کد خبر: ۲۱۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۲ - 21 July 2023
در هفته ای که گذشت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مجلس شورای اسلامی به پرسش ها و ابهامات یک نماینده مجلس پاسخ داد.

 بانکداری ایرانی-در هفته ای که گذشت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مجلس شورای اسلامی به پرسش ها و ابهامات یک نماینده مجلس پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، در هفته ای که گذشت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به سوالات و انتقادات برخی نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. در ابتدا محمدرضا پورابراهیمی- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی- اعلام کرد علی‌رغم وعده‌هایی که وزیر ارتباطات در زمان رای‌گیری به نمایندگان برای بهبود شاخص‌های این حوزه داده بود، در دو سال گذشته نه تنها شاهد ارتقاء شاخص‌های زیرساختی حوزه ارتباطات نبودند، بلکه در کمتر شهر و روستایی است که مردم از وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی ناراضی نباشند.

در مقابل عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در پاسخ به این نماینده مجلس گفت دو ماه قبل برای اولین بار جزایر سه گانه ایرانی همیشه خلیج فارس با فیبر نوری به سرزمین مادری متصل شد. بیش از ۱۵۰ کیلومتر کابل کشی در زیر دریا صورت گرفت که الحمدلله سرعت دسترسی به اینترنت در این سه جزیره افزایش پیدا کرده و ارتباطات آن ها پایدار شده است؛ این کار توسط شرکت های ایرانی انجام شده است. در نهایت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پس از ارائه اظهارات زارع پور قانع شد البته محمدباقر قالیباف- رئیس مجلس شورای اسلامی- دراین جلسه علنی خطاب به وزیر ارتباطات درخواست کرد که شبکه ملی اطلاعات را با اولویت پیش ببرد.

همچنین هفته گذشته مراسم اختتامیه جشنواره فاوا و معرفی برگزیدگان عصر روز سه شنبه با حضور مسئولان دولتی از جمله وزیر ارتباطات برگزار شد. در این مراسم وی به ارائه توضیحاتی درباره پروژه فیبرنوری و استقبال برخی کشورها از قابلیت اینترکانکشن بین پلتفرم های داخلی و آنها و انجام رایزنی های لازم ارائه کرد. البته زارع پور در حاشیه این جشنواره به سوالات خبرنگاران مانند وضعیت رفع فیلتر برخی پلتفرم ها مانند گوگل پلی صحبت کرد. وزیر ارتباطات معتقد است برخی سایتهای فیلترشده باید درمورد رفع فیلترشدن آنها تجدید نظر شود که در جلسه اخیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه این درخواست مطرح شد و متأسفانه موافقت نکردند.

از دیگر خبرهایی که ابتدای هفته منتشر شد لزوم ارتقاء آموزش و سواد عمومی فضای مجازی بود. سیدمحمدامین آقامیری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- در اولین شورای فضای مجازی استانی در تبریز با تاکید بر اهمیت گستره فضای مجازی در زندگی مردم بر شکاف بین نسلی تأکید کرد و افزود: نزدیک به ۳۲ میلیون نفر کاربر بازی‌های رایانه‌ای داریم که این مهم نشانگر تفاوت دیدگاه نسلی و نوع سرگرمی در دهه‌های اخیر است.

او در ادامه سخنانش تأکید کرد طراحی سکوهای بومی بر مبنای ارزش های اسلامی و ایرانی از اولویت‌های آنهاست و برهمین اساس باید در حوزه سرویس و خدمات مبانی فکری حکمرانی کشور در قالب ها تجسد و تبلور یابد.

اما به دنبال ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و تأیید آن از سوی نهادهای رسمی اما همچنان افرادی هستند که به این برند علاقه دارند به گونه ای که اخیرا تبلیغات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و برخی واحدهای صنفی مبنی بر بازگرداندن آنتن آیفون ۱۴ قاچاق با شگردهایی از قبیل تغییر سیم‌کارت مشاهده شد بنابراین با توجه به اینکه شبکه اپراتوری به‌صورت مستمر در حال پایش بوده و آنتن دستگاه‌های قاچاق از جمله این دستگاه‌ها مسدود می‌شود، از سوی کارشناسان، به مردم اکیداً توصیه می‌شود فریب تبلیغ آنتن موقت را نخورده و از اعتماد به این افراد خودداری کنند.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به پایان هفته معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد ایران از جایگاه قابل قبولی در شاخص های بین المللی امنیت سایبری برخوردار است. او معتقد است در کشور ما فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه امنیت سایبری در سال‌های قبل انجام شده و بر اساس آخرین شاخص جهانی امنیت سایبری ایران امتیاز قابل قبولی دارد. البته پروژه ظرفیت سازی و تربیت نیروی انسانی در امنیت سایبری توسط این پژوهشکده در دست اقدام است که هدف آن شناساسی وضعیت نیروی انسانی موجود امنیت سایبری کشور و بررسی مطالعات تطبیقی مبتنی بر چند کشور پیشرو درحال انجام است تا نسبت به تدوین نقشه راه و برنامه عمل به صورت متمرکز در کشور انجام شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: