کد خبر: ۲۱۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - 25 July 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
در دوم مرداد 1402 مصاحبه کمی عجیب و عجولانه‌ای از سوی قائم مقام بیمه مرکزی در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که برای صنعت بیمه و شرکت های بیمه گر غافل‌گیر کننده بود.

بانکداری ایرانی - لیلافریادرس، در دوم مرداد 1402 مصاحبه کمی عجیب و عجولانه‌ای از سوی قائم مقام بیمه مرکزی در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که برای صنعت بیمه و شرکت های بیمه گر غافل‌گیر کننده بود. او در این مصاحبه پر از اعتاب و خطاب ، بیمه گران را تهدید کرد. مشخص نشد که بیمه مرکزی با این مصاحبه دلسوز صنعت بیمه است، یا صرفا حافظ منافع دولت؟

به گزارش بانکداری ایرانی؛  موضوع از این قرار است که مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی طی نامه ای به وزیر اقتصاد خواستار اصلاح و بازطراحی "بخشنامه صدور بیمه نامه منوط به مفاصا حساب عوارض آزاد راهی" به منظور کاهش بیمه گریزی و افزایش صدور بیمه نامه شخص ثالث شد.

این نامه که در راستای منافع صنعت بیمه نوشته و به وزارت اقتصاد ارسال شده و اتفاقا با استقبال صنعت بیمه مواجه شده و از آن تعبیر دلسوزانه کردند.

در این نامه قید شده در اجرای بند (ک) تبصره (11) قانون بودجه سال 1402 کل کشور، از تاریخ 17/4/1402 مستفاد از بخشنامه شماره 54624/105/1402 مورخ 11/4/1402 قائم مقام محترم رئیس کل بیمه مرکزی، صدور کد یکتای بیمه نامه شخص ثالث منوط به مفاصا حساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی شده و در صورت بدهی بیمه گذار، سامانه سنهاب کد یکتا صادر نخواهد کرد.

این بخش از نامه به این موضوع اشاره دارد:
"فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای بیمه گر بمنظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراه های کشور موظف به اخذ مفاصا حساب بدهی های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث میباشند."

قمصریان در نامه خود ادامه داد:
«خدمات بیمه شخص ثالث دارای ابعاد گسترده ای است که میتوان از مرحله جبران خسارت به عنوان برجسته ترین خدمت این رشته بیمه ای و موارد مشابه دیگر یاد کرد؛ لکن بر اساس مفاد شیوه نامه اجرایی حکم مذکور و بر اساس تفسیری موسّع، "خدمات بیمه شخص ثالث" به صدور بیمه نامه موضوع قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه تسری نموده و متضمن آن تکالیفی برای شرکتهای بیمه گر ایجاد شده است.»

او تاکید کرده که این نامه مغایر با اهداف قانون گذار است وباید پرهیز از بیمه گریزی تدبیری برای آن اندیشیده شود.

در واکنش به این نامه بوده که مجید مشعلچی، قائم مقام بیمه مرکزی بیمه گران را تهدید به برخورد در صورت ترک فعل کرد . مشخص نیست که چرا مشعلچی با یک نامه این برداشت را کرده که قرار است بیمه گران قرار است تخلف کرده و او آنها را تهدید کرده است.

مشعلچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ بیمه مرکزی مکلف است هنگام صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث تصفیه حساب آزادراهی را از فرد اخذ کند، اظهار کرد: «بنابراین اجرای آن الزام قانونی است؛ بر این اساس سیستم‌های نظارتی ورود کردند و هر فردی ترک فعل کرده را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند. در این راستا بیمه مرکزی با کمترین تبعات قانون مذکور را اجرایی کرد و بیمه شدگان مشکلی ندارند.»

او منکر هرگونه تاثیر منفی قانون بودجه است و گفته : «این نگرانی وجود داشت که با اجرای این قانون توسعه بیمه با چالش مواجه شود درحالی که اینطور نیست و قانون در حال اجرایی شدن است و بر اساس این گزارش، شرط جدید صدور بیمه‌نامه شخص ثالث از ۱۷ تیرماه برای صدور کد یکتا منوط به مفاصا حساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی بوده و در صورت بدهی بیمه‌گذار، سامانه سنهاب کد یکتا صادر نخواهد کرد.»

این واکنش بیمه مرکزی با واکنش فعالان بیمه مرکزی در فضای مجازی مواجه شده و این سوال را به کرات پرسیدند که بیمه مرکزی رفیق قافله دولت است یا شریک قافله صنعت بیمه؟ و اگر به عنوان نهاد ناظر و رگولاتور در صنعت بیمه است، چرا در راستای بهبود شرایط صنعت بیمه کار نمی کند؟

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: