کد خبر: ۲۱۲۴۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 22 August 2023
سامانه به عنوان یک پایگاه آماری و اطلاعاتی برای شرکت‌های بیمه و دسترسی راحت‌تر دستگاه‌های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به اطلاعات عملکرد شرکت‌های بیمه‌گزار به وجود آمده است.

تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری که بیمه‌نامه خود را خریداری کرده‌اند، برای بررسی اصالت بیمه‌نامه و دریافت کد یکتای بیمه‌ باید به سامانه سنهاب مراجعه کنند. احتمالا افراد زیادی هنگام دریافت استعلام بیمه‌نامه خود با مشکلات زیادی مانند عدم دریافت کد، دریافت شماره اشتباه، فعال نبودن نمایندگی یا عدم اصالت بیمه‌نامه خودرو به رو شده‌اند. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم مشکلات متداول بیمه‌گزاران را در هنگام استعلام بیمه خود از سامانه سنهاب با شما در میان بگذاریم. بنابراین تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

بررسی مشکلات متداول سامانه سنهاب، که اکثر کاربران با آن مواجه می شوند!

سامانه سنهاب چیست؟
قبل از صحبت در مورد مشکلات سامانه سنهاب ابتدا باید ببینیم که سامانه سنهاب چیست و به چه منظوری راه‌اندازی شده‌است. بیمه مرکزی ایران سامانه سنهاب را برای راحت شدن استعلام بیمه‌نامه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه و همچنین بررسی اصالت نمایندگان بیمه در دسترس عموم بیمه‌گزاران قرار داده است.

سامانه سنهاب همچنین به عنوان یک پایگاه آماری و اطلاعاتی برای شرکت‌های بیمه و دسترسی راحت‌تر دستگاه‌های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به اطلاعات عملکرد شرکت‌های بیمه‌گزار به وجود آمده است.

مشکلات متداول سامانه سنهاب چیست؟

 

بررسی مشکلات متداول سامانه سنهاب، که اکثر کاربران با آن مواجه می شوند!

معمولا بیمه‌گزاران یا اشخاص حقوقی هنگام استفاده از سامانه سنهاب با مشکلات گوناگونی رو به رو می‌شوند. برخی از این مشکلات به شرح زیر هستند:

- عدم اعطای کد یکتای بیمه نامه
- عدم تایید اصالت بیمه نامه
- غیرفعال بودن نمایندگی بیمه
-خطاهایی در رابطه با شماره اشتباه

مشکلاتی که در بالا ذکر شد در دسته رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد هنگام استفاده از سامانه سنهاب با آن رو به رو می‌شوند. ممکن است شما مشکلات دیگری را در زمان استفاده از سامانه سنهاب تجربه کرده باشید. تمام این مشکلات به دلایلی کاملا درست و قانونی به وجود می‌آیند که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

عدم اعطای کد یکتای بیمه نامه به وسیله سامانه سنهاب

کد یکتا بیمه نامه یک کد چند رقمی است که تمامی بیمه‌نامه‌های صادر شده باید این کد را داشته باشند. اگر به تازگی برای دریافت کد یکتای بیمه‌نامه خود از سامانه سنهاب اقدام کرده‌اید و این سامانه کد یکتای بیمه‌نامه شما را صادر نکرده است احتمالا شما عوارض آزادراهی خود را پرداخت نکرده‌اید. همان‌طور که می‌دانید بیمه‌نامه‌ای که فاقد کد یکتا باشد از نظر قانونی اعتبار ندارد.

بنابراین لازم است اقدامات لازم را جهت دریافت کد یکتای خود انجام دهید. برای دریافت کد یکتای بیمه نامه بر اساس قوانین تصویب شده پرداخت عوارض آزادراهی برای تمامی خودروهایی که قصد تمدید بیمه شخص ثالث خود را دارند، از سوی بیمه مرکزی اجباری اعلام شده است. شرکت‌های بیمه، باید از تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۲، این قانون را در صدور بیمه‌نامه‌‎های خود در نظر بگیرند.

عدم تایید اصالت بیمه نامه به وسیله سامانه سنهاب

بررسی مشکلات متداول سامانه سنهاب، که اکثر کاربران با آن مواجه می شوند!

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای بیمه‌‌گزاران اتفاق بیفتد، عدم تایید اصالت بیمه‌نامه به وسیله سامانه سنهاب است. از آن‌جایی که سامانه سنهاب به عنوان یک مرجع قانونی برای تایید اصالت بیمه‌نامه‌ها شناخته می‌شود عدم تایید اصالت بیمه‌نامه به معنای معتبر نبودن آن بیمه‌نامه و شرکت بیمه است. بنابراین باید قبل از خرید بیمه‌نامه در مورد شرکت بیمه تحقیق کنید و وضعیت آن را از طریق بیمه مرکزی بسنجید. خرید بیمه باید از شرکت‌های مورد تایید بیمه مرکزی صورت بگیرد. تهیه بیمه‌نامه از شرکت‌هایی که در مورد اعتبار و اصالت آن‌ها اطلاعاتی ندارید موجب زیان مالی شما می‌شود و نمی‌توان اقدام قانونی در آن رابطه انجام داد.

1- غیرفعال بودن نمایندگی
فعال بودن نمایندگی که بیمه‌نامه خود را از آن خریداری می‌کنید، یکی از نکاتی مهمی است که باید به آن توجه کنید. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید از سامانه سنهاب استعلام نمایندگی‌های بیمه را دریافت نمایید و در صورت تایید به خرید بیمه اقدام کنید. غیر فعال بودن نمایندگی موجب می‌شود هنگام استعلام بیمه نامه خود یا در زمان تلاش برای دریافت کدیکتا موفق به انجام این موارد نشوید.

2- خطاهای مانند شماره یا اطلاعات اشتباه
دقت داشته باشید که هنگام تهیه و خرید بیمه‌نامه اطلاعات خود را به صورت صحیح و دقیق در اختیار شرکت بیمه قرار دهید. همچنین زمانی که می‌خواهید استعلام بیمه‌نامه خود را دریافت نمایید تمام اطلاعات را به صورت صحیح وارد نمایید تا موفق به دریافت استعلام شوید و با خطای سامانه رو به رو نشوید. برای دریافت استعلام بیمه‌نامه می‌توانید از شماره بیمه‌نامه، کد vin خودرو یا کد یکتا استفاده نمایید. باید اطلاعات خواسته شده در هر یک از روش‌های انتخابی خود را به درستی وارد نمایید.

3- استفاده از سامانه سنهاب چه مزایایی دارد؟
برای روشن شدن این موضوع بهتر است بدانید استفاده از سامانه سنهاب برای بیمه‌گزاران، بیمه‌گران و سایر سازمان‌های حقیقی و حقوقی دیگر مزایایی به شرح زیر دارد:

- درج کد یکتا بیمه‌نامه‌ها برای نظارت بر عملیات صدور، نمایندگان، کارگزاران و محاسبه توانگری شرکت‌های بیمه
- شفافیت و درستی اطلاعات صنعت بیمه و امکان بررسی و دست یابی به نتیجه‌گیری‌های دقیق
- سامانه سنهاب امکان ارائه گزارش‌های سفارشی به سازمان‌ها در دسترس قرار می‌دهد.
- دسترسی به گزارش آماری سالانه بیمه مرکزی که شامل تمام اطلاعات شرکت‌های بیمه است.
- امکان ثبت شکایات مردمی با یک سیستم مکانیزه.
- دسترسی به اطلاعات جامع، دقیق و با امنیت بالا
- کاهش خطا و پاسخگویی سریع از طریق سامانه سنهاب امکان پذیر است.
- امکان ارائه گزارش‌های مورد نیاز به وزارت اقتصاد و دارایی.

رایج‌ترین مشکلات سامانه سنهاب و بررسی مزایای این سامانه
آگاهی از مشکلات متداول سامانه سنهاب به شما کمک می‌کند، قبل از مواجه شدن با این مشکلات راه‌حل آن‌ها را بشناسید و بدون درگیر شدن با خطاهای این چنینی به راحتی استعلام بیمه‌نامه خود را دریافت نمایید.

در صفحه سوالات متداول بیمه ای در مورد مشکلات رایج انواع بیمه با شما صحبت کردیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود.

علی سوری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مجدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
مرسی مطلب مفیدی بود . منم نمیدونستم کد یکتای بیمه رو از کجا پیذا کنم الان متوجه شدم رو بیمه نامه درج شده
شهرام
|
France
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
سلام. من استعلام گرفتم یه شزکت بیمه رو گفت نمایندگی نداره ولی چندجا دیده بودمشون. بنظرتون سنهاب معتبرتره؟
سپرنیا
|
France
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
مرسی خیلی مطلب مفیدی بود
لواسانی
|
France
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
سلام. از کجا بفمیم یه نمایندگی فعالع؟ از سنهاب می تونیم استعلام کنیم شرکت بیمه رو ؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: