کد خبر: ۲۱۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 04 September 2023
دیپلمات ارشد چین هشدار داد، کشورهای جنوب شرق آسیا باید از پیروی از اوکراین اجتناب کنند و مراقب باشند که از آنها به عنوان مهره‌های ژئوپلیتیکی توسط نیروهای خارجی که در حال ایجاد اختلاف در این منطقه برای منافع خود هستند، استفاده نشوند.

 بانکداری ایرانی-دیپلمات ارشد چین هشدار داد، کشورهای جنوب شرق آسیا باید از پیروی از اوکراین اجتناب کنند و مراقب باشند که از آنها به عنوان مهره‌های ژئوپلیتیکی توسط نیروهای خارجی که در حال ایجاد اختلاف در این منطقه برای منافع خود هستند، استفاده نشوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در جریان کنفرانس ویدیویی به میزبانی جامعه سیاست خارجی اندونزی در جاکارتا گفت: «بحران اوکراین زنگ خطر را برای بشریت به صدا درآورده است و تراژدی‌های مشابه نباید در آسیا رخ دهد. ما باید امنیت منطقه را از طریق گفت‌وگو و همکاری ارتقا دهیم و با امنیت مطلق به قیمت امنیت سایر کشورها مخالفت کنیم.»

وانگ یی نسبت به یک «دستکاری در پشت صحنه» - که ظاهرا به ایالات متحده اشاره داشت - هشدار داد و گفت که این شعله‌های مناقشه بر سر اختلافات ارضی دریای چین جنوبی را شعله‌ور می‌کند. او گفت: «این دست سیاه که در پشت صحنه پنهان شده است، باید افشا شود. چین همیشه مایل به همکاری با کشورهای مربوطه برای حل و فصل مناسب اختلافات از طریق گفت‌وگو و جستجوی راه‌های موثر برای کنترل اوضاع دریایی است.»

روابط چین و آمریکا در سال‌های اخیر در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین و افزایش تنش‌ها بر سر مداخله واشنگتن در تایوان بدتر شده است. پنتاگون به دنبال ایجاد روابط دفاعی نزدیک‌تر با کشورهای آسیای جنوب شرقی، از جمله چهار کشور این منطقه بوده که با چین اختلافات ارضی دارند. به عنوان مثال، فیلیپین در اوایل سال جاری موافقت کرد که به نیروهای آمریکایی اجازه دهد از چهار پایگاه اضافی در این کشور استفاده کنند و همین باعث هشدار مقامات چینی مبنی بر این شد که بگویند مانیل خود را به «ارابه درگیری‌های ژئوپلیتیکی» متصل می‌کند.

وانگ یی پیش‌بینی کرد که تلاش‌های خارجی برای دامن زدن به درگیری در دریای چین جنوبی موفق نخواهد شد. او افزود: «چین و همسایگانش باید از طریق مدیریت صحیح اختلافاتشان با یکدیگر، برای حفظ صلح منطقه که به سختی به دست آمده، همکاری کنند.»

وزیر خارجه چین تاکید کرد: «ما باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذاریم و با بازی‌های حاصل جمع صفر مخالفت کنیم، این منطقه را از محاسبات ژئوپلیتیکی دور نگه داریم و در رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل به مهره نشویم.»

مقامات چینی بارها واشنگتن را به استفاده از «ذهنیت حاصل جمع صفر» در تلاش برای حفظ قدرت هژمونیک در جهان متهم کرده‌اند. پکن و واشنگتن همچنین بارها یکدیگر را به تحریکات نظامی مختلف در دریای چین جنوبی، تنگه تایوان و جاهای دیگر در سراسر این منطقه متهم کرده‌اند.

برچسب ها: چین ، اوکراین ، جنگ ، آسیا ، امنیت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: