کد خبر: ۲۱۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 14 August 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
عملیات بانک تجارت سبب كسب جايگاه نخست در مانده كل تعهدات ضمانت نامه‌های ارزي و ريالي در بين بانك‌هاي بزرگ مثل ملي، ملت، صادرات و سپه و غیره با رشد 77 درصدی در پایان اسفند نسبت به اسفند 1400 و کسب سهم 50 درصدی در میان پنج بانک بزرگ ایران یعنی ملی، صادرات، سپه، ملت و تجارت رخ داده است.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت بانک تجارت عبارت از انجام عمليات ارزي، حفظ، برقراري و ايجاد رابطه كارگزاري با بانك‌هاي داخل و خارج است.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛  در بین بانک‌های ایرانی، بانک تجارت توانسته بالاترین عملکرد ارزی را ثبت کند. عملیات ارزی از آن روی مهم است که کشور در شرایط خاصی است که هرگونه اقدامات ارزی یک خدمت بزرگی برای کشور تعبیر می‌شود. کما اینکه بانکی بتواند بالاترین عملکرد را داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های منتشره، بانک تجارت که در سال گذشته موفق به کسب رتبه نخست فعالیت‌های ارزی در میان بانک‌های کشور شده بود، در سه‌ماهه اول سال 1402 نیز موفق به تکرار دستاورد سال گذشته و کسب مجدد رتبه اول در شبکه بانکی کشور شد.

در همین رابطه معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور بین‌الملل اخیرا گفته : «سهم بانک تجارت در فعالیت‌های ارزی در مجموع ابزار پرداخت‌های اعتبار و برات و حواله به ۱۹.۴۱ درصد در پایان خرداد امسال ارتقاء یافته است.»

حسین رامین با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مناسب در شرایط سخت کنونی کشور به منظور تامین ارز، حمایت از تولیدکنندگان و رفع مایحتاج عمومی خاطرنشان ساخت: «استفاده از تمامی ابزارهای موجود در جهت تسهیل نقل‌و‌انتقال وجوه ارزی از جمله عوامل حفظ رتبه نخست بانک تجارت در زمینه فعالیت‌های ارزی در شبکه بانکی کشور است. بانک تجارت در سه ماهه نخست سال جاری رکورد قابل ملاحظه‌ای در برات اسنادی و حواله ارزی در میان شبکه بانکی داشت و همین امر باعث شد تا در مقایسه با سه ماهه نخست سال 1401، با دو رتبه ارتقاء در جایگاه نخست در میان بانک های کشور قرار گیرد.»

اقدامات ارزی بانک تجارت عبارت از ارائه خدمات ارزی به مشتریان كه عبارت از افتتاح سپرده قرض الحسنه جاري و پس‌انداز و سپرده مدت دار ارزي براي مشتريان است.همچنين خريد و فروش ارز، صدور گواهي حساب مشتريان، ارائه خدمات جهت گشايش اعتبارات اسنادي و حواله‌هاي ارزي، صدور انواع ضمانت نامه‌هاي ارزي و غیره نیز از جمله اقدامات بانک است.

در قالب همین اقدامات، بانک تجارت در سال گذشته و همچنین ابتدای امسال، در واقع بر اساس بررسی های صورت های مالی بانکهای مختلف و بانک تجارت در پایان سال گذشته و سه ماهه منتهی به خرداد 1402، كسب رتبه نخست در شبكه بانكي از نظر فعاليت‌هاي ارزي با ارائه خدماتي همچون گشايش اعتبارت اسنادي، برات اسنادي و حواله ارزي نصیب بانک تجارت شد.

در حقیقت، عملیات بانک تجارت سبب كسب جايگاه نخست در مانده كل تعهدات ضمانت نامه‌های ارزي و ريالي در بين بانك‌هاي بزرگ مثل ملي، ملت، صادرات و سپه و غیره با رشد 77 درصدی در پایان اسفند نسبت به اسفند 1400 و کسب سهم 50 درصدی در میان پنج بانک بزرگ ایران یعنی ملی، صادرات، سپه، ملت و تجارت رخ داده است.

بر اساس این گزارش، و بر اساس گزارش های بانک تجارت مانده تسهیلات ارزش بانک تجارت در تیرماه 1402 بالغ بر 601 هزار و 181 میلیارد ریال شده است. این در حالی است که در پایان سال 1401 مانده تسهیلات ارزی بانک تجارت حدوود 462 هزار میلیارد ریال بود. یعنی عملکرد این بانک طی چهار ماه مبلغ 340 هزار میلیارد ریال بود. در دوره چهارماهه منتهی به 31 تیرماه 1402 مبلغ یک هزار و 689 میلیارد ریال درآمد کسب شده‌است.

در مقابل در دوره چهارماهه منتهی به 31 تیر 1402 مبلغ سپرده های قرض الحسنه جاری ارزی بانک تجارت مبلغ 72هزار میلیارد ریال، مبلغ سپرده های قرض الحسنه پس انداز ارزی بانک 103 هزار و 627 میلیارد ریال و سپرده های بلندمدت 141 هزار و 895 میلیارد ریال بود که در مجموع 317 هزار میلیارد ریال سپرده شده بود. این در حالی است که در اخر سال گذشته مانده سپرده های ارزی بانک مبلغ 225 هزار میلیارد ریال بود.نکته جالب توجه اینکه هزینه پرداخت شده بابت سپرده های ارزی تنها 45 میلیارد ریال بود.

شایان ذکر است که بانك تجارت داراي دو شعبه برون مرزي در كشورهاي فرانسه (شهر پاريس) و تاجيكستان (شهر دوشنبه) و داراي يك دفتر در كشور چين (شهر پكن) است. همچنين بانك تجارت مالك بيش از 99 درصد از سهام بانك « تريد كپيتال بالروس- C.T » بوده و يكي از سهامداران عمده بانكهاي »پرشيا اينترنشنال بانك لندن–B.I.P »و »بانك تجارتي ايران و اروپا - H.I.E » است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: