسکن هستند تأمین منابع برای ساخت و تأمین زمین است.

این کارشناس مسکن در ادامه تاکید می‌کند: تأمین زمین یک مانع جدی در راستای ساخت و ساز مسکن محسوب می‌شود و برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نیازمند ۲۰۰ هزار هکتار زمین هستیم که باید از سوی دولت تأمین شود که متأسفانه زمین به اندازه نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن واگذار نشده است.

کارشناس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح می‌کند: دولت اگر در ساخت واحدهای مسکونی تصدی‌گری را اجرا کند قطعاً موفق نخواهد شد در صورتی که باید به دنبال برون سپاری و واگذاری زمین به مردم و تعاونی‌های مردمی نیز بود تا در اجرای این مسیر موفق‌تر پیش رود.

به گفته این کارشناس رمز موفقیت تحقق این وعده واگذاری زمین به خود مردم است به معنای اینکه تصدی‌گری دولت در این موضوع کاهش پیدا کند و حضور مردم در این طرح عظیم ملی پررنگ شود؛ البته این امر با اجتناب مسئولین از انبوه‌سازی و توسعه عمودی شهرها محقق خواهد شد.

گفتنی است استثناء‌هایی هم در کشور وجود دارد که امکان توسعه عمودی نیست و تعمیم این موارد به کل کشور غیر منطقی است.

اجرایی شدن طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با تهاتر

حسن تیزمغز نماینده وزیر راه و شهرسازی در حوزه امور نهضت ملی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر مشخص شدن قیمت نهایی طرح نهضت ملی مسکن، گفت: قیمت تمام شده واحدهای مسکونی، یکی از مهم‌ترین مسائل ساخت مسکن است که این موضوع هنوز مشخص نیست این قیمت چقدر است از ۶.۸ تا ۱۸ میلیون این رقم صحبت شده و باید برای این معضل فکری کنیم.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در حوزه نهضت ملی مسکن در ادامه تاکید کرد: تهاتر زمین در راستای دو موضوع انجام شده است مورد اول زمین‌های که به صورت مولدسازی و قابلیت ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن را نداشتند به بخش‌های خصوص واگذار کردیم تا در ازای پول واحدهای مسکونی ساخته شده تحویل دولت دهند.

وی با اشاره به مورد دوم تهاتر زمین در ساخت و ساز مسکن، گفت: زمین به سرمایه‌گذار برای ساخت و ساز داده می‌شود تا سرمایه گذار واحدهای مسکونی را بسازد و طبق توافق صورت گرفته حق پیمانکار از واحدهای مسکونی ساخته شده پرداخت می‌شود.

تیزمغز در خصوص ساخت و ساز با شرکت‌های خارجی، افزود: برای اتمام ۴ میلیون واحد مسکونی که وعده رئیس جمهور کشورمان است شرکت‌های خارجی هم برای ساخت و ساز به پای کار آمدند و در مقابل ساخت مسکن توافق تهاتر نفت خام را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: مسکن سازی یک اقدام ملی است و نباید گردن دولت انداخت و همه باید در انجام این اقدام ملی قدم برداریم. در بخش تقاضا و عرضه حوزه مسکن مشکلی نداریم و بخش خصوصی توانمندی قابل توجهی در ساخت مسکن دارد. اولین نکته این است که باید همرسانی داشته باشیم و با مسکن اقتصادی کشش تقاضا ایجاد کند.

به گزارش مهر، به نظر می‌رسد دولت در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از تهاتر نفت و صندوق ملی برای تأمین منبع درآمدی خود استفاده می‌کند پس قطعاً می‌توان با این روش منبع مورد نیاز ساخت ۴ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن را تأمین کرد. دولت سیزدهم و وزیر جوان راه و شهرسازی ابتدا باید زمین‌ها را شناسایی کند و سپس زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد و با دادن تسهیلات مسکن اجرای این طرح را به دست مردم بسپارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: