بیمه مرکزی : صنعت بیمه فارغ از نگاه اقتصادی و در راستای نقش حمایتی و مسوولیت اجتماعی خود در این پروژه ملی و منطقهای ایفای نقش کرد. علی استاد هاشمی در حاشیه نظارت میدانی بر نحوه ارائه خدمات شرکت بیمه میهن در اربعین۱۴۰۲ با حضور در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی به بررسی ابعاد گوناگون ارائه خدمات به زائران اربعین پرداخت.
او با اشاره به گستردگی این پروژه و درگیری چندین ارگان کشوری برای برگزاری این رویداد تاریخی-مذهبی گفت: خوشبختانه امسال، شرکت بیمه میهن بهعنوان بیمهگر اربعین با بهرهگیری از تجربیات بیمهای سال گذشته بیمه سامان توانست با استقرار زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقداماتی چون استقرار مترجم در بیمارستانها و مواکب درمانی، امداد هوایی، اپلیکیشن بامیهن، استقرار مرکز مانیتورینگ و اتصال آن به سازمانهای مرتبط و... خدمات شایستهای به زائران ارائه دهد.
استادهاشمی در ادامه بر ضرورت ایجاد یک همافزایی برای یک برنامه مدون و مستمر بهمنظور ارائه خدمات از سوی نهادهای مرتبط تاکید کرد و گفت: همواره زائران برای حضور در رویداد بزرگ اربعین و در فواصل مختلف برای زیارت در رفت و آمد هستند.
لذا باید نسبت به تدوین آییننامه برای یک بیمهنامه زیارتی اقدام کنیم تا هموطنان ما در طول سال هم از خدمات بیمه بهرهمند شوند. او افزود: همچنین باید با هماندیشی میان سازمانها و نهادهای مرتبط و بررسی نقاط ضعف، بتوانیم در سالهای آتی با مشکلات کمتری این رویداد را برگزار کنیم.
او تصریح کرد: ما به سهم خود و بهعنوان نهاد ناظر در اولین فرصت نسبت به تدوین آییننامه بیمهنامه اربعین اقدام خواهیم کرد و انتظار داریم با توجه به فراگیری و اهمیت این بیمهنامه، همچون بیمه شخص ثالث نگاه شود و قانونی برای آن تصویب شود.رئیس کل بیمه مرکزی گفت: صنعت بیمه فارغ از نگاه اقتصادی و در راستای نقش حمایتی و مسوولیت اجتماعی خود در این رویداد حضور دارد؛ اما باید ضوابط و قوانین امر بیمهگری از سوی نهادهای مرتبط نیز رعایت شود.
استادهاشمی یکی از این موارد را دریافت مستقیم حق بیمه توسط شرکت بیمهگر دانست و گفت: طبق قانون بیمه، حق بیمه باید صرفا به حساب شرکت بیمهگر واریز شود و پس از وصول آن، تعهدات بیمهگر آغاز شود در صورتی که در حال حاضر حق بیمهها را سازمان حج و زیارت دریافت میکند و در فواصل مختلف به حساب بیمهگر واریز میکند.
او در بخش دیگری از سخنان خود خواهان همکاری و تعامل بیشتر سایر سازمانهای حاضر در این رویداد با شرکت بیمهگر اربعین شد و گفت: ما نمیتوانیم بیش از ظرفیت و چارچوبهای قانونی بیمهگری از شرکت بیمه خصوصی انتظار داشته باشیم و باید به آنها در ارائه خدمات کمک کنیم. در ادامه کریمی، سرکنسول کنسولگری کربلا نیز ضمن قدردانی از خدمات شرکت بیمه میهن و حضور شبانهروزی کارشناسان و مدیران ارشد این شرکت در کربلا و نجف گفت: وزارت امور خارجه با نگاه حمایتی هزینه ویزا برای زائران ایرانی و اتباع خارجی را حذف کرد.
او افزود: اربعین تبلور واقعی از حکومت است و ما برای انجام آن به بهترین شکل با تمام قوا در صحنه حاضر شدیم. کریمی با اشاره به شرایط خاص کشور عراق و زائرپذیر بودن آن، خواهان استمرار حضور شرکتهای بیمه در این کشور شد و گفت: باید فرهنگ بیمه برای زائران نهادینه شود و هیچ زائری بدون بیمه وارد خاک عراق نشود. او افزود: نیاز زائران صرفا بیمه درمان نیست، بلکه سایر بیمهها چون مسوولیت و آتشسوزی مواکب، بیمههای خودرو و... نیز باید برای آنها لحاظ شود تا اینجا دچار مشکل نشوند.