کد خبر: ۲۱۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 05 August 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
در صنعت بیمه ایران، بیمه خودرو بسیار مهم است. بیمه شخص ثالث، اجباری است ولی بیمه‌های بدنه خودرو و حوادث سرنشینان اختیاری است. بیمه پارسیان در سال‌های اخیر هموراه تلاش کرده تا انواع بیمه نامه خودرو را در دستور کار خود قرار دهد.

در صنعت بیمه ایران، بیمه خودرو بسیار مهم است. بیمه شخص ثالث، اجباری است ولی بیمه‌های بدنه خودرو و حوادث سرنشینان اختیاری است. بیمه پارسیان در سال‌های اخیر هموراه تلاش کرده تا انواع بیمه نامه خودرو را در دستور کار خود قرار دهد. بر همین اساس، 43 درصد از کل بیمه تولیدی شرکت بیمه پارسیان به این سه رشته اختصاص دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ بیمه پارسیان در چهارماهه منتهی به 31 تیرماه 1402 مبلغ 40 هزار و 321 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد که در مقابل حدود 22 هزار میلیارد ریال خسارت داد که در نهایت نسبت خسارت شرکت حدود 55 درصد شده است.
در این دوره مورد بررسی 43 درصد از حق بیمه تولیدی شرکت، به رشته های بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو و حوادث سرنشینان اختصاص داشت. بیمه پارسیان در سال‌های اخیر با مدیریت ریسک تلاش کرده که نسبت خسارت بیمه اجباری شخص ثالث و بقیه رشته ها را پایین نگه دارد.

بیمه حوادث سرنشینان
بیمه پارسیان در هفت سال گذشته روند بیمه سرنشین را صعودی نگه داشته است. در سال 1396 این شرکت تنها 124 میلیارد ریال حق بیمه حوادث سرنشین صادر کرده بود ولی در تیر 1402 مبلغ حق بیمه صادره این شرکت یک هزار و 887 میلیارد ریال رسیده که رشدی رشدی 15 برابری داشته که فراتر از تورم بوده و نشان از رشد دارد . نسبت خسارت این رشته برای بیمه پارسیان تنها 37 درصد بوده که نشان از حاشیه سود بالای این رشته دارد.

 

بررسی وضعیت انواع بیمه خودروی شرکت بیمه پارسیان در هفت سال گذشته
بیمه حادثه سرنشین یکی از انواع بیمه حوادث شخصی است که غالبا در قسمت صدور اتومبیل شرکت های بیمه، همراه با بیمه نامه‌های اتومبیل و پوشش های بیمه نامه شخص ثالث (بیمه نامه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی) ارائه می‌شود. پوشش‌های بیمه حادثه سرنشین که برای سرنشینان وسیله نقلیه عرضه می‌شود، همانند بیمه حادثه شخصی است و شامل پوشش های فوت، نقص عضو و از کارافتادگی و هزینه های پزشکی ناشی از حوادث مشمول بیمه می باشد. بیمه حادثه سرنشین در واقع یک نوع بیمه نامه حادثه شخصی بی نام ولی با سمت است و صرفا برای کسانی که سرنشین وسیله نقلیه قید شده در بیمه نامه هستند، صادر می شود. منظور از سرنشین وسیله نقلیه در معنای عام کلمه، شخصی است که تحت سمت سرنشین در زمان وقوع حادثه داخل وسیله نقلیه موردنظر باشد؛ اعم از این که وسیله نقلیه در حال حرکت بوده و یا متوقف باشد. سرنشین وسیله نقلیه در معنای عام کلمه راننده، کمک راننده و مسافر را در بر می گیرد؛ لیکن برای روشن شدن موضوع و شامل شدن راننده و کمک راننده به عنوان سرنشین، این موضوع باید به وضوح و صراحت در بیمه نامه قید شود.

بیمه شخص ثالث
بیمه پارسیان در تیر 1402 معادل 12 هزار و 262 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد و در مقابل حدود شش هزار میلیارد ریال خسارت داد. نسبت خسارت این رشته برای بیمه پارسیان تنها 52 درصد بود. این در حالی است که در سال 1396 نسبت خسارت این شرکت حدود 70 درصد بود و در حال حاضر یکی از کمترین دوره پرداخت خسارت را دارد.



بررسی وضعیت انواع بیمه خودروی شرکت بیمه پارسیان در هفت سال گذشتهنام این بیمه نامه به این علت بیمه ثالث گفته می‌شود که در بیمه شخص ثالث راننده وسیله نقلیه را می‌توان شخص اول در نظر گرفت، شرکت بیمه شخص ثانی است که خسارت را پرداخت می‌کند و در نهایت شخص ثالث فرد زیان دیده در حادثه است. در واقع هر فرد دیگری به غیر از راننده که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی داشته باشند شخص ثالث به حساب می آید و خسارتش با این بیمه نامه قابل جبران است.در سال ۱۴۰۲، دیه انسان کامل در ماه‌های حرام ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. در صورتی که تصادفات خسارت جانی داشته باشند، پرداخت چنین مبلغی برای خیلی از افراد بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است. هرچند با توجه به افزایش قیمت خودروها در چند سال اخیر، هزینه خسارات مالی هم می‌تواند از این میزان هم سنگین‌تر باشد. بیمه شخص ثالث به عنوان یک پشتوانه محکم، در چنین حوادثی کنار راننده مقصر می‌ماند و خسارات را جبران می‌کند. در حقیقت خرید بیمه ماشین می‌تواند خسارت ناشی از حوادث و خطراتی که اتومبیل شما را تهدید می‌کند، کاهش دهد.

بیمه بدنه خودرو
بیمه بدنه یکی از بیمه‌های مربوط به خودرو است که خسارت‌های وارد به وسیله نقلیه را تحت پوشش قرار می‌دهد. برخلاف بیمه شخص ثالث، این بیمه‌نامه هزینه خسارت مالی به افراد را پرداخت نمی‌کند و تنها هزینه‌های خودرو را پرداخت می‌کند. بیمه پارسیان در تیرماه امسال حدود سه هزار و 276 میلیارد ریال حق بیمه بدنه خودرو تولید کرده که برای آن دو هزار و 361 میلیارد ریال خسارت دارد. نسبت خسارت این رشته حدود 70 درصد بود. میانگین خسارت پرداختی در این دوره حدود 60 درصد است.

بررسی وضعیت انواع بیمه خودروی شرکت بیمه پارسیان در هفت سال گذشته

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: