کد خبر: ۲۱۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۶ تير ۱۴۰۲ - 17 July 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
وضعیت بنیادی بانک تجارت در سال‌های اخیر به مراتب رشد قابل توجهی یافته و همین عملکرد تصویر بانک را در صنعت بانکداری خاص کرده است.

وضعیت بنیادی بانک تجارت در سال‌های اخیر به مراتب رشد قابل توجهی یافته و همین عملکرد تصویر بانک را در صنعت بانکداری خاص کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، نسبت‌های مالی و شرایط بنیادی بانک تجارت، نسبت به چندسال قبل رشد فزاینده ای یافته و با قراردادهای جدید و فعالیت های مالی جدید شرایط بانک به مراتب روز به روز بهتر می شود.

بر اساس گزارش صورت های مالی بانک تجارت، در اسفند 1400 سود خالص به فروش بانک تجارت که یکی از نسبت های مالی مهم بانکها و بنگاه اقتصادی است، رقم 18.3 درصد بود. اما در اسفند 1401 با رشدی حدود دو برابری به رقم 35 درصد رسید.

البته سود ناخالص فروش هم از 22 درصد در سال 1400 به 43 درصد در سال 1401 رسید.این نسبت نشان می دهد که درآمد عملیاتی و حرفه ای بانک در دو سال گذشته به مراتب رشد داشته و بانک در فعالیت های تخصصی خود موفق شده است.

بر اساس همین عملکرد مناسب، حاشیه سود عملیاتی رشد حدودا دو برابری پیدا کرد.

علاوه بر این، حاشیه سود عملیاتی بانک در اسفند 1400 رقم 22 درصدی بود در اسفند 1401 به رقم 40 درصد رسید.

از همه مهمتر اینکه بازدهی دارایی بانک از 0.83 درصد به 1.7 درصد رسید که یکی از بهترین بازدهی در صنعت بانکداری در سال گذشته بود.

اما سوال اساسی این است که آیا این وضعیت در سال جاری ادامه دار خواهد بود و ایا بانک تجارت می تواند همین وضعیت رو به رشد را حفظ کرده و حتی سرعت بهبود را بیشتر کند؟

برای پاسخ به این سوال باید به دو افشاگری مهم بانک تجارت در روزهای اخیر توجه کرد.

اولین افشاگری بانک تجارت که بر اساس قوانین بورسی به دلیل مهم بودن بانک آن را افشا کرد مربوط به واگذار سهام و دریافت سود و نقدینگی بالا برای کسب سود بیشتر بهتر کردن عملکرد است.

بانک تجارت گزارش کرده : «در اجراي ماده 13دسـتورالعملاجرایی افشاي اطلاعات شـرکت هاي ثبت شده نزدسازمان بورس و اوراق بهادار به اسـتحضار می رساند، بانک تجارت در راسـتاي تکالیف مقرر در مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاي نظام مالی کشور، مبنی بر تحدید سـرمایه گذاري هاي غیربانکی و رعایت حدود ابلاغی در دسـتورالعمل سـرمایه گذاري در اوراق بهادار بانک مرکزي جمهوري اسلامی ایران و همچنین به منظور تخصصـی نمودن فعالیت هاي هلدینگ هاي تابعه بانک تجارت و با عنایت به موافقت آنسازمان طی نامه شماره 122/126385 مورخ1402/02/18 نسبت به انتقال سهام متعلق به خود درشـرکتهاي پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصـفهان به شـرکت سـرمایه گذاري ایرانیان به بهاي تمام شده ارائه شده اقدام کرد»

بر اساس بررسی کارشناسان بورسی و بانکی این واگذاری سهام از سوی بانک تجارت شرایط بانک را به مرتب بهبود بخشیده و شرایط خوبی را برای بانک رقم می زند مثلا بانک قادر به تسهیلات دهی بالا بوده و عملکرد هلدینگ ها خوب خواهد شد که در نهایت به سود تلفیقی بالا می انجامد.

علاوه بر این، بانک تجارت گزارش کرد که در شرکت پتروشیمی به عنوان بانک و تامین کننده مالی مشارکت کرده که اثر ان بالاست و بانک به دلیل همین اثر مثبت بالا مجاب به افشاگری شد.

بانگ گزارش کرده : « در راستاي اجراي ماده 2 دسـتورالعمل اجرایی افشاي اطلاعات شـرکت هاي ثبت شده نزدسازمان بورس و اوراق بهادار، به استحضار میرساند؛ بانک تجارت با تکیه بر ظرفیت هاي پیش بینی شده در بند (ط) تبصره (1) قانونبودجه سال1401 و بند (ل) تبصره (1) قانون بودجه سال1402 و همچنین در راستاي منویات مقام معظم رهبري (مدظله العالی) مبنی بر حمایت از صـنعت پالایشـگاه و پتروشـیمی کشور به منظور جلوگیري از خام فروشی نفت، اقدام به مشارکت هفت و نیم درصدي در تاسـیس شرکت پترو پالایشگاه شهید سلیمانی (سهامی خاص) با سرمایه ثبتی 20.000 میلیارد ریالنموده است.سـهم این بانک از مشارکت موصوف 1500 میلیارد ریال بوده که مقرر شده 35 درصد حصه نقـدي آنبه ارزش 525 میلیارد ریال به منظور ثبت شـرکت نزد حسابهاي معرفی شده تحت عنوانشـرکت در شـرف تأسیس تأدیه شود. تاثیر این سرمایه گذاری در حال قابل محاسبه نیست.»

همانگونه که در نامه بانک اشاره شده این سرمایه گذاری در پتروشیمی برای بانک اثرگاری بالایی دارد ولی در حال حاضر قابل بررسی نیست.
بنابراین بانک تجارت در سال جاری هم وضعیت رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: