کد خبر: ۲۱۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 30 August 2023
در دیدار دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار بر لزوم معرفی ظرفیت‌های نیروی کار ایرانی به کشورهای نیروپذیر تاکید و مقرر شد وزارت امور خارجه نسبت به ظرفیت‌سنجی و شناسایی نیازهای بازار کار کشورهای اروپایی اقدام کند.

 بانکداری ایرانی- در دیدار دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار بر لزوم معرفی ظرفیت‌های نیروی کار ایرانی به کشورهای نیروپذیر تاکید و مقرر شد وزارت امور خارجه نسبت به ظرفیت‌سنجی و شناسایی نیازهای بازار کار کشورهای اروپایی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر و در سطح جهان، اعزام نیروی کار به خارج از کشور به یک پدیده در حال رشد تبدیل شده و افراد به دنبال فرصت‌هایی برای کسب و کار در کشورهای خارجی هستند. درعین حال بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تلاش می کنند کمبود نیروهای کار خود را از طریق پذیرش نیروهای کار بین‌المللی جبران کنند.

امروزه یکی از بسترها و فرصت هایی که دولت ها می توانند برای نیروهای متقاضی کار کشور به ویژه در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم کنند، امکان اشتغال در خارج از کشور و حضور در بازارهای کار دیگر کشورهاست.
به اعتقاد کارشناسان اعزام نیروی کار دارای مزایایی است که از جمله آنها می توان به کاهش بیکاری، ارزآوری و ایجاد تنوع در درآمد کشور به ویژه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، صدور و انتقال تجربیات فنی و مهندسی، سازماندهی و استفاده از نیروهای ماهر و متخصص به جای فرار مغزها اشاره کرد.
در روزهای اخیر نشست هم‌اندیشی و هم افزایی به منظور فعال کردن مقوله اعزام نیروی کار به اروپا با حضور دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب اروپا و مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار برگزار شد.
به گزارش ایسنا در این نشست امید ملک_ مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعزام نیروی کار ساده، نیمه ماهر و ماهر مازاد ایرانی و بهره مندی از فرصت های شغلی موجود در بازار کار بین الملل را جزو برنامه‌های وزارت کار عنوان کرد.
وی تاکید کرد که اعزام نیروی کار نباید به گونه‌ای صورت پذیرد که منجر به مهاجرت بی بازگشت نیروی کار شود و کسب تجربه، ارزآوری و انتقال دانش را از جمله پیامدهای مثبت اعزام نیروی کار مازاد به کشورهای خارجی برشمرد.
ملک با اشاره به برگزاری سلسله نشستها با کشورهای قطر، عراق و ارمنستان در زمینه اعزام نیروی کار، حمایت و پیگیری وزارت امور خارجه به عنوان آغازگر فرآیند اعزام از طریق مجاری دیپلماتیک را به منظور فعال‌سازی اعزام نیروی کار و استفاده از فرصت‌های پیش آمده برای معرفی ظرفیت‌های نیروی کار ایرانی به کشورهای نیروپذیر خواستار شد.
مجید نیلی _ مدیر کل دفتر اروپای وزارت امور خارجه نیز با اشاره به سوابق اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی، اظهار کرد: اعزام نیروی کار نباید منجر به پدیده مهاجرت شود و رعایت ملاحظات سیاسی، امنیتی و اجتماعی در موضوع اعزام ضروری است.
وی از مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار خواست تا گزارشی راهبردی از فرآیند اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی تهیه و به وزارت امور خارجه ارسال کند.همچنین مقرر شد وزارت امور خارجه نسبت به ظرفیت‌سنجی و شناسایی نیازهای بازار کار کشورهای اروپایی اقدام کند.

پیشتر محمود کریمی بیرانوند _ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت وگو با ایسنا، از فعال شدن دیپلماسی بازار کار به عنوان سیاست محوری دولت سیزدهم و وزارت کار نام برده و از صدور ۵۰۰ ویزای کار برای ایرانیان تا تیرماه امسال توسط کشور قطر خبر داده بود.
وی با بیان اینکه عدم ورود دولت به معنای عدم خروج نخبگان نیست،گفت: اگر دولت خود وارد چرخه نظارت و سیاستگذاری اعزام نیروی کار نشود فضاهای غیر رسمی خروج نخبگان فراهم می‌شود لذا دولت باید در این مقوله نظارت و هدایت کند.

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم دیپلماسی بازار کار فعال شده و در راستای استفاده از فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار بین‌الملل، موضوع اعزام نیروی کار مازاد ایرانی به خارج از کشور به شکل ضابطه مند در دستور کار وزارت کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا در حال حاضر مقدمات همکاری‌های مشترک با کشورهای قطر، ارمنستان، عراق و عمان برای اعزام نیروی کار ایرانی فراهم شده است، بر این اساس با توجه به جوانی جمعیت و نرخ بالای بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و بخشی از نیروهای متخصص، اعزام این قشر به خارج در قالب نیروهای کار می تواند ضمن ارزآوری و تبادل دانش، گامی مثبت در جهت رشد و توسعه کشور به شمار آید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: