کد خبر: ۲۱۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - 06 August 2023
دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران، وضعیت بیمه انرژی و مهندسی را بررسی کرد
برای رشد و توسعه بیمه‌های انرژی و مهندسی نیاز به زبان مشترک بین بیمه گذار و بیمه گر است تا تعامل سازنده‌ای بین ارکان درگیر این حوزه شکل بگیرد.

دبیر کارگروه بیمه های مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران می گوید: برای رشد و توسعه بیمه‌های انرژی و مهندسی نیاز به زبان مشترک بین بیمه گذار و بیمه گر است تا تعامل سازنده‌ای بین ارکان درگیر این حوزه شکل بگیرد. در حوزه انرژی نیز باید بخش آموزش را جدی گرفت و با سروسامان دادن به وضعیت این نوع بیمه نامه ها، می توان برخی از چالش‌ها را از بین برد.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ محسن ثابت، دبیر کارگروه مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران و مدیر بیمه های مهندسی و طرح های خاص بیمه نوین در گفت وگو با بانکداری ایرانی به بررسی وضعیت بیمه انرژی و مهندسی پرداخت و گفت: مهم ترین چالشی که بیمه‌های مهندسی و انرژی در ایران دارند به اقتصاد کشور بازمی گردد. هر چقدر رشد اقتصادی بالاتر باشد قطعا شاهد رشد بیمه‌های مهندسی و انرژی نیز خواهیم بود. وقتی صنعت نفت و گاز بالای 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد؛ یعنی در شرایط فعلی نسبت به خیلی از کشورهای فعال در حوزه نفت و گاز عقب¬تر هستیم. در نتیجه عدم سرمایه گذاری مناسب و عدم رشد و توسعه اقتصادی در این حوزه باعث شده تا رشد و توسعه بیمه های مهندسی و انرژی در ایران مطابق سایر کشورها نباشد و در چنین شرایطی احتمالا شاهد افزایش خسارات در این بخش باشیم به خصوص که تحریم ها نیز فشار مضاعفی به بخش انرژی وارد می کند.

مدیر بیمه های مهندسی و طرح های خاص بیمه نوین افزود: با توجه به اینکه سرمایه گذاری توسعه ای در بخش انرژی رخ نمی دهد، اگر در این بخش رشدی را شاهد هستیم، به این دلیل است که تورم و افزایش دارایی‌های ناشی از تورم باعث رشد سرمایه ملی در این بخش شده، نه اینکه واقعا توسعه ایی در این بخش اتفاق افتاده باشد. به عبارتی دیگر، بخش عظیمی از رشد بیمه ناشی از «تورم و افزایش قیمت» است. در واقع شاخص های اقتصادی اثر مستقیمی بر روی بیمه های مهندسی و انرژی دارند.

وی همچنین در خصوص کمبود نیروی انسانی متخصص در بیمه های مهندسی گفت: این موضوع از قدیم نیز در کل صنعت بیمه وجود داشته است اما نگاهی به تجربه کشورهای پیشرفته در این حوزه نشان می دهد که راهکار اصلی به کارگیری از مهندسینی است که در صنایع مرتبط با این بیمه نامه ها تخصص کافی دارند.شرکت های بزرگ بیمه مانند مونیخ ری از مهندسین با تجربه در این بخش در کنار افراد متخصص در بیمه بهره می گیرند. زیرا شناخت ریسک در بیمه مهندسی و انرژی نیاز به افرادی دارد که در این بخش خبره هستند. در ایران نیز خیلی از شرکت ها چنین کاری را انجام داده اند و بازخورد مثبتی نیز داشته است. به عنوان مثال در سندیکای بیمه گران برای بازنگری برخی کلوزها از مهندسین با تجربه استفاده کردیم.


ثابت در ادامه افزود: یکی از چالش‌های صنعت بیمه زبان مشترک بین بیمه گذار و بیمه گران است. برای رسیدن به این درک نیاز است که افراد خبره در صنعت بیمه و نظام مهندسی بیمه گذاران حضور داشته باشند؛ یعنی افرادی که بتوانند این زبان مشترک را ایجاد و مشکلات طرفین را برطرف کنند.

دبیر کارگروه مهندسی و انرژی سندیکای بیمه گران در ادامه برای ارتقای بیمه نامه عیوب اساسی ساختمان توصیه کرد: برای رشد وضعیت بیمه ساختمان باید بین شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و شرکت‌های بیمه تعامل بیشتری صورت گیرد و برای تحقق این امر، ایجاد یک زبان مشترک بین سه نهاد ضروری است. در صنعت ساختمان علی رغم اینکه بر لزوم داشتن یک شناسنامه فنی برای ساختمان بسیار تاکید شده و موارد آن در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان آورده شده است، اما برای اجرای آن نیاز به یک همکاری مشترک بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری های هر شهر و صنعت بیمه هست.

او افزود: در بعضی از شهرها، گاها بیمه عیوب اساسی ساختمان برای ایجاد امنیت بالاتر اجباری شد، اما پاسخ مناسبی دریافت نشد؛ چراکه حساسیت لازم بر روی نحوه صدور بیمه‌نامه و بازدیدهای دوره‌ای توسط بیمه‌‎گر وجود ندارد. در واقع شکل بیمه نامه به صورت درست خودش وجود ندارد و راه درستی طی نشده است.

او افزود: طبق مقررات ملی ساختمان سه خطر اصلی استفاده از مصالح معیوب، طراحی اشتباه یا اجرای غلط پیمانکار شناسایی شده است. بر اثر این سه خطر اگر سازه اصلی و جانی و تاسیسات یا نمای ساختمان دچار حادثه ای بشوند که منجر به ایراد خسارت شوند این خسارت از محل این بیمه نامه قابل پرداخت است. اصولا شرکت بیمه گر می بایست در دوره ساخت، یک گواهی بیمه را صادر کند و شروع بیمه نامه بعد از دوره ساخت و در زمان بهره برداری به مدت 10 سال صورت پذیرد. ولی چنین فرآیندی طی نمی شود. چون ما ساز و کار درستی را برای چنین بیمه نامه ای طرح نکرده ایم و یا به صورت جسته و گریخته در برخی از استان‌ها وجود دارد.

مدیر بیمه‌های مهندسی و طرح‌های خاص شرکت بیمه نوین درباره وضعیت بیمه انرژی هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: بیمه‌های مهندسی و انرژی در ایران تماما برگرفته از بیمه نامه‌های کشورهای پیشرفته است. چراکه بخش اعظمی از این چالش های مربوط به این نوع بیمه گری در آن کشورها برطرف شده. اما در هرحال در این حوزه نیاز به آموزش است و بر اساس همین دیدگاه در سندیکای بیمه گران مقرر شده است که برنامه آموزشی مناسبی در حوزه های انرژی برگزار شود تا در گام اول ماهیت بیمه ها و تعهدها را آموزش دهیم و در گام بعدی، به این بیمه نامه ها سرو سامان دهیم. البته باید کمی فضای آن تغییر کند.

قائم ‌مقام ‌‌معاونت ‌فنی ‌در بیمه‌های ‌اموال ‌و مسئولیت نوین درباره عملکرد این شرکت اظهار کرد: بیمه نامه های مهندسی و انرژی بیمه نوین از سال 1395 رشد مثبتی را تجربه کرده است. همچنین در سال گذشته نزدیک به 95 درصد رشد حق بیمه در بخش مهندسی بیمه نوین رقم خورده است.

بنابر آمار اعلامی وی، صدور بیمه نامه های مهندسی و انرژی بیمه نوین در مجموع بیش از 100 درصد رشد داشته، که بخش اعظم این رشد در حوزه انرژی بوده است.


ثابت افزود: یکی از دلایل این رشد در سال گذشته این است که فعالیت خود را در این زمینه افزایش دادیم و با یک مجموعه پتروشیمی بزرگ قرارداد بستیم. از سوی دیگر، در همه بخش¬ های درمان، انرژی و مسئولیت حضور داریم و بسته بزرگی را ارائه کردیم.

مدیر بیمه‌های مهندسی و طرح‌های خاص شرکت بیمه نوین همچنین با تاکید بر اینکه ریسک¬ های بیمه را شدیدا کنترل می کنیم تا ضریب خسارت مطلوبی را حفظ کنیم بیان کرد: نسبت خسارت در این بخش¬ ها همیشه تحت کنترل بوده و با وجود اینکه هر ساله رشد تولید حق بیمه داشتیم، اما ضریب خسارت بیمه نوین در این حوزه ها زیر 50 درصد بوده است.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: