کد خبر: ۲۱۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - 26 September 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بانک تجارت درصدد است که اموال مازاد خود را به فروش برساند و آخرین مزایده بانک حدود 28 هزار میلیارد ریال ارزش دارد و می تواند بر عملکرد بانک تاثیر زیادی بگذارد.

بانک تجارت درصدد است که اموال مازاد خود را به فروش برساند و آخرین مزایده بانک حدود 28 هزار میلیارد ریال ارزش دارد و می تواند بر عملکرد بانک تاثیر زیادی بگذارد. یکی از تاثیرهای مهم فوش اموال مازاد، رشد تسهیلات بانک ها به دلیل بالارفتن قدرت مالی بانک است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  بانک تجارت در نظر دارد املاک، مستغلات، کارخانه و ماشین‌آلات غیرضروری خود را به شرح ذیل با وضع موجود و با شرایط نقد و اقساط از طریق مزایده به فروش برساند.

این املاک در سراسر ایران توزیع شده است و 112 هزار متر مربع از املاک بانک تجارت را در سراسر ایران تشکیل است که بصورت نقد و اقساط واگذار می شود.

برخی از این املاک بانک تجارت بصورت پیش پرداخت 20 ، 30 و 50 درصدی و مابقی در اقساط 36 و 48 ماهه با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود.فروش اموال مازاد همواره برای بهبود شرایط بانک ها مد نظر بوده است و دولت و بانک مرکزی نیز بر فروش بانکها همواره تاکید داشته اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اواخر سال گذشته تاکیده کرده بود: « فروش اموال مازاد بانک‌ها تاثیرات مهم اقتصادی اعم از کنترل رشد نقدینگی در کشور است، افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و رفع کسری‌ها و ناترازی‌های شبکه بانکی دارد.»

بر همین اساس، بانک تجارت در گذشته هم در فروش اموال مازاد تلاش زیادی کرده و در بین آمارهای مجود در حوزه فروش اموال مازاد از پرفروش ترین بانک ایرانی است. مهمترین علت فروش بانک تجارت می تواند به بالابردن قدت تسهیلات دهی باشد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، در آذر 1401 در خصوص آمار فروش اموال مازاد بانکها گفته بود : « براساس گزارش‌ها از سال ۱۳۹۴ تا به امروز ۶۷ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌های دولتی به فروش رفته است که ۳۳ هزار میلیارد تومان سهام غیربانکی و ۳۳ هزار میلیارد تومان املاک مازاد بانک‌ها بوده است. سهم بانک صادرات ۱۴.۵ همت، بانک ملت ۱۴.۳ همت، بانک تجارت ۱۱ همت، بانک ملت ۹.۶ همت، بانک رفاه پنج همت، بانک سپه پنج همت و بانک کشاورزی چهار همت است.»

در حقیقت بانک تجارت ، تلاش کرده با فروش اموال مازاد قدرت تسهیلات دهی خود را بالاتر ببرد.در گذشته هم بانک تجارت مزایده های موفقیت آمیز زیادی داشت. در سال 1399 این بانک، فروش سهام و انتقال مالیات شرکتی به ارزش 13 هزار و 530 میلیارد ریال با موفقیت انجام داد. همچنین در سال های بعد فروش های مهمی را انجام داد که در افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک تاثیر داشته است.

البته اهداف دیگری هم وجود دارد. هدف‌گذاری برای تحقق بخش درآمد حاصل از فروش املاک مازاد، تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، افزایش بهره‌وری و کنترل‌های داخلی از جمله بهینه‌سازی سامانه اموال منقول از جمله این اهداف برای فروش اموال مازاد هستند.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: