کد خبر: ۲۱۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - 11 September 2023
در مرداد ماه سال‌جاری شرکت «به‌‌‌پرداخت ملت» با سهم ۹۴/ ۲۰ درصدی از مبلغ تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، بیشترین سهم مبلغی شرکت‌های PSP را به خود اختصاص داده است.

علی سوری - بر اساس آخرین گزارش منتشر‌‌‌شده شاپرک‌‌‌، در مرداد ماه سال‌جاری شرکت «به‌‌‌پرداخت ملت» با سهم ۹۴/ ۲۰ درصدی از مبلغ تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، بیشترین سهم مبلغی شرکت‌های PSP را به خود اختصاص داده است. همچنین در این ماه شرکت «به پرداخت ملت» با پوشش ۸۲/ ۱۸ درصدی از مبالغ بازار کارت‌خوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی،  در مرداد شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» از نظر تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی تراکنش‌‌‌دار با کسب ۸۲/ ۱۹‌درصد بالاترین سهم را در اختیار داشته است. در این ماه شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» با کسب سهم ۷۱/ ۲۲ درصدی بیشترین سهم در ابزار‌‌‌های تراکنش‌‌‌دار اینترنتی را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت«پرداخت الکترونیک سامان» با ۵/ ۵۹‌درصد بیشترین سهم بازار ابزارهای پذیرش تراکنش‌‌‌دار موبایلی را نیز در دست داشته است.

سهم مبلغی از بازار تراکنش‌‌‌های کارتی
در شاخص سهم مبلغی شرکت «به پرداخت ملت» با اختصاص سهم 94/ 20 درصدی از مبلغ تراکنش‌‌‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف دومین شرکت بازار با این شرکت حدود 2‌واحد درصد است. سهم مبلغی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» 72/ 18‌درصد است. رتبه سوم بازار از نظر مبلغ مربوط به «پرداخت الکترونیک سداد» با سهم 36/ 11‌درصد است و در رتبه‌‌‌های چهارم و پنجم به ترتیب «تجارت الکترونیک پارسیان» با سهم 84/ 10‌درصد و «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» با سهم 51/ 10 درصدی قرار دارند. در میان 12 شرکت PSP مقایسه شده پایین‌‌‌ترین سهم مبلغی از کل تراکنش‌‌‌های بازار خدمات پرداخت الکترونیک کارتی، مربوط به شرکت الکترونیک کارت دماوند (سهم 26/ 0 درصدی) است.

سهم از بازار ابزارهای پذیرش
شاخص سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌‌‌های هر یک از ابزارهای پذیرش، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه‌‌ سرمایه‌گذاری هر یک از شرکت‌های PSP در ابزارهای‌‌‌ پذیرش می‌شود. بر اساس بررسی این شاخص، در مرداد ماه سال‌جاری همچنان شرکت «به پرداخت ملت» با پوشش 82/ 18 درصدی از مبالغ بازار کارت‌خوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. همچنین این شرکت در این ماه از مبالغ ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به ترتیب با پوشش 53/ 30 و 98/ 44 درصدی دارای بالاترین سهم است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌‌‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش 28/ 0 درصدی به شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» تعلق دارد. همچنین شرکت «پرداخت الکترونیک سداد» در ابزار پذیرش اینترنتی با کاهش 78/ 1 درصدی، بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد. همچنین شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» با 7/ 0‌درصد افزایش دارای بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌‌‌های ابزار پذیرش موبایلی است. نتایج بررسی‌‌‌های این بخش حاکی از آن است که در ماه جاری عملکرد شرکت‌های«الکترونیک کارت دماوند» و «فراپردازان آروند امید» به‌‌‌گونه‌‌‌ای بوده که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌‌‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

«به پرداخت ملت» بالاترین سهم از بازار سرویس‌‌‌های پرداخت
بررسی سهم مبلغی تراکنش‌های هریک از شرکت‌های PSP از بازار سرویس‌های شبکه الکترونیکی پرداخت کارت نشان می‌دهد که در مرداد ماه شرکت «به پرداخت ملت» با پوشش 04/ 21 درصدی از بازار تراکنش‌‌‌های خرید، بالاترین دارنده سهم مبلغی تراکنش‌‌‌های مذکور محسوب می‌شود. همچنین شرکت «فن آوا کارت» در تراکنش‌‌‌های پرداخت قبض و خرید شارژ مرداد با سهم مبلغی 39/ 17 درصدی بیشترین سهم مبلغی این نوع از تراکنش‌‌‌ها را به خود اختصاص داده است.

مقایسه سهم شرکت‌های PSP از مبلغ تراکنش‌‌‌ها به ازای هر سرویس در دو ماه تیر و مرداد، نشان‌دهنده آن است که بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌‌‌های خرید در تیر ماه و مرداد ماه مربوط به شرکت «پرداخت الکترونیک سداد» با رقم 42/ 0‌درصد کاهش است. این شاخص در تراکنش‌‌‌های پرداخت قبض و خرید شارژ نیز با کاهش 28/ 1 درصدی، در شرکت «پرداخت الکترونیک سپهر» مشاهده می‌شود. همچنین بررسی سهم شرکت‌های PSP از مبلغ تراکنش‌‌‌های سرویس‌‌‌های مختلف در مرداد نشان می‌دهد که دو شرکت «الکترونیک کارت دماوند» و «فراپردازان آروند امید» کمترین سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌‌‌ها را در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت داشته و سهم آنها از بازار کلیه سرویس‌‌‌های خدمات کارت ناچیز است.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: