کد خبر: ۲۱۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 07 August 2023
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بانک مرکزی موظف به هدایت، نظارت و ساماندهی بازار ارز است لذا باید با استفاده از ابزارهای لازم مانع از بر هم زدن آرامش ارز شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بانک مرکزی موظف به هدایت، نظارت و ساماندهی بازار ارز است لذا باید با استفاده از ابزارهای لازم مانع از بر هم زدن آرامش ارز شود.

علی قنبری، اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت برخورد بانک مرکزی با اخلالگران بازار ارز و نهادهاد و افرادی که زمینه ساز بی ثباتی در بازار و نرخ ارز می شوند، اظهار کرد: در موقعیتی که اقتصاد ایران درگیر جنگ اقتصادی و تحریم است بانک مرکزی موظف به نظارت های بیشتری بر بازار است، چرا که در زمان جنگ اقتصادی و فشار تحریمی که ارز با محدودیت بیشتری وارد کشور می‌شود، وظیفه بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها و دلالان و برهم‌زنندگان بازار نیز نسبت به قبل دو چندان می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در شرایط حساس و بحرانی، بانک مرکزی از هر طریق و ابزاری که بتواند باید بازار ارز را به بهترین شکل ممکن ساماندهی کند تا مانع ریخت و پاش‌ها و برخی از حرکت های غیر ضروری در بازار ارز شود.

قنبری اظهار کرد: عملکرد درست و نظارت‌های همیشگی بانک مرکزی در بازار ارز مانع ارز پاشی و توزیع رانت می شود به این خاطر بانک مرکزی باید در برابر افراد تاثیرگذار در این بازار یا نهادهایی مثل صرافی های متخلف بایستد و اجازه تکرار سوء استفاده ها و برخی از حرکت های ناسالم اقتصادی را که در گذشته بارها تکرار شده و خسارت های بیشماری به اقتصاد و معیشت مردم وارد کرده، ندهد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس معتقد است که هر زمان بانک مرکزی جلوی تکراری اشتباهات قبلی را بگیرد و مانع از دست اندازی به منابع ارزی کشور توسط عده ای شود قطعا به نفع اقتصاد است و به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت بازار ارز کمک می کند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی موظف به هدایت، نظارت و ساماندهی بازار ارز است و باید با استفاده از ابزارهای لازم مانع از بر هم زدن آرامش ارز شود، البته لازم به ذکر است بانک مرکزی نباید بازار ارز را امنیتی کند چرا که منجر به هرج و مرج و بی اعتمادی فعالان اقتصادی می شود.

قنبری در پایان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با استفاده از ابزارهایی مثل سیاست‌گذاری‌های بجا و درست، می‌تواند وارد بازار ارز شود و با اجرای برنامه‌های ساختاری و جلب اعتماد مردم موانع بزرگی در برابر اخلالگران بازار ارز قرار دهد.

باران ایرمان
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: